گفت‌وگو با دانشمندی که مس را به طلا تبدیل کرد

مس مانند طلا رفتار می‌کند

عصر معدن- یک تیم تحقیقاتی به سرپرستی دانشمند چینی «سان جیان» در انستیتوی شیمی فیزیک دالیان متعلق به آکادمی علوم چین کشف کرده است که مس می‌تواند نقش طلا و نقره را در کاتالیست‌ها ایفا کند.;

مس مانند طلا رفتار می‌کند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از عصرمس آنلاین، جیان درباره این کشف گفت: «مواد کشف‌شده جدید با پایه مس می‌توانند به عنوان کاتالیست در انجام واکنش‌های شیمیایی به منظور تولید مایعات از زغال‌سنگ مورد استفاده قرار بگیرند. پیش از این فلزات گرانبها مانند طلا، نقره و ‌پلاتین این نقش را داشتند.»

    انتظار می‌رود این روش جدید بتواند به‌صورت گسترده‌ای در صنایع شیمیایی وابسته به زغال‌سنگ مورد استفاده قرار گیرد که با توجه به ذخایر عظیم زغال‌سنگ چین، این کشف مهم می‌تواند نقشی کلیدی در بهبود شرایط زیست‌محیطی و منابع انرژی پاک بازی کند.

    اگرچه فلزات گرانبها خواص کاتالیستی بسیار خوبی دارند ولی به دلیل قیمت بالا، در فرایندهای مرتبط با زغال‌سنگ مورد توجه شایسته قرار نگرفته‌اند ولی با کشف جدید و با توجه به این‌که فلز مس از فراوانی بالایی در عین قیمت مناسب برخوردار است، این کشف مهم می‌تواند به تولید منابع انرژی پاک کمک شایانی کند.

    جیان در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود در رابطه با این کشف گفت: «البته این کشف مهم به این معنی نیست که آرزوی دیرین کیمیاگران درباره «تبدیل مس به طلا» برآورده شده است. در حال حاضر تولید کاتالیست‌های مس پایه در مقیاس آزمایشگاهی انجام شده و فقط چندین گرم از این کاتالیست ارزشمند تولید شده است. بنابراین اگر این کاتالیست در تولید واقعی مورد مصرف قرار گیرد، مقادیر قابل توجهی  از آن مورد نیاز خواهد بود.»

    این دانشمند اضافه کرد: «سناریوی کاربرد کاتالیست‌های مس پایه به حوزه زغال‌سنگ محدود نخواهد شد و برای سایر حوزه‌ها نیز توسعه پیدا خواهد کرد که به عنوان مثال می‌توان به حوزه تولید تجهیزات و وسایل الکترونیکی اشاره کرد.»

    پس از کشف خواص آنتی‌باکتریال مس و کاربردهای جدید سومین فلز استراتژیک و پرمصرف دنیا، کشف جدید و امکان جایگزینی کاتالیست‌های با پایه مس می‌تواند خبر خوبی برای مصارف جدید فلز مس باشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر