وزیر صنعت، معدن و تجارت:

ظرفیت تولید آلومینیوم مس و فولاد سه برابر مصرف کشور است

استخراج ۴۷۰ میلیون تن ماده معدنی در سال گذشته

عصر معدن- وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم افتتاح چهار طرح مس خاتون آباد کرمان که به صورت ویدئو کنفرانس و توسط رئیس جمهور افتتاح شدند، گفت ظرفیت تولید آلومینیوم، مس و فولاد سه برابر مصرف کشور است.;

ظرفیت تولید آلومینیوم مس و فولاد سه برابر مصرف کشور است
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از وزارت صمت، رضا رحمانی افزود: هم اکنون تولیدات آلومینیوم، مس و فولاد دو برابر نیاز کشور است و در همین راستا در سال گذشته و برای اولین بار به رکورد تولید مس و فولاد در کشور زده شد.

    وی ادامه داد: در تولید روی میز 8 برابر مصرف کشور ظرفیت داریم و 4 برابر نیاز کشور تولید داریم که مابقی آن صادر می شود همین روند در مورد سایر محصولات معدنی نیز کمابیش صدق می کند.

    رحمانی اضافه کرد: در مهمترین محصولات صنایع معدنی، مثل آلومینیوم، مس و فولاد هم اکنون هیچ مشکلی در تامین داخل نداریم و صادرات نیز انجام می شود.

    وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تاکیدات رئیس جمهور و هیات دولت در حوزه معدن و صنایع معدنی گفت: دو اقدام ویژه در دستور کار قرار گرفته که در یکی از موارد با هماهنگی وزارت اقتصاد بخشی از سهام معادن که قابل واگذاری است در بورس عرضه خواهد شد و به صورت کمی هم عددی تعیین شده و تا هفته های آتی اعلام می شود مورد دوم نیز واگذاری خود پهنه ها و معادنی است که دست سازمان زمین شناسی است و یا دست شرکت مس بوده در برنامه واگذاری قرار دارد.

    رحمانی تصریح کرد: در بخش معادن اقدامات بزرگی آغاز شده و امسال در حوزه واگذاری معادن نیز انقلابی شکل خواهد گرفت.

    وی افزود: این اقدام از چند ویژگی خوب برخوردار است که اولاً استان‌هایی همچون سیستان و بلوچستان، اردبیل، یزد و خراسان رضوی غیر از کرمان و آذربایجان شرقی که از قبل محور تولید مس بودند، چندین استان جدیداً مورد اکتشاف قرار گرفتند.

    رحمانی ادامه داد: طبق برآوردهای اولیه ذخایری در برخی از این استان ها کشف شده که با ذخایر قبلی مس در سطح کشور برابری می کند و در استانی مثل سیستان و بلوچستان واقعاً یک اتفاق بزرگ و نوید بخش است.

    وی اضافه کرد: دیگر ویژگی مهم این برنامه توسعه آن است که این اقدامات توسط وزارت صمت و بدون وابستگی به منابع دولتی در قالب یک کنسرسیوم متشکل از 11 شرکت عملیاتی شده و سازمان ایمیدرو و زمین شناسی در بخش اکتشافات اقدام کردند و دستور رئیس جمهور برای واگذاری امور به مردم در این بخش، به صورت کامل نمود یافته و خوشبختانه نتیجه بخش نیز بوده و اکتشافات موجود بیش از دو برابر شده است که حاصل این اقدامات است.

    وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: کشور پهناور ایران 64 ماده معدنی در خود دارد و به لحاظ معدنی جایگاه ویژه ای برای کشورمان وجود دارد و به همین خاطر است که جزو 10 کشور برتر معدنی دنیا به شمار می آییم.

    رحمانی تاکید کرد:این ظرفیت دولت را بر آن داشته تا با بهره گیری از امکانات نسبت به توسعه پهنه های معدنی اقدام کند به گونه‌ای که امروز کشور ما جزو کشورهای صاحب نام در عرصه تولید محصولات معدنی است.

    وی افزود: بسیاری از دانش های فنی مورد نیاز را کسب کردیم و به ویژه در صنایع معدنی و فلزات و فلزات رنگی، امروز فن آوری آنها بومی شده و کشورمان از یک وارد کننده محصولات معدنی به صادر کننده محصولات تبدیل شده است.

    وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: سال گذشته 470 میلیون تن ماده معدنی در کشور استخراج شد و امسال برنامه وزارت صمت است که این حجم از تولیدات را به بالای 500 میلیون تن استخراج برساند که حدود 35 درصد این تولیدات مربوط به حوزه فلزات بوده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر