کشور‌های خارجی مشتری سد باطله معادن ما هستند

ذخیره‌ای غنی از مواد معدنی به نام سد باطله

عصر معدن- مدیر سابق هیئت عامل ایمیدرو گفت: از باطله‌های سنگ آهن می‌توان آهن استخراج کرد، به همین دلیل بسیاری از کشور‌های خارجی علاقه‌مند به خرید این باطله‌ها شده‌اند.;

ذخیره‌ای غنی از مواد معدنی به نام سد باطله
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر معدن» به نقل از باشگاه خبرنگاران، خداداد غریب پور مدیر سابق هیئت عامل ایمیدرو درباره استفاده از سد باطله شرکت‌های معدنی و وضعیت فعلی کشور در این حوزه گفت: باطله‌های ما در کشورمان ذخایری غنی از مواد معدنی محتلف هستند. باطله‌ها می‌توانند منابع خوبی برای دستیابی به مواد معدنی باشند اما بهره گیری از آن‌ها تکنولوژی خاص خود را دارد.

    او ادامه داد: برخی از شرکت روی فرآوری باطله‌ها شروع به کار کردند و خوشبختانه اخیرا شرایط کشور در این حوزه بهبود پیدا کرده است. برخی از شرکت‌های معدنی فعالیت نود را روی فرآوری باطله‌ها آغاز کرده‌اند و این موضوع را به عنوان یک اقدام ضروری شناخته‌اند. شرکت‌های بزرگ اهمیت این موضوع را متوجه شده‌اند و توجه ویژه‌ای به این موضوع دارند.

    غریب پور تصریح کرد: باطله‌هایی که در شرکت‌های بزرگ باقی می‌ماند ذخیره خوبی از انواع کانی‌های فلزی و غیر فلزی هستند. به عنوان مثال از باطله‌های سنگ آهن می‌توان میزان قابل قبولی آهن استخراج کرد و به همین دلیل است که بسیاری از کشور‌های خارجی علاقه‌مند به خرید این باطله‌ها شده‌اند. این که این باطله‌ها مشتری دارد به معنای آن است که این باطله‌ها ارزشمند هستند و باید به آن‌ها توجه کنیم.

    مدیر سابق هیئت عامل ایمیدرو بیان کرد: این باطله‌ها هم از گذشته باقی مانده و هم با افزایش میزان تولید در حال افزایش است. رو این موضوع اقداماتی انجام شده و شرکت‌هایی مثل گلگهر اقدامات خوبی انجام شده است.

    او ادامه داد: این موضوع از قبل مورد بررسی و پژوهش قرار گرفته بود و در برخی موارد به مرحله عملیاتی هم رسیده است، اما نیاز به توجه ویژه دارد. حوزه سد‌های باطله تکنولوژی خاص خود را دارد و به همین دلیل باید در این حوزه پژوهش شود.

    لازم به ذکر است سد‌های باطله به منظور انباشت و رسوب دادن مواد باطله (پساب) حاصل از کارخانجات کنسانتره مواد معدنی ساخته می‌شود. برای مدیریت باطله‌ها و آوار‌های معدنی است که شرکت‌های بزرگ، سد‌هایی را ساخته‌اند که در زمره بزرگترین و غول‌پیکرترین ساخته‌های دست بشر به شمار می‌رود.

    در این خاکریز‌های سفالی که به نام سد باطله شناخته می‌شوند، جریان‌های گل‌ولای مورد فرآوری قرار می‌گیرند تا سنگ‌ها و آب‌ها از آن جداشده و در نهایت، فلزات باقی بمانند. در سراسر دنیا حدود 3500 سد باطله وجود دارد که این سد‌ها بر خلاف سد‌های نیروگاهی از بتن یا سنگ ساخته نشده اند بیشتر سد‌های باطله از نوع خاکی هستند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر