جنگی که برای معدن طولانی می شود

عصر معدن- ساختار زمین شناسی ایران با کشورهای همجوارش همچون افغانستان بسیار شبیه است و بسیاری از ذخایر معدنی که در ایران به ویژه در شرق کشور یافت می‌شود در افغانستان نیز وجود دارد.;

جنگی که برای معدن طولانی می شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» تفاوتی که درخصوص معدنکاری ایران و افغانستان وجود دارد این است که ما در سال‌های گذشته بسیاری از ذخایر معدنی موجود در کشور را برداشت کرده ایم که در نتیجه آن برخی از ذخایر روبه اتمام رفته و باید به سراغ ذخایر در عمق رفت اما در افغانستان به دلیل نبود توجه به ذخایر ارزشمند معدنی تا چندی پیش خبری از بهره برداری مواد معدنی نبود تا اینکه پس از حمله امریکا به افغانستان، چشم امریکایی ها ذخایر معدنی فراوان این کشور را گرفت و اکنون بسیاری از معادن و ذخایر معدنی افغانستان در اختیار امریکایی هاست.
    دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا نیز که بیشتر به عنوان یک تاجر شناخته می شود تا سیاستمدار، به دنبال جبران هزینه‌های صرف شده برای جنگ افغانستان در این 16 سال است که براساس آمارهای منتشر شده در رسانه‌های بین المللی رقمی  بالغ بر 117میلیارد دلار بوده است.
    معادن بزرگ و پر ارزش افغانستان همچون معدن سنگ آهن حاجی گک، معدن مس عینک، ذخایر لیتیوم، بوکسیت، زغال سنگ و ذخایری از منابع انرژی طبیعی همچون گاز که امروزه مورد نیاز بسیاری از صنایع است سبب شده تا نگاه‌ها به افغانستان رنگ دیگری به خود بگیرد. به‌عنوان مثال معدن حاجی گک نه ‌تنها بزرگترین معدن سنگ‌آهن این کشور بلکه بزرگترین معدن سنگ‌آهن بکر آسیا و همچنین دومین ذخیره بزرگ سنگ‌آهن دنیاست. البته باید به این نکته نیز اشاره داشت که بخشی از این ذخیره ارزشمند در ایران قرار گرفته که همان معدن سنگ آهن سنگان است. معدن حاجی گک با ذخیره قطعی 8/1میلیارد تن با عیار 62 درصد در ارتفاع 3800 متری و به عبارتی به‌طور تقریبی در نصف ارتفاع قله اورست قرار گرفته است.
    در این میان گفته می شود استراتژی امریکا استخراج ذخایر دست نخورده و بکر معدنی موجود در افغانستان است. ذخایری که گفته می شود ارزشی نزدیک به 3 تریلیون دلاراست.
    یکی از ذخایر بکر و فراوانی که در این کشور وجود دارد، ذخایر ارزشمند لیتویم است که امروزه در بسیاری از صنایع از جمله صنعت خودرو سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد و برخی گزارش ها حاکی از آن است که ذخایر لیتیوم موجود در افغانستان مانند ذخایر نفت عربستان غنی بوده و سرمایه گذاری و بهره برداری از این ذخایر می تواند تحولی عظیم در این بخش به وجود آورد. همان ذخایری که حتی ایران نیز قصد ورود و سرمایه گذاری روی آن را داشت اما به دلیل نوع سیاستگذاری در این کشور و نگاه امریکایی ها به این ذخایر، امکان ورود ایران به این موضوع میسر نشد.
    البته این تمام ماجرا نیست و در بسیاری از اخبار شنیده شده که گروه تروریستی داعش و طالبان نیز هردو به ذخایر معدنی این کشور چشم دارند و طالبانی ها به سمت استخراج غیرقانونی معادن و سنگ های قیمتی چون لاجورد در افغانستان رفته اند.
    اکنون افغانستان از جهت های مختلف مورد هجمه و درگیری و جنگ قرار گرفته و سو استفاده های بسیاری از ذخایر معدنی این کشور می شود، صادرات محصولات معدنی را نیز برای کشورهایی همچون ایران سخت کرده و این مهم فقط به دلیل نا امنی موجود در افغانستان نیست. بلکه همانگونه که گفته شد به دلیل نوع سیاستگذاری های اتخاذ شده در این کشور از سوی امریکایی هاست که عرصه را بر تاجران ایرانی تنگ کرده است.
    از طرفی عدم خروج امریکایی ها از خاک این کشور و نگاهی که به ذخایر ارزشمند این کشور دارد به نوعی سبب شده تا افغانستان گرچه از امنیت کمی برخوردار شود اما در مقابل بتواند کم کم به پیشرفت و توسعه در بسیاری از بخش ها دست یابد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر