ریزش دلار و صعود غافلگیرکننده طلای جهانی

عصر معدن- قیمت طلای جهانی به دلیل کاهش ارزش دلار برای اولین‌بار در پنج هفته اخیر افزایش یافت.;

ریزش دلار و صعود غافلگیرکننده طلای جهانی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایسنا، قیمت طلا در روز جمعه و پیش از تعطیلی بازار به بالاترین حد دو هفته اخیر صعود کرد و به سمت اولین افزایش هفتگی خود در پنج سال اخیر پیش رفت زیرا کاهش دلار و بازدهی خزانه‌داری آمریکا باعث کاهش چشم‌انداز افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو شد.

    بهای هر اونس طلا پیش از تعطیلی بازار به 1856 دلار و 50 سنت رسید و قیمت طلای آمریکا نیز به 1857 دلار رسید که در این هفته حدود 2.2 درصد افزایش یافته است.

    بارت ملک، رئیس استراتژی بازارهای کالا در TD Securities گفت تا زمانی که یک کاتالیزور جدید، مانند داده‌های مشاغل یا قیمت مصرف‌کننده پیدا نشود، طلا احتمالاً در محدوده 1830 تا 1850 دلار باقی خواهد ماند. ملک افزود: با بهبود چین، ممکن است مصرف طلا ادامه یابد و مردم نیز این فلز را برای محافظت در برابر تورم خریداری کنند.

    شاخص دلار آمریکا به سمت اولین کاهش هفتگی خود در پنج سال اخیر پیش رفت و طلا را برای سایر دارندگان ارز جذاب‌تر کرد، در حالی که بازدهی معیار 10 ساله ایالات‌متحده از نزدیک به اوج چهار ماهه پایین‌تر بود.

    در حالی که کریستوفر والر، رئیس فدرال رزرو گفت که داده‌های قوی اقتصادی می‌تواند نرخ‌ها را بالاتر از محدوده 5.1 تا 5.4 درصد ببیند، رافائل بوستیک، رئیس فدرال رزرو آتلانتا گفت که او طرفدار افزایش آهسته و پیوسته حرکت رو به جلو و توقف در اواسط یا اواخر تابستان است.

    معامله‌گران اکنون حداقل سه افزایش 25 واحدی دیگر نرخ بهره را در سال جاری قیمت‌گذاری می‌کنند که نرخ‌ها تا سپتامبر به 5.43 درصد می‌رسد. با توجه به اینکه طلا اغلب به عنوان یک محافظ تورم در نظر گرفته می‌شود، افزایش نرخ‌بهره هزینه فرصت نگهداری شمش‌های با بازده صفر را افزایش می‌دهد.

    بر اساس گزارش رویترز، کریگ ارلام، تحلیلگر ارشد بازار در OANDA افزود: اگر حمایت از طلا در 1780 تا 1800 دلار طی چند هفته آینده شکسته شود، ممکن است به دلیل تغییر سیاست پولی ایالات‌متحده باشد.

    در بازار سایر فلزات ارزشمند پیش از تعطیلی بازار، بهای هر اونس نقره با 1.3 درصد افزایش به 21.15 دلار رسید و بیشترین افزایش هفتگی خود از ژانویه را تجربه کرد. پلاتین با جهش 1.6 درصدی به 976 دلار و 98 سنت رسید، در حالی که پالادیوم 0.2 درصد افزایش یافت و به 1452 دلار و 20 سنت رسید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر