معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت

نگران صادرات در شرایط تحریم هستیم

عصر معدن- معاون معدنی و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در چهارمین همایش نقش معدن و صنایع معدنی در توسعه کشور گفت: در ایران هیچ مشکلی برای تامین فلزات نداریم، البته در این باره نگران صادرات خود در این بخش هستیم‌. تحریم ها نشانه ای است تا ببینیم که معدن در چه جایگاهی قرار گرفته است.;

نگران صادرات در شرایط تحریم هستیم
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن»، جعفر سرقینی در این همایش اظهار کرد: کسب و کار معدنی یکی از نزدیکترین مصادیق برای اقتصاد مقاومتی است.
    وی در ادامه با اشاره به وضع تحریم های جدید، تصریح کرد: امروز عده ای از تحریم ها نگرانند‌. زیرا تحریم ها سختی و شکست هایی دارد اما مشابه دوره های قبل  از آن عبور می کنیم. تحریم ها در زمنیه  تامین فلزات در اولویت قراردارد اما ما در ایران هیچ مشکلی برای تامین فلزات نداریم، البته در این باره  نگران صادرات خود در این بخش هستیم‌. تحریم ها نشانه ای است تا ببینیم که معدن در چه جایگاهی قرار گرفته است.
    سرقینی افزود: معدن چادرملو و چغارت مایه برکت استان هستند و امید است که صادرات آنها در شرایط تحریم آسیب کمتری ببینند.
    معاونت معدن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: هیچ کشوری درجهان نیست که معدنکاری را متوقف کند. برای نمونه اکنون در آلمان زغال‌سنگ قهوه ای که آلودگی زیادی دارد استخراج می شود.
    سرقینی ادامه داد: انجام فعالیت بر روی پهنه های اکتشافی کار بزرگی بود که درنتیجه آن 2 معدن بزرگ در استان یزد کشف شده است. البته ذخایردیگری که در عمق قرارندارند نیز در این اقدامات کشف شده است.
    وی با اشاره به مشکلات مربوط به آنومالی D19 اظهار کرد: مسائل مربوط به D19 حل شده و کارها در حال انجام است.
    به گفته سرقینی، یزد یکی از قطب های معدنی و فولادی کشور بوده و دو معدن بافق و چادرملو را در خود جای داده است. البته در آینده استان یزد به قطب بزرگ سرب و روی کشور و حتی خاور میانه تبدیل می‌شود.
    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با اشاره به سامانه نیما، اظهار کرد: امروز کسانی که با سامانه نیما مشکل دارند، بهتر است آن را مطرح کنند تا در جلسه با بانک ها این موارد بررسی شود.
    سرقینی همچنین درباره عملکرد شورای عالی معادن تصریح کرد:شورای عالی معادن در 5سال گذشته به عنوان شورای توسعه ای و تعلملی عمل کرده و بهترین محل برای تعامل با محیط زیست و منابع طبیعی بوده است. این در حالی است که شورای عالی معادن تنها راجع به پرونده ها نظر نمی دهد.
    وی درباره شورای معادن استان ها بیان کرد: شورای معادن استانها فعال شدند و 70درصد اختیارات شورای عالی معادن به استانها واگذار شده است.
    به گفته سرقینی، واریز حقوق دولتی از سال 96 به حساب وزارت صمت اجرایی شده و از این پس سهم استان‌ها داده خواهد شد.
    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: این روزها به خانه معدن جفا شده و برخی از سایت‌ها این تشکل را مورد هجمه قرار داده و نمی دانند در شورای عالی معادن چه خبر است. این در حالی است که حتی در شورای عالی معادن حتی بحث هایی بین خانه معدن و شورای عالی معادن نیز وجود داشته است. وضع عوارض ارتباطی با  خانه معدن و شورای عالی معادن ندارد که بخواهند راجع به آن تصمیم گیری کنند.
    سرقینی ادامه داد: با این کارها خانه معدن را تضعیف نکنید خانه معدن مادر تشکل های معدنی است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر