شرکت ملی فولاد:

تخلفی در پروژه سپید دشت وجود ندارد

عصر معدن- شرکت ملی فولاد ایران اعلام کرد: هیچگونه تخلفی در اسناد پروژه سپید دشت وجود ندارد و همه تصمیمات برای تسریع در راه‌اندازی آن گرفته شده است.;

تخلفی در پروژه سپید دشت وجود ندارد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از شرکت ملی فولاد، باتوجه به محدودیت های ناشی از تحریم های ظالمانه، شرکت MME از مجموع کنسرسیوم پروژه فولاد سپید دشت جدا شد و شرکت Yamu جایگزین آن شد.

    فولاد سپید دشت ( چهارمحال و بختیاری) یکی از طرح های فولاد استانی به ظرفیت 800 هزار تا یک میلیون تنی است که پس از سالها توقف بدلیل مشکلات مالی، در دولت یازدهم راه اندازی شد.

    براساس این گزارش، برابر قراردادی که با کنسرسیوم امضا شده، مسوولیت پاسخگویی با کارفرماست و در قالب   Jointy  Severaly  مسوولیت تضامنی دارند و رهبر کنسرسیوم به عنوان راهبر و مسوولیت ها در درون کنسرسیوم مطابق  قرارداد تقسیم شده است .

    همچنین از آن جایی که  بخش بسیار زیادی از خرید خارجی قبل از زمان  شروع تحریم های توسط شرکت MME خریداری شده بودند و رقمی حدود پنج میلیون یورو باقیمانده اقلام بود و باتوجه به اینکه امکان انتقال وجه به بانک های معرفی شده توسط  MME ( ایران اروپا و ملی هامبورگ)  از طریق کارگزاری ها میسر نبود و شرکت های کارگزار باوجود گذشت حدود یک ماه( پس از تأمین معادل ریالی) امکان انتقال را منتفی دانستند، در مهرماه 98 در محل طرح با حضور مدیران عامل کنسرسیوم و شرکت MME جلسه رسیدگی به مسایل مربوطه تشکیل شد.

    براساس تصمیمات اتخاذ شده در جلسه مزبور، اعلام شد باوجود پیگیری ها و تذکرات متعدد و حتی اعلام کتبی شرکت آسکوتک که در جلسه 24 تیر (14 جولای) موظف شده بود نسبت به سفارش گذاری تجهیزات باقیمانده اقدام نماید، ولی اقدامی انجام نشده  و اتمام طرح منوط به تأمین اقلام باقیمانده است، بنابراین به  رهبر کنسرسیوم  مأموریت داده شد که برابر قرارداد اقدام نماید و خرید تجهیزات باقیمانده، بدون دریافت هیچگونه هزینه مازادی نهایی شود.

    علاوه براین جابجایی وظایف در داخل کنسرسیوم صددرصد قانونی بوده و خلاف هیچ گونه مفاد قراردادی نیست و در صورتجلسه آبان ماه سال 98 بین اعضای کنسرسیوم،  موارد به شکل شفاف تعیین تکلیف شده و شرکت های MME، فولاد پایا، مجری طرح سپید دشت، مشاور طرح و مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران صورتجلسه را در چارچوب تسریع در اتمام طرح امضاء کرده اند که باردیگر اعلام می شود هیچگونه منع قانونی نداشته و کنسرسیوم پیمانکاران موظف به پاسخگویی به کارفرما طبق  قرارداد است.

    این گزارش می افزاید، برابر توافق های انجام شده، شرکت فولاد پایا( رهبر کنسرسیوم) اقدام به پیگیری و سفارش گذاری باقی مانده کالاها بوسیله شرکت آسکوتک آلمان کرده و تفاهم نامه مربوطه در این زمینه امضاء می شود و سرانجام پس از تغییرات مدیریتی در MME و آسکوتک و  با توجه به اینکه سازمان ایمیدرو سهامدار  هر دو شرکت  MME و فولاد پایاست، برابر دستور قائم مقام ایمیدرو در تاریخ 14 دیماه 98 باردیگر باتوجه به اختیارات کارفرما، خرید باقی مانده  به MME منتقل می شود و معادل ریالی برای تأمین حدود پنج میلیون یورو نیز که به حساب شرکت فولاد پایا در آذر ماه 98 واریز شده بود در اسفند 98 مسترد شد  و بنابراین باوجود نقش فولاد پایا در  کنسرسیوم، در نهایت خرید به شرکت  MME بازگشت.

    بنابراین هیچگونه تخلفی در اسناد پروژه فولاد سپید دشت که در فضای مجازی انتشار یافته وجود ندارد و همه تصمیمات برای تسریع در راه اندازی پروژه بوده و در این پروژه اقدام غیرقانونی صورت نگرفته است.

    همچنین شرکت ملی فولاد ایران، به دلیل مطالب خلاف واقع و افترا که در فضای مجازی در این ارتباط با قصد تشویش اذهان عمومی صورت گرفته، موضوع را بوسیله مراجع قانونی پیگیری خواهد کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر