سمت و سوی بازار سنگ آهن تا پایان سال

عصر معدن- در پایان ماه جولای قیمت جهانی سنگ آهن به زیر ۲۰۰ دلار در هر تن کاهش یافت هر چند که هنوز هم در سطح نسبتا بالای ۱۷۰ دلار سی اف آر چین قرار دارد چراکه تقاضای چین نسبتا کاهش یافته و قیمت فولاد داخلی بهبود یافته است که برای جبران تاثیر نامطلوب افزایش عرضه جهانی سنگ آهن کافی است.;

سمت و سوی بازار سنگ آهن تا پایان سال
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از کالاخبر؛ قیمت سنگ آهن دریایی حتی در تلاطمات ماه می، از سال 2016 در بازار داخلی چین زمانی که شاخص سنگ آهن 62 درصد فاین استرالیا کاهش یافت نسبتا مقاوم به نظر می رسید.

    طی دوره مشابه، قیمت میلگرد HRB400E با قطر 20 میلی متر در چین بالغ بر 1331 یوان در هر تن معادل 205.8 دلار در 27 می کاهش یافت درحالی که در 12 می 6348 یوان بود. قیمت اعلام شده در 12 می بالاترین رقم از تاریخ 3 مارس 2011 است.

    احتمال بازگشت مجدد قیمت سنگ آهن بسیار اندک است

    از بعد از جشن صدمین سالگرد تاسیس حزب کمونیست در اول جولای، قیمت فولاد داخلی این کشور با انتظارات کلی بازار از اجرای گسترده کاهش تولید فولاد توسط پکن به منظور تولید فولاد کمتر از سال 2020 تا پایان سال 2021، رو به بهبود رفته است.

    پکن اعلام کرده کاهش تولید فولاد باید تشدید شود زیرا در نیمه اول سال تولید فولاد چین 11.8 درصد افزایش یافته و به 563.3 میلیون تن رسیده است.

    مطمئنا این امر منجر به کاهش تقاضای سنگ آهن و در نتیجه روند نزولی قیمت مواد اولیه در باقیمانده سال جاری می شود. آیا چنین خواهد شد یا قیمت سنگ آهن همچنان همراه با تقویت قیمت فولاد داخلی شانس بازگشت مجدد را خواهد داشت؟

    این افزایش عرضه سنگ آهن نیز این تصویر را پیچیده تر می کند و فشار کاهشی را اضافه می کند. اگرچه محموله های دریایی از 4 معدنکار برتر سنگ آهن در ماه های ژانویه تا ژوئن فقط 2.3 درصد بالاتر از مدت مشابه قبل است اما چین به عنوان بزرگترین مصرف کننده سنگ آهن، واردات سنگ آهن خود را در مدت مشابه 2.6 درصد افزایش داده و به حدود 561 میلیون تن در نیمه اول سال رسانده است.

    در همین حال به نظر می رسد تمایلات بازار سنگ آهن دریایی نسبتا نزولی است زیرا این امر به دلیل این واقعیت است که فولادسازان چینی موظف خواهند بود تا پایان سال 2021 تولید خود را مهار کنند و این به تقاضای سنگ آهن لطمه می زند.

    با توجه به ظواهر بازار فولاد در چین، قیمت سنگ آهن به طور اجتناب ناپذیری کاهش می یابد. حال این سوال مطرح است که ما قبلا کاهش 50 دلاری قیمت ها در دو ماه را مشاهده کردیم آیا ممکن است تا پایان امسال شاهد افت 100 دلاری قیمت ها باشیم؟

    این واقعیت وجود دارد که چین تولید فولاد خام خود را کاهش می دهد و می توان دید که موجودی بنادر به سرعت جمع نمی شوند بنابراین مصرف سنگ آهن رو به کاهش است درحالی که عرضه از سوی عرضه کنندگانی چون واله افزایشی است. واله اکنون درصدد جبران تناژ از دست رفته ناشی از حادثه شکست سد باطله است و همه این ها فشار مضاعفی را بر بازار سنگ آهن وارد می آورد.

    نگرانی از کاهش تقاضای سنگ آهن واقعی است زیرا تاکنون بسیاری از استان های چین مانند Jiangsu، Shandong، Anhui، Jiangxi، Shanxi، Guangdong و Guangxi عزم خود را برای پیوستن به Hebei در کاهش تولید فولاد تا پایان سال جزم کرده اند و بسیاری از کارخانه های فولاد اقدامات محدودکننده ای را از طریق توقف فعالیت ها برای انجام تعمیر و نگهداری یا کاهش میزان بهره گیری از ظرفیت ها انجام داده اند.

    به عنوان مثال ظرفیت کوره بلند 247 کارخانه فولاد چین در بین 30 جولای تا 5 آگوست به طور متوسط به 85.73 درصد کاهش یافته است که بسیار کمتر یعنی معادل 9.02 درصد پایین تر از سطح بالای قبلی که 90 درصد بود می باشد.

    سرعت خرید سنگ آهن بسیاری از کارخانه های فولاد چین هم کند شده است و موجودی سنگ آهن وارداتی 247 فولادساز سراسر چین در همه شکل (فاین، لامپ و گندله) شامل تناژ کارخانه های فولاد، انبار بنادر و موجود روی آب به 107.67 میلیون تن کاهش یافته است که کمترین مقدار از اواسط جولای 2020 می باشد.

    به گفته منابع بازار، معاملات لحظه ای سنگ آهن دریایی و بنادر برای موجودی ها به طرز قابل توجهی کاهش یافته و برخی تجار سنگ آهن موجودی خود را با قیمت های پایین تری می فروشند.

    یک مقام رسمی خرید سنگ آهن از یک کارخانه فولاد مستقر در Henan در مرکز چین نیز معتقد است قیمت مواد اولیه نزولی خواهد بود اگرچه نمی توان گفت پایان کار کجاست. وی گفت: با چنین پیش بینی ایی ما برنامه ای برای انبار کردن تناژ اضافه در انبارهای خود نداریم.

    تقاضا نقطه عطف قیمت های سنگ آهن است اما تقاضای این ماده از تقاضای فولاد تبعیت می کند که در حال حاضر تضعیف شده و نمی توان مطمئن بود که آیا پس از عبور از این بحران، مجددا احیا می شود یا خیر چراکه داده های کلان اقتصادی مانند اطلاعات واقعی املاک و مستغلات و  تولید، آینده مثبتی را متصور نیست.

    یک تحلیلگر بازار سنگ آهن مستقر در شانگهای همچنین درمورد تقاضای سنگ آهن در خارج از چین در آینده ابراز نگرانی کرد. وی گفت: تولید جهانی چدن از ماه ژوئن کند شده است و در حال حاضر مجددا کرونا احیا شده و بنابراین به نظر می رسد تقاضای سنگ آهن در خارج از این کشور مجددا آسیب ببیند.

    با این حال یک تاجر سنگ آهن مستقر در شانگهای نسبت به تقاضا و قیمت سنگ آهن در آینده نزدیک در مقایسه با آگوست تا سپتامبر خوش بین است.

    وی گفته ما هنوز نمی توانیم انتظار داشته باشیم تقاضای فولاد تا پایان این فصل بهبود یابد اگرچه در بلند مدت مانند سه ماهه چهارم یا تا اوایل سال 2022 قیمت سنگ آهن با کاهش تقاضا و افزایش عرضه تحت فشار بیشتری قرار خواهد گرفت.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر