غیبت هندی ها در بازارهای صادراتی فولاد

عصر معدن- رشد مصرف فولاد هند حضور صادرکنندگان این کشور در بازارهای صادراتی را کمرنگ کرده است . هند پیش از این از فعالترین صادرکنندگان بویژه در بخش محصولات تخت بود اما اکنون تولیدکنندگان این کشور بر بازار داخلی تمرکز یافته اند زیرا با توجه ویژه دولت بر توسعه زیر ساخت ها مصرف داخلی فولاد ۳ / ۴ درصد افزایش داشته است.;

غیبت هندی ها در بازارهای صادراتی فولاد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» بخش ساخت و ساز در هند حدود 60 درصد از مصرف فولاد را به خود اختصاص داده و با تصمیم دولت برای حمایت بیشتر از پروژه های مسکن ارزان قیمت اعلام شد مالیات بر کالاها و خدمات مرتبط با این ساختمانها کاهش می یابد و بغیر از این با افزایش سرمایه گذاری دولت در پروژه های زیر ساختی باعث افزایش مصرف فولاد در این کشور خواهد شد. بعنوان نمونه بودجه سال 2018 هند 20 درصد افزایش داشته و حدود 25 درصد آن در بخش ریلی سرمایه گذاری خواهد شد که پیش از این هم بیشترین حمایت دولت در این بخش بوده است.

    یکی دیگر از بخش هایی که دولت هند در سال جاری میلادی بر آن تمرکز بیشتری خواهد یافت مناطق روستایی و بخش کشاورزی است. مناطق روستایی از آن بابت مهم هستند که صنایع اصلی مانند دوچرخه و تراکتور بسیار وابسته به اقتصاد روستایی است . بخش کالاهای سرمایه ای مانند ساختمان سازی و تجهیزات مربوط به معدن هم 15 درصد از فولاد هند را مصرف می کند.

    پلنر نوشت: بخش سوم از صنایع حمایت شده بخش خودروسازی است که سال گذشته هم رشد 9 درصدی داشته و موارد مصرف این بخش هم انواع ورق گرم ، سرد و گالوانیزه است. همین رشد چشمگیر مصرف فولاد در هند تولیدکنندگان این کشور را از حضور در بازارهای صادراتی بازداشته است. یک صادرکننده هندی عقید دارد بازار جنوب شرق آسیا در سیطره چین است و تولید ورق گرم در ویتنام هم افزایش داشته و همین موارد تولیدکنندگان هندی را به سوی بازار داخلی سوق داده است. هر چند روند کاهشی حجم فروش محصولات تخت هند در اروپا سریع تر از بازارهای آسیا نیست زیرا بعد از وضع عوارض آنتی دامپینگ رقابت بین عرضه کنندگان خارجی در این قاره کاهش داشته و قیمت ها همچنان در سطوح بالایی قرار دارد و بعد از خروج چین ، کشورهای سی آی اس و دیگر عرضه کنندگان از اروپا هند و ترکیه این بازار را اشغال نمودند.

    در ماه مارس اروپا تحقیقاتی را برای وضع تعرفه های حمایتی آغاز کرد و همین امر خریداران را محتاط و هندی ها را در اروپا کمی محدود کرد، بنابراین برخی از آنها به خاورمیانه روی آوردند اما در این بازار با اقبال چندانی روبه رو نشدند. کمپانی هندی اسار هنوز به اروپا صادرات دارد به طوریکه 50 درصد از تولیدش را به این قاره و مابقی را به خاورمیانه، آمریکای لاتین و جنوب شرق آسیا صادر می کند. امکان بازیابی نقش هند در بازارهای صادراتی وجود دارد و بسیاری از فعالان بازار عقیده دارند آن زمان می تواند سه ماهه چهارم سال 2018 باشد.  سال 2019 هند با انتخابات در این کشور روبه رو است و معلوم نیست میزان تقاضای داخلی همانند شرایط فعلی بالا باشد و البته این نکته را هم باید در ذهن داشت که تولید هند تا پایان سال 2018 افزایش می یابد زیرا اغلب کارخانه های هند با  ظرفیت های پایینی مشغول تولید هستند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر