یک مصاحبه یک پرسش:

بودجه طرح های زمین‌شناسی چگونه تامین می‌شوند؟/ برای کسب درآمد سازمان زمین‌شناسی باید تلاش کنیم

عصر معدن- به تازگی پایگاه خبری «عصرمعدن» گفت و گویی با جلیل قلمقاش دانشیار پژوهشکده علوم زمین و کارشناس ارشد سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور منتشر کرد که وی در این مصاحبه اجرای بسیاری از طرح‌ها را منوط به "تامین اعتبار و جذب بودجه" دانست.;

بودجه طرح های زمین‌شناسی چگونه تامین می‌شوند؟/ برای کسب درآمد سازمان زمین‌شناسی باید تلاش کنیم
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن»حال این سوال از سوی خوانندگان این پایگاه خبری مطرح شده است که آیا سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور فقط باید با بودجه ای که از دولت می‌گیرد قادر به کار خواهد بود، یا خود نیز می‌تواند درآمد داشته باشد؟

    جلیل قلمقاش در پاسخ به این سوال بیان کرد: نقشه‌ها یا به طور کلی اطلاعات پایه‌ای که سازمان زمین شناسی تهیه می‌کند برای اجرای درست طرح‌های عمرانی حیاتی است. در تمام دنیا دولت‌ها برای ایجاد زندگی ایمن شهروندان خود، هزینه تولید اطلاعات پایه را تقبل می‌کنند. وی ادامه داد: این مسئله مغایرتی با کسب درآمد سازمان ندارد و در بخش‌هایی نیز می‌تواند درآمدزا باشد. برای مثال ما دارای تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی، اکتشافی و مهندسی هستیم که می توانند ثروت تولید کنند. همچنین سازمان می‌تواند قراردادهای داخلی یا بین المللی برای اکتشاف و فرآوری مواد معدنی، پایش مخاطرات و ... ببندد و جذب سرمایه کند. از سال 1397 با همت خانم دکتر لک، حمایت مجلس و سازمان برنامه‌ و بودجه، سازمان مجاز به جذب درآمد اختصاصی شد که این موضوع باعث تسهیل در جذب ثروت و تحقق اهداف پیش‌روی سازمان خواهد شد.

    قلمقاش افزود: معتقدم ما باید در جهت کسب درآمد تلاش کنیم و با اتخاذ راهکارهای چون تفکیک پروژه های جاری از پروژه های پیمانی، مدیریت دقیق پروژه و اختصاص مشوق‌های درون سازمانی، جذب درآمد را تسریع کنیم. چراکه در منطقه فرصت خوبی برای جذب درآمدهای ارزی وجود دارد برای مثال مشارکت در طرح‌های معدنی و عمرانی کشورهای افغانستان، عراق و سوریه که باید به صورت فعال در آنها مشارکت کنیم.

    گفتنی است که جلیل قلمقاش، فارغ التحصیل دوره دکتری زمین شناسی از دانشگاه شهید بهشتی است و در سال 1369 در سازمان به عنوان کارشناس زمین شناسی استخدام و در گروه سنگ شناسی مشغول به کار شد. حدود 16 سال در مطالعات زمین شناسی و معدنی فعالیت داشت و از سال 1384 به مدت 7 سال مدیرکل زمین شناسی منطقه ای سازمان بود. از سال 1391 تا 1396 در سمت معاون زمین شناسی سازمان حضور داشت و هم اکنون دانشیار پژوهشکده علوم زمین است.

    وی در سال‌های اخیر بر روی آتشفشان‌های جوان کشور شامل دماوند، سهند، سبلان، بزمان و تفتان مطالعه کرده و تاکنون بیش از 15برگ نقشه زمین شناسی در مقیاس‌های یکصدهزارم و یک بیست و پنج هزارم و ده‌ها نقشه زمین شناسی- معدنی بزرگ مقیاس تهیه کرده و طی سال‌های کارشناسی و مدیریتی تلاش کرده تا نتایج مطالعات و تجربیات خود را در چارچوب کتاب و مقاله نیز منتشر کند. در این راستا موفق با تالیف 3جلد کتاب در زمینه "استاندارد نقشه های زمین شناسی" و یک جلد کتاب با عنوان "دانشنامه توده های گرانیتی ایران" شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر