معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران:

جای ابزارهای مالی در حوزه فولاد خالی است

۱.۵ میلیون تن سنگ آهن روی تابلو می رود

عصر معدن- سید جواد جهرمی معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران در میزگرد تخصصی بررسی مهم ترین مسائل روز صنعت فولاد و صنایع وابسته در دومین روز از همایش چشم انداز صنعت فولاد و سنگ آهن ایران به تحلیل شرایط معاملات حوزه فولاد و معدن در بورس کالا پرداخت.;

جای ابزارهای مالی در حوزه فولاد خالی است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از کالاخبر، جهرمی در ابتدا گفت: از سال 96 به این سمت با تورم قوانین و مقررات و همینطور دستورالعمل های متضادی در حوزه فولاد مواجه هستیم. این تورم قوانین و دستورالعمل ها از قیمت های پایه تا خریداران گرفته تا میزان سهمیه های بهین یاب باعث مشکل برای صنعت شده است و این تضاد دستورالعمل ها یا تکرار آن ها باید از بین برود.

    معامله 11 میلیون تن فولاد در 11 ماه امسال

    معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالا با اشاره به معاملات فولاد در بورس کالا گفت: محصولات فولاد مورد معامله قرار گرفته در 11 ماهه امسال 11 میلیون تن بوده که 38 درصد بالاتر از مدت مشابه سال قبل بود است. شاهد هستیم که عرضه های القایی و شرکت های کوچک مقیاس در بورس افزایش یافته و عرضه آن ها از هزار تن در فروردین امسال به 40 هزار تن در بهمن ماه رسیده است و اگر به ثبات و عدد مناسبی درعرضه های ماهانه در سال آینده برسد، بخشی از مشکلات فولادی ها مرتفع خواهد شد.

    1.5 میلیون تن سنگ آهن در راه است

    وی با یادآوری این موضوع که هدف بورس کالا تکمیل عرضه زنجیره فولاد است گفت: برنامه ما برای حوزه فولاد، تکمیل زنجیره عرضه محصولات است در این خصوص ایمیدرو با ارسال نامه ای اعلام کرده 1.5 میلیون تن سنگ آهن در قالب معاملات حراج باز عرضه خواهد داشت که عرضه ها به صورت هر دو هفته یک بار انجام می شود. با انجمن سنگ آهن نیز برای عرضه ها به توافق رسیدیم و امیدواریم بتوانیم این رویداد مهم را عملیاتی کنیم.

    جهرمی افزود: در انتهای زنجیره نیز چه در حوزه لوله و پروفیل و چه حوزه مقاطع طویل مانند میلگرد به دنبال افزایش عرضه ها هستیم و چه بسا در این بخش ها پذیرش هایی را داشتیم و برخی شرکت ها هم درخواست پذیرش داده اند.

    جای خالی ابزارهای مالی در حوزه فولاد

    معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: پیشنهاد دیگر ما علاوه بر تنوع بخشی به عرضه کنندگان، توسعه قراردادهای بلندمدت در ابزار کشف پریمیوم است تا هم تکلیف عرضه بازار داخل و هم صادرات شرکت ها مشخص می شود و در این راستا به برخی تولیدکنندگان شمش پیشنهاد داده ایم که شمش خود را سه ماهه به پایین دست بفروشند. نکته دیگر این است که در حوزه فولاد بازار آتی نداریم و در نتیجه نوسانات بازار ارز و سایر بازارها در بازار فیزیکی خود را نشان می دهد لذا باید ابزار مشتقه و بازار آتی را برای این صنعت تعریف کنیم. همچنین برای تسهیل فرایند پذیرش، در حال بازنگری دستورالعمل مرتبط با تضامین هستیم.

    عرضه و تقاضا را بپذیریم

    وی به موضوع قیمت ها نیز گریزی زد و عنوان کرد: قیمت، سنگ بنای همه تصمیمات میان خریداران و فروشندگان است. اگر می خواهیم اقتصاد به حرکت در بیاید و از این وضعیت خارج شود باید اجازه دهیم مکانیزم عرضه و تقاضا در مورد قیمت تصمیم گیری کند تا قیمت ها عادلانه شود. در این بین اگر عرضه و تقاضا را قبول داریم نباید جوری بازی کنیم که خودمان دوست داریم و قیمت مدنظر ما و نه عرضه و تقاضا در بازار حاکم شود؛ در موضوع ورق یکی از مشکلات قیمت پایه است و در حال حل و فصل آن هستند.

    جهرمی تصریح کرد: شرکت ها براساس پارامترهای خود تصمیم به خرید می گیرد و باید پذیرفت بازار قیمت را تعیین کند. در این حوزه بورس کالا خاصیت دماسنج را دارد؛ قیمت شمش در سال های گذشته متوسط 15 درصد پایین تر از قیمت های جهانی بوده است و در سال جاری تنها در یک تاریخ شهریور ماه بالاتر از قیمت های جهانی بوده است و باید کالبدشکافی شده و دلیل این افزایش شناسایی شود. برای نمونه این اتفاق در میلگرد رخ نداده و در ورق سرد شاهد این افزایش قیمت بودیم؛ این امر نشان دهنده کمبود در این بخش است؛ پس اطلاعات شفاف بورس کالا می تواند در شناسایی عوامل مختلف بازار راهگشا باشد.

    تلاش برای منفعت همزمان طرفین معامله

    معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران با تاکید بر این نکته بورس، بستر شفاف معامله است و تغییرات قیمتی به بورس ارتباطی ندارد، خاطرنشان کرد: داده های شفاف بورس کالا به مسئولان و سیاست گذاران سیگنال می دهد تا بهترین تصمیم ها در راستای تعادل بخشی به بازار اتخاذ شود. بورس کالا با دو طرف زنجیره طرف است و طی این سال ها تلاش کرده، منصفانه با هر دو طرف برخورد کند تا منفعت خریدار و فروشنده همزمان رعایت شود.

    وی در خاتمه گفت: در تلاش برای افزایش عرضه ها هستیم چون اعتقاد داریم عرضه مناسب باعث کشف قیمت مناسب می شود؛ در همین راستا قطعا مسائل ورق از میلگرد و شمش جداست و نمی توان این موارد را در یک پکیج دید اما با همفکری و همدلی قطعا روند بازارها در ریل بهبود و توسعه می افتد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر