جهش در بازارهای صادراتی با برند سازی موادمعدنی

عصر معدن- مشاور معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: از آنجاییکه ایران دارای مواد معدنی ارزشمندی است و به نقل از منابع خارجی تعدادی از مواد معدنی کشور از نظر ذخیره تنوع و تولید در جهان دارای رتبه های تک رقمی هستند، می توان نسبت به برندسازی مواد معدنی کشور اقدام کرد.;

جهش در بازارهای صادراتی با برند سازی موادمعدنی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۱:۰۰

    مجید پورمقدم در گفت و گو با «عصرمعدن» با اشاره به موضوع برندینگ اظهار کرد: با توجه به منحصرفرد بودن برخی از مواد معدنی به نقل از سازمان زمین شناسی امریکا «usgs» و همچنین سازمان زمین شناسی بریتانیا، می بینیم  این کانی ها دارای برند شناخته شده جهانی نیستند و عدم شنخات نزدیکترین شهرستان به معدن و ماده معدنی مورد نظر و گاها برند ماده معدنی بیشتر از خود آن اهمیت دارد.

    وی ادامه داد: این در حالی است که برند سازی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی می تواند تولید و تجارت را به سمت بومی سازی ببرد و حتی برای رود به کسب و کار بین المللی سوق دهد؛ در این زمینه می توان مواد معدنی استراتژیک و دارای مزیت رقابتی را شناسایی کرد و ضمن برنامه ریزی در زمینه تولید و تبلیغات شاهد افزایش صادرات و جایگاه سازی مواد معدنی بود.

    وی با بیان اینکه برند سازی موادمعدنی می تواند در تمام بازارهای صادراتی اطمینان خاطری به متقاضیان دهد در ادامه گفت: با عنایت به وجود کانی ها و مواد معدنی متنوع و فراوان در کشورمان با درآمدزایی و سود آوری بالا و سرمایه کم می توان  از ظرفیت استان های کشور که دارای قابلیت های بسیاری در خصوص مواد معدنی هستند استفاده کرد. البته این مهم با تمرکز و سرمایه گذاری محقق می شود و می توان از این راه گام بزرگی در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی برای ایجاد اشتغال برداشت.

    پورمقدم افزود: حال باتوجه به اینکه برند سازی فرایندی است که نیاز به زمان دارد و تمام موارد تولید فروش، بازاریابی و صادرات را پوشش می دهد، بنابراین ارکان اصلی آن علاوه بر ثبت جهانی، نیازمند بازسازی و نوسازی پروژه های زیربنایی و زیرساخت و ایجاد فضای سبز و احداث هتل های جهانگردی و توسعه صنعت توریسم در جوار واحدهای معدنی و صنایع معدنی است.

    به گفته وی، تعدادی از مواد معدنی ارزشمند کشورمان  شایستگی برندسازی را دارند که می توان به مواردی همچون عقیق، فیروزه نیشابور، خاک سرخ جزیره هرمز، چشمه بنتومین رام هرمز، آمیتیست سمنان ، سنگ مرمریت صورتی رنگ ارومیه، گارنت کرمان، رز کوارتز همدان، تراورتن قرمز آذرشهر، پرلیت میانه، کریزوکولا بستان آباد، سلستین ورامین، سنگهای چینی نیریز و الیگودرز، زئولیت سمنان، گچ سمنان، تیتانیوم کهنوج، منگنز ونارچ قم و ... اشاره کرد.

    پورمقدم تاکید کرد: برای کاهش فرآیند برند سازی، تهیه و تنظیم توافق نامه بین سازمان گردشگری و وزارت کشور از طریق استانداری های وزارت صنعت، معدن و تجارت ضروری به نظر می رسد تا در ادامه راه بتوانیم موادمعدنی کشورمان را در سازمان بین المللی یونسکو به ثبت جهانی برسانیم. 

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر