نایب رئیس سندیکای آلومینیوم ایران:

۶۵ درصد شمش آلومینیوم تولیدی ایران صادر می‌شود

عصر معدن- آریا صادق نیت گفت: مدتی است که آلومینیوم در بازارهای جهانی در کف قیمتی قرار گرفته و قیمت‌های فعلی (حدود ٢٢٧٥ دلار) به نوعی کف قیمتی است. اما در کوتاه مدت آلومینیوم در بازارهای جهانی می‌تواند تا ۲۴۰۰ دلار افزایش یابد.;

۶۵ درصد شمش آلومینیوم تولیدی ایران صادر می‌شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از سنا، آریا صادق نیت، نایب رئیس هیئت مدیره سندیکای آلومینیوم ایران با اشاره به افزایش قیمت‌ جهانی کامودیتی‌ها در چند روز اخیر بیان کرد: مدتی است که آلومینیوم در بازارهای جهانی در کف قیمتی قرار گرفته و زودتر از این‌ها انتظار افزایش قیمت‌ها را داشتیم.

    وی افزود: بخشی از افزایش قیمت آلومینیوم در چند روز گذشته ناشی از تضعیف دلار بوده و فعلاً عرضه و تقاضا تغییر محسوسی نداشته است؛ اما نکته اینجاست که انتظار کاهش قیمت آلومینیوم نمی‌رود و قیمت‌های فعلی (حدود ٢٢٧٥ دلار) به نوعی کف قیمتی است. اما در کوتاه مدت آلومینیوم در بازارهای جهانی می‌تواند تا 2400 دلار افزایش یابد.

    صادق نیت در ادامه در خصوص تاثیر افزایش قیمت‌های جهانی روی سودآوری صنعت آلومینیوم داخلی ما اظهار کرد: صنایع بالادستی و تولیدکنندگان شمش آلومینیوم طبیعتاً از افزایش قیمت‌ها منتفع خواهند شد؛ چراکه حدود 65 درصد از تولیدات شمش آلومینیوم در سال 1401 راهی بازارهای صادراتی شده و هرگونه افزایش قیمتی در بازارهای جهانی مستقیماً روی درآمد تولیدکنندگان بالادستی تاثیرگذار خواهد بود. البته که با افزایش قیمت آلومینیوم، قیمت مواد اولیه بالاخص آلومینا هم با یک وقفه زمانی افزایش خواهد داشت؛ اما تاثیر مثبت افزایش قیمت شمش آلومینیوم در بازارهای جهانی بیش از تاثیر منفی افزایش قیمت مواد اولیه خواهد بود و بهای تمام شده مواد اولیه وارداتی صنعت آلومینیوم حدود 35 درصد قیمت آلومینیوم را تشکیل می‌دهد.

    صادق نیت در ادامه ضمن تاکید بر ضرورت توسعه صنعت آلومینیوم گفت: با توجه به عرضه و تقاضای داخلی، قیمت آلومینیوم در بازار داخل بالاتر از قیمت‌های صادراتی است. ظرفیت تولید صنعت آلومینیوم در حال حاضر حدود 700 هزار تن است(سال گذشته ٦٣٣ هزار تن تولید داشتیم)؛ اما برنامه‌ریزی شده بود که تا سال 1404 ظرفیت تولید این صنعت به 1 میلیون و 500 هزار تن برسد که با توجه به شرایط تحریمی و عدم رغبت به سرمایه‌گذاری‌های جدید، این هدف محقق نخواهد شد و نهایتاً به ظرفیت تولید ١ میلیون تنی برسیم.

    وی ادامه داد: توسعه صنعت آلومینیوم در گرو رفع تحریم‌ها، اعلام یک برنامه بلندمدت از سوی دولت برای نرخ انرژی صنایع، تسهیل دسترسی به مواد اولیه، حمایت از صنایع پایین‌دستی و کاهش خام فروشی و صادرات محصولات با ارزش افزوده بالاتر است. شرایط تحریمی نرخ تامین مواد اولیه را برای صنایع افزایش داده و مشکلاتی ایجاد کرده است. ضمن اینکه در صورت حمایت از صنایع پایین دستی، هم اشتغال‌زایی ایجاد خواه شد و هم ارزآوری بیشتری خواهیم داشت.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر