بازار مس تحت تاثیر "کرونا"

عصر معدن- بهای فلز مس در هفته قبل در بازارهای جهانی با نوساناتی همراه بود، ولی به طور کلی در هفته گذشته روندی نزولی داشت.;

بازار مس تحت تاثیر "کرونا"
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» گروه تحلیلی کارگزاری سی ولکس در این زمینه نوشت:  قیمت فلز بنیادین مس از  5657.00 دلار به ازاء هر تن در تاریخ  24 ماه فوریه سال 2020 میلادی، به قیمت 5571.00 دلار به ازاء هر تن در تاریخ 28 ماه فوریه سال میلادی جاری، معامله شد.

    الف- تحلیل بنیادی:

    عوامل زیادی در هفته قبل بر قیمت فلز مس در بازارهای جهانی اثر داشتند که مهمترین آن به شرح زیر است.
    در هفته معاملاتی گذشته براساس گزارش سایت Kitco، با توجه به بدتر شدن شرایط شیوع ویروس مهلک کرونا در کشورهای مختلف جهان علاوه بر کشور چین، بازارهای مالی بین‌المللی در حالت وحشت کامل از تاثیرات احتمالی شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد جهانی قرار دارد. با توجه به گزارش نخستین مورد ابتلا در 6 کشور در 3 قاره دیگر، این بیماری به سرعت در حال منتشر شدن است و بازارها را به هم ریخته و سبب شده است تا سازمان بهداشت جهانی سطح هشدار خود را به «بسیار بالا» تغییر دهد. این در حالی است که اکثر شاخص بورس‌های آسیا، اروپا و آمریکا در هفته قبل روندی کاملاً نزولی داشتند. در نتیجه این عامل و ایجاد چشم انداز افت یا رکود اقتصادی جهان، با کاهش میزان تقاضای فیزیکی خرید فلز بنیادین مس توسط معامله‌گران و سرمایه‌گذاران بین المللی، قیمت این فلز بنیادین و پرکاربرد در هفته گذشته در بازارهای جهانی روندی کاهشی یافت و افتی معادل با 1.52 درصد را طی هفته گذشته تجربه کرد.

    ب- تحلیل تکنیکال:
    با توجه به شواهد و اسیلاتورهای موجود در تحلیل تکنیکال، فلز مس روند بلند مدت صعودی دارد و لازم به ذکر است که این فلز بنیادین، نوساناتی را نیز در این بین تجربه خواهد نمود. در هفته قبل در بازارهای جهانی، فلز بنیادین مس روندی نزولی داشت و در هفته بعد با احتمال زیادی دارای روندی نزولی خواهد بود.

    در این صورت فلز اگر مس بخواهد روندی کاهشی داشته باشد و در صورت عبور کردن از نزدیکترین ساپورت مهم و تاریخی خود که 5500 دلار به ازاء هر متریک تن می‌باشد، احتمالاً تا حمایت مهم تاریخی 5000 دلار به ازاء هر متریک تن نیز افت خواهد یافت. 
    و در غیر این صورت چنانچه مس روندی صعودی داشته باشد، در این صورت با عبور از نزدیکترین مقاومت مهم و تاریخی خود یعنی 5700 دلار به ازاء هر تن، احتمال این که قیمت مس، تا سطح قیمتی مقاومتی  6000 دلار به ازاء هر متریک تن افزایش یابد، وجود دارد.

    اتفاقات فوق در حالی است که علاوه بر موارد یادشده، عوامل مهمی مانند میزان رشد GDP کشورهای بزرگ جهان نظیر آمریکا، چین و منطقه یورو، بروز بلایای طبیعی، مسئله تنشهای سیاسی در بین کشورهای جهان مانند تنش‌های سیاسی بین آمریکا و چین، آمریکا و ایران، همچنین سیاستهای تورم‌زدایی چین، سیاستهای فدرال رزرو آمریکا در تثبیت یا عدم تثبیت نرخ بهره بانکی، اقدامات سایر بانکهای مرکزی دنیا، مسئله برگزیت در انگلیس، نگرانی‌های ناشی از افزایش نرخ تورم جهانی و اتفاقاتی نظیر بروز اعتصابات کارگری در معادن مهم مس دنیا خصوصاً معادن مس کشور شیلی و به بهره‌برداری رسیدن معادن مس جدید در تعیین روند آینده فلز بنیادین مس در بازارهای جهانی تاثیرگذار خواهند بود.

     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر