فعال حوزه کانی‌های معدنی:

معدن جایگزینی مناسب برای نفت است

عصر معدن- یک فعال حوزه کانی‌های معدنی بیان کرد: ایران با دارا بودن حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیارد تن حجم ذخایر معدنی و یکی از ۱۰ کشور برتر مهم معدنی، پتانسیل جایگزینی نفت با حوزه معدن را دارد.;

معدن جایگزینی مناسب برای نفت است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از سنا، بهروز رحمتی، در رابطه با ضرورت تدوین نقشه راه صنعتی برای صنایع مهم و بنیادی کشور در برنامه 5 ساله هفتم توسعه به ویژه صنعت مس ایران گفت: پُر واضح است که هر کشور و صنعتی برای دستیابی به اهداف خود در حوزه صنعت و معدن به یک نقشه راه نیاز دارد.

    وی افزود: مجموعه حوزه معدن و همه صنایع مهم کشور باید نقشه راهی داشته باشند که در این راستا، شرکت ملی مس ایران هم نقشه راهی برای خود تدوین کرده است.

    رحمتی با اشاره به این که شرکت ملی مس ایران قرار است در دو فاز تولید خود را افزایش دهد، اظهار داشت: این شرکت قرار است در فاز اول، تولید معدنی خود را بالغ بر 600 هزار تن و در فاز دوم به بیش از یک میلیون تن افزایش دهد.

    وی عنوان کرد: کشور به لحاظ ذخایر معدنی مس در رتبه پنجم دنیا قرار دارد، سال گذشته رتبه هفتم دنیا را به خود اختصاص داده بود که با پشت سر گذاشتن دو کشور آمریکا و مکزیک و همچنین تولید 54 میلیون تن مس خالص با محتوی 19.5 میلیارد تن ماده معدنی، به رتبه پنجم دست یافت.

    بزرگترین دارنده ذخایر جهانی مس

    این فعال حوزه کانی‌های معدنی اظهار داشت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، قرار است در 10 سال آینده به رتبه سوم و بزرگترین دارنده ذخایر جهانی مس دست یابیم. در حال حاضر در حوزه تولید معدنی حدود 300 هزار تن مس محتوی معدنی تولید شده که رتبه 14 دنیا را کسب کرده و قرار است ظرف برنامه 10 ساله به رتبه پنجم دست یابیم.

    رحمتی در ادامه درباره جایگزینی بخش معدن برای نفت تصریح کرد: با توجه به اهمیت موضوع جایگزینی معدن به جای نفت، اعتقاد بر این است که کشور با دارا بودن حدود 50 تا 60 میلیارد تن حجم ذخایر معدنی و یکی از 10 کشور برتر مهم معدنی، پتانسیل جایگزینی نفت با حوزه معدن را دارد.

    وی ادامه داد: در حوزه مس، شرکت صنایع مس ایران با اکتشافات خود در سال‌های اخیر بالاترین رکورد تاریخ حفاری کشور را انجام داد به طوری که تا هفته گذشته بالغ بر 350 هزار متر حفاری اکتشافی انجام شد که در تاریخ کشور بی‌نظیر است.

    معاون تولید شرکت صنایع مس ایران گفت: نتیجه این حفاری باعث شد که حجم ذخایر معدنی کشور به 19.5 میلیارد تن افزایش یابد و این بدین معنا است که با تولید فعلی برای حدود 100 سال آینده، ذخایر معدنی مس وجود دارد و با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و اشاعه آن به سازمان‌های دولتی و مرتبط با حوزه‌های معدنی، تولید مس از 300 هزار تن به یک میلیون تن می‌رسد. همچنین با افزایش تولید و توسعه صنعت مس، می‌توانیم حجم فروش شرکت را به بیش از 10 میلیارد دلار افزایش دهیم.

    تامین ارز مورد نیاز کشور

    رحمتی در ادامه صحبت‌های خود مطرح کرد: اگر یک شرکت معدنی به تنهایی بتواند حدود 25 درصد از ارز مورد نیاز کشور را تامین کند، بدون شک وضعیت اقتصاد کشور بسیار بهبود خواهد یافت و شاهد توسعه پایدار در حوزه معدنی و در راس آن صنعت مس خواهیم بود.

    فلزهای پرمصرف و استراتژیک

    این فعال حوزه کانی‌های معدنی بیان کرد: صنعت فولاد با 1.85 میلیارد تن بزرگترین بازار دنیا را در اختیار دارد و پس از آن آلومینیوم با 70 میلیون تن تولید جهانی، رتبه دوم و مس با 25 میلیون تن تولید، رتبه سوم را به خود اختصاص داده است.

    وی با اشاره به این که سه فلز مهم جزو پرمصرف‌ترین و استراتژیک‌ترین فلزهای دنیا هستند، عنوان کرد: همانطور که مطالعات بازار نشان می‌دهد، در حوزه مس با دارا بودن ذخایر معدنی می‌توانیم شاهد فروش بسیار خوب آن در بازارهای دنیا و رشد بخش مهمی از اقتصاد کشور باشیم چرا که این حوزه می‌تواند جایگزین بخش عمده‌ای از تولید نفت کشور باشد.

    هم‌افزایی و خرد جمعی

    رحمتی در ادامه با اشاره به این که در شرایط تحریمی موجود، صنایع معدنی توانستند ارز مورد نیاز کشور را تامین کنند، ادامه داد: برای سال‌های آینده نیازمند هم افزایی و خِرد جمعی به منظور توسعه پایدار در حوزه معدنی هستیم، شاید دنیا بخواهد نفت کشور را تحریم کند اما به هیچ وجه نمی‌تواند حوزه معدنی را تحریم کند، کما این که در 4 تا 5 سال گذشته هم هیچ حوزه معدنی وجود نداشت که مشکل صادرات داشته باشد و براحتی نتواند محصولات خود را صادر کند.

    چین کشوری پرمصرف در بخش فلزات

    وی با اشاره به این که کشور چین حدود 50 درصد تمام فلزات استراتژیک دنیا را مصرف می‌کند، گفت: تولید معدنی کشور چین در حوزه مس کمتر از 3 میلیون تن است اما مجموع مصرف آن در این حوزه حدود 15 تا 16 میلیون تن است. حال با مجموع ذخایر معدنی کشور چین در حوزه مس که 26 میلیون تن است، با تدبیر دولتمردان این کشور، بخشی از مصرف آنها از طریق ذخایرشان و بخشی هم از طریق واردات انجام می‌شود.

    معاون تولید شرکت صنایع مس ایران افزود: چین در حوزه مس خودکفا نشده و فاصله زیادی با آن دارد و این یکی از دلایل مهمی است که تحریم ناپذیری صنعت مس را اثبات می‌کند تا ما بتوانیم با یک برنامه مدون و جامع، به توسعه پایدار در حوزه معدنی دست یافته و تاثیر آن را در زندگی مردم شاهد باشیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر