دبیر انجمن سنگ‌ آهن هشدار داد:

لابی‌های سیاسی و فشار رسانه‌ای علیه عرضه بورسی سنگ‌ آهن

عصر معدن- سعید عسکرزاده از فشارهای رسانه‌ای و لابی‌های سیاسی برای ممانعت از واقعی سازی قیمت سنگ‌آهن انتقاد کرد.;

لابی‌های سیاسی و فشار رسانه‌ای علیه عرضه بورسی سنگ‌ آهن
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از اقتصادآنلاین، دبیر انجمن سنگ‌آهن ایران با اشاره به اینکه سنگ‌آهن اولین محصول از بالادست زنجیره فولاد بوده و بهترین حالت این است که قیمت این زنجیره دریک فضای شفاف و رقابتی مانند بورس کالا انجام شود، از فشارهای رسانه‌ای و لابی‌های سیاسی برای ممانعت از واقعی سازی قیمت سنگ‌آهن انتقاد کرد و هشدار داد: اگر کسانی که کشف قیمت واقعی سنگ‌آهن در عرضه‌های بورسی را تحت‌فشار قرار داده‌اند به هدف خود برسند، در آینده کل زنجیره فولاد، تحت تأثیر پیامدهای منفی این فشار، متحمل زیان خواهند شد.

    سعید عسکرزاده گفت: 22 فروردین سال جاری در عرضه سنگ‌آهن که با رقابت خریداران نیز همراه بود، مجموعه فولادی‌ها اصرار کردند که این رقابت غیرواقعی است و نرخ‌هایی که برای سنگ‌آهن در حراج کشف شد، منطقی نیست. این در حالی است که کماکان سنگ‌آهن به لحاظ قیمتی تفاوت فاحشی با قیمت‌های جهانی دارد.

    وی افزود: اگر قیمت سنگ‌آهن داخل کشور را با دلار محاسبه کنیم و حتی هزینه‌هایی مانند حمل‌ونقل را از آن حذف کنیم، نرخ فعلی سنگ آهن در بورس همچنان نصف قیمت‌هایی است که در بازارهای جهانی معامله می‌شود.

    دبیر انجمن سنگ‌آهن ایران تأکید کرد: برخی از همکاران صنعت فولاد به این بخش توجه نکرده‌اند که وقتی قیمت فولاد به بالای 700 دلار می‌رسد و بخشی از محصول تولیدکنندگان صادر می‌شود، در قیمت تمام‌شده محصولات معدنی نیز تأثیر می‌گذارد.

    به گفته وی، نرخ فولاد به‌صورت مستقیم بر روی قیمت سنگ‌آهن تأثیر دارد زیرا برخی از محصولات و تجهیزاتی که در سنگ‌آهن مورد استفاده قرار می‌گیرد به فولاد مرتبط است و به‌محض افزایش قیمت فولاد قیمت تمام‌شده سنگ‌آهن نیز افزایش می‌یابد.

    دبیر انجمن سنگ‌آهن با بیان اینکه باید بپذیریم که قیمت تمام زنجیره فولاد باید متوازن و متعادل باشد، یادآور شد: اگر تولید در این زنجیره، سود منطقی داشته باشد به نفع تمام زنجیره و دست‌اندرکاران آن خواهد بود. بنابراین، انتقاداتی که از سوی تولیدکننده‌های فولاد درباره عرضه سنگ‌آهن در بورس کالا مطرح شد، غیرمنصفانه بود.

    قدرت نظم دهی بورس کالا به زنجیره تولید
    عسکرزاده اضافه کرد: عرضه بورسی سنگ‌آهن، قدرت نظم دهی دارد که اهمیت آن بسیار زیاد است زیرا هم‌اکنون، بی‌نظمی در زنجیره فولاد حاکم است و محصولات حلقه‌های مختلف آن، اختلاف‌های فراوانی با یکدیگر دارند که از این فضا، فقط عده معدودی واسطه و دلال بهره می‌برند و منفعتی به تولیدکنندگان نمی‌رسد؛ با این تفاسیر ورود کل زنجیره به بورس کالا یک نظم کلی در حوزه معامله، تامین مواد و قیمت ایجاد می کند.

    به گفته وی، اگر در این زنجیره به قیمت‌های شفافی دست پیدا کنیم باعث رونق کسب‌وکار کل زنجیره می‌شود و سود آن نیز به همه زنجیره می‌رسد.

    وی اعلام کرد: هم‌اکنون، بورس کالا مهم‌ترین مرجع کشف قیمت است و درصورتی‌که برخی دخالت‌های نابه جای بیرونی را از آن حذف کنیم، آثار بسیار مثبتی برای بازار و تولید به همراه دارد؛ در این میان چه دخالت از سوی دولت باشد و چه از سوی زنجیره فولاد، باعث آسیب به کل زنجیره خواهد شد.

    عسکرزاده اضافه کرد: در زنجیره فولاد باید به محصولات دیگری مانند کنسانتره و گندله نیز برسیم چراکه بورس می‌تواند قیمت‌های عادلانه را کشف کند. اواخر سال گذشته توافقی با بورس کالا کردیم که بتوانیم بستر عرضه سایر محصولات را نیز فراهم کنیم و بر همین اساس کنسانتره چادرملو نیز در بورس کالا پذیرش شد.

    افزایش تولید با قیمت‌های منطقی
    دبیر انجمن سنگ‌آهن همچنین با اشاره به اینکه باید به بحث تعدیل قیمت‌ها توجه ویژه‌ای کرد، گفت: اگر قیمت‌ها تعدیل نشود، به‌طورقطع در تولید سنگ‌آهن دچار نقصان خواهیم شد که افت ظرفیت تولید و گاه تعطیلی واحدهای تولیدی ماحصل آن است.

    وی خاطرنشان کرد: اگر قیمت سنگ‌آهن معقول و منطقی باشد می‌توان بر روی افزایش عیار قابل‌استخراج و همچنین ذخایری که در عمق زیاد قرار دارد برنامه‌ریزی کرد که این موضوع باعث افزایش تولید سنگ‌آهن و تأمین نیاز داخل خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر