ایران یک درصد از ذخایر معدنی خود را استخراج می‌کند

عصر معدن- نایب رییس انجمن سنگ ایران گفت: امروز ایران از یک درصد از ذخایر معدنی خود بهره‌برداری می‌کند، در حالی که براساس استانداردهای جهانی این میزان باید حدود پنج درصد باشد.;

ایران یک درصد از ذخایر معدنی خود را استخراج می‌کند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایرنا، «مالک رحمتی» افزود: چنانچه ایران با استاندارد جهانی از ذخایر معدنی خود بهره برداری کند، چندین برابر درآمدهای نفتی، این بخش ارزآوری خواهد داشت.

    آمارهای پیشین گویای آن است که میزان ذخایر شناسایی شده کشورمان حدود 60 میلیارد تن بوده که از این رقم حدود 40 میلیارد تن ذخیره قطعی و بقیه احتمالی است.

    دولت یازدهم از برنامه های کلیدی خود، توسعه اکتشاف های معدنی را اجرا کرد که گستره ای بالغ بر 270 هزار کیلومتر بود که براساس آمار سازمان توسعه ونوسازی معادن وصنایع معدنی ایران (ایمیدرو) موجب شناسایی 42 تن طلا، 22 میلیون تن بوکسیت، 103 میلیون تن باریت، 30 هزار تن آنتیموان، 65 هزار تن عناصر نادرخاکی، 345 میلیون تن زغال کک شو، 200 میلیون تن زغال حرارتی، 500 میلیون تن سنگ آهن شد و برای اکتشاف تا نیمه سال 1396 بالغ بر 300 میلیارد تومان صرف شد. 

    رحمتی افزود: براساس گزارش مرکز آمار ایران، میزان ذخایر معدنی کشورمان 25.7 میلیارد تن است که سهم سنگ آهک با 17 میلیارد تن، 67 درصد، سنگ آهن 2.5 میلیارد تن با 10 درصد و سنگ لاشه 1.7 میلیارد تن با 6.6 درصد بالاترین میزان است.

    وی یادآور شد: ذخایر معدنی ایران بر مبنای محاسبات سازمان زمین شناسی آمریکا فلز محتوی (آهن، مس، سرب و روی، طلا، منگنزو کرومیت) 2.1 میلیارد تن است و براساس آن آهن محتوی 1.5 میلیارد تن با سهم 68 درصدی، فسفاته 410 میلیون تن با 18 درصد، زغالسنگ 410 میلیون تن با 6 درصد بالاترین میزان قرار دارند و در عین حال آهک، رس، سنگ لاشه، بالاست، نمک و گچ در این بررسی محاسبه نشده است.

    نایب رییس انجمن سنگ ایران به استناد گزارش سازمان یاد شده، گفت: مجموع ارزش تولیدات صورت گرفته در بخش معدن در سال 96 حدود 1.3 میلیارد دلار بوده که نشان دهنده سهم 0.7 درصدی این بخش از تولید ناخالص داخلی (GDP) است.

    وی تصریح کرد: سازمان زمین شناسی آمریکا افزوده است که در دوره 60 سال گذشته سهم بخش معدن از تولیدناخالص داخلی بیشتر از یک درصد نبوده است.

    رحمتی افزود: سال گذشته ارزش صادرات بخش معدن و صنایع معدنی به رقم بیش از 9.2 میلیارد دلار رسید و در واقع این بخش 21 درصد از ارزش کل صادرات غیر نفتی را به خود اختصاص داد.

    وی یادآور شد: میزان صادرات زنجیره صادرات فولاد و تولیدات مربوطه 8.9 میلیون تن و ارزش 4.1 میلیارد دلار بود که به ترتیب سه و 17درصد وزن و ارزش صادرات غیرنفتی را در اختیار داشت.

    آمارهای منتشر شده گویای آن است که از 34 هزار میلیارد تومان سود انباشته شرکت های بورسی، بیش از 16 هزار میلیارد تومان متعلق به بخش معدن و صنایع معدنی است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر