عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد:

معاون امور معدنی وزیر صمت ۲۰ هزار میلیارد تومان رانت توزیع کرد

عصر معدن- عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد به سخنان اخیر معاون امور معدنی وزارت صمت در خصوص افزایش قیمت محصولات فولادی پس از عزل وی از حوزه تنظیم بازار این محصولات و موثر بودن سیاست های مداخله جویانه در مکانیسم معاملات، واکنش نشان داد و این سخنان را غیرمنطقی خواند.;

معاون امور معدنی وزیر صمت ۲۰ هزار میلیارد تومان رانت توزیع کرد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۸:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایلنا، سید رضا شهرستانی در واکنش به سخنان اخیر داریوش اسماعیلی گفت: به نظر می‌رسد از اینکه ایشان از حوزه تنظیم بازار محصولات فولادی به دستور سرپرست وزارت صمت کنار گذاشته شده‌اند، گله مند بوده و ناراحتی خود را این گونه ابراز کرده است. به طوری که طی سخنان اخیر ایشان، به نظر می‌رسد برای اثبات اثرگذاری سیاست‌های قبلی خود حتی از افزایش قیمت فولاد در بازار نیز خوشحال شده اند.

    وی به بررسی وضعیت بازار محصولات فولادی پرداخت و اظهار کرد: واقعیت این است که محصولات فولادی به عنوان یک کامودیتی همچون طلا تابعی از قیمت های جهانی و نرخ ارز است که متغیرهایی همچون هزینه حمل و نقل و یا تعرفه های خاص هر کشور بر آن اثر می کند. طی دو هفته اخیر نیز رشد بهای دلار عاملی در افزایش قیمت ها شده و حتی پس از کنار گذاشتن معاونت امور معدنی از تنظیم بازار فولاد شاهد افت 10 درصدی در قیمت شمش نیز بودیم و این در شرایطی بود که در آن مقطع دلار با نوسان قابل توجهی همراه نبود.

    وی با بیان اینکه این کاهش قیمت ها ناشی از سیاست های درستی است که در معاونت امور صنایع وزارت صمت و پس از کنار رفتن معاونت امور معدنی از مدیریت این حوزه گرفته شده، گفت: روند افزایشی که طی روزهای اخیر در بازار فولاد ایجاد شده هیچ ارتباطی به سیاست های معاونت امور صنایع وزارت صمت ندارد. چراکه سیاست های اتخاذی از سوی این معاونت به درستی اجرا شده و کاهش قیمت ها در 2 هفته ابتدایی اجرای این سیاست ها گواهی بر این مدعاست.

    شهرستانی تاکید کرد: ضمن اینکه به اعتقاد ما اگر معاونت امور معدنی وزارت صمت همچنان بر سر کار تنظیم بازار محصولات فولادی بود، انتظار می رفت که التهاب قیمت ها بیش از این بوده و شاهد افزایش چشمگیرتر قیمت ها در بازار باشیم.

    وی با بیان اینکه سیاست های قیمت گذاری دستوری هیچ گاه به نتیجه نمی رسد، گفت: در همه بازارها عرضه و تقاضا تعادل را در قیمت ها ایجاد خواهند کرد و حتی اگر سیاست های دستوری هم به بازار تحمیل شود، به مرور تعادل بین این دو متغیر برقرار خواهد شد. به طوری که شاهد بودیم طی یک هفته پس از کنار رفتن آقای اسماعیلی از امور تنظیم بازار محصولات فولادی بیش از 600 هزار تن محصول توسط شرکت های فولادی در بازار عرضه شد و قیمت ها با کاهش 10 درصدی مواجه شدند و این نمونه از واکنش بازار باید درس عبرتی شود تا در حوزه سیاست گذاری‌ها بر مکانیسم عرضه و تقاضای بازار و بورس احترام بگذاریم.

    توزیع رانت گسترده

    عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد در خصوص رانت توزیع شده طی دوره مدیریت معاونت امور معدنی وزارت صمت بر بازار فولاد گفت: از بهمن ماه سال گذشته تا اردیبهشت ماه امسال یعنی طی مدت 4 ماه در حوزه ورق های فولادی نزدیک به 16 میلیارد تومان و در بخش میلگرد حدود 4 هزار میلیارد تومان و در مجموع 20 هزار میلیارد تومان رانت ناشی از اختلاف بین قیمت های دستوری و نرخ های بازار آزاد به جیب دلالان و واسطه ها رفت.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر