رییس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور:

ایجاد حرکتی جدید با نقشه راه معدنی

نقشه راه معدن اجرایی شده است

عصر معدن- رییس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور در نخستین نشست خبری خود با اصحاب رسانه گفت: استراتژی و اهداف و برنامه های سازمان در ۶۰ سال شکل گرفته است.;

ایجاد حرکتی جدید با نقشه راه معدنی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن»، راضیه لک در این نشست بیان کرد: باید دید مسئولیت سازمان زمین شناسی در خصوص علوم زمین چیست و ایران در کجای کار قرار دارد. با توجه به اینکه  شتاب عجیبی در تغییرات رخ داده است می طلبد به فناوری های نوین دست پیدا کنیم.
    وی ادامه داد: برای استفاده از منابع خدادادی استراتژی جدید به نام زمین پاک وضع شده است. اهداف جهانی پیشرفت پایدار و سیاست‌های کلی اقتصاد، اطمینان به دسترسی آبهای پاک، اطمینان به دسترسی انرژی، اشتغال مناسب بر مبنای آمایش سازمان، شهرهای امن و پایدار با شناخت مخاطرات، حفاظت از دریاها و اقیانوس‌ها، جلوگیری از تخریب مراتع در این استراتژی قرار دارد.
    لک با اشاره به تغییرات اقلیم و موضوع گازهای گلخانه ای اظهار کرد: تغییرات اقلیمی از سال‌های بسیار دور وجود داشته و میزان آن کمتر از 1درجه سانتیگراد بود. حال برای رصد این موضوع سازمان زمین شناسی  می تواند کمک کرده تا اثر عوامل انسانی را از عوامل دیگر جدا کند‌ زیرا این موضوع بر میزان بارش تاثیر گذار بوده و توانسته میزان گازهای گلخانه ای را افزایش دهد.
    وی در ادامه با اشاره به حوزه آب نیز تصریح کرد: در حوزه صنعت باید آب شور پساب و آب باران و بازچرخانی آب مورد استفاده قرار گیرد. خوشبختانه بحث پایداری نیز به این موضوع توجه داشته است.

    لک با بیان اینکه ایران کشوری پرمخاطره است و از 32 مخاطره 23 مورد  در ایران است، افزود: اهداف سازمان در این بحث 2 مورد است اول جلوگیری از هدر رفت ثروت که مطالعات مخاطرات و شناسایی آنها انجام شود‌ و دوم کمک به تولید ثروت است که اکتشافات مواد معدنی برای این هدف انجام می شود.
    به گفته رییس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی ایران، تمام ایران نمونه برداری شده و کل مساحت‌های که برای بیابان زدایی است شناسایی شده تا از به وجود آمدن بیابان جلوگیری شود.
    وی در ادامه اضافه کرد: تعامل از استراتژی های سازمان بوده است که این کار با بخش خصوصی دانشگاه های داخلی و خارجی صورت گرفته است.
    لک در ادامه درباره نقشه راه معدن نیز اظهار کرد: نقشه راه معدن و صنایع معدنی کشور برای 4 سال با کمک سازمان‌ها و ارگانهای مختلف دولتی و خصوصی نهایی شد که وزیر صنعت، معدن و تجار از آن رونمایی می کند. این اتفاق می تواند حرکتی جدید را در کشور ایجاد کرده و به اقتصاد دانش بنیان نیز کمک کند.
    وی همچنین درپاسخ به سوال خبرنگار «عصر معدن» در خصوص نقشه راه معدن  و اجرایی شدن آن گفت: از نظر ما این اتفاق افتاده و نقشه راه اجرایی شده است.
    لک افزود: نسخه اول نقشه راه توسعه معدن و صنایع معدنی توسط ایمیدرو مطرح و سپس رونمایی شد. در واقع گلوگاه های مانع از توسعه معدن  شناسایی و با مجلس شورای اسلامی و دانشگاه ها نیز مذاکره داشتیم. همچنین برای تامین بودجه، ساختار نقشه و... ارتباط خوبو تنگاتنگی با وزارتخانه داشتیم.
    وی ادامه داد: اطلاعات پایه نیز اکنون به شکل قابل توجهی در دسترس عموم قرار دارد. موضوع اکتشاف در نقشه راه تفکیک شده تا مشخص شود سازمان‌های مختلف از ایمیدرو گرفته تا خانه معدن و بخش خصوصی چه نقشی را بر عهده دارند.
    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به سابقه 60 ساله سازمان زمین شناسی بیان کرد: موضوع اکتشاف نیز در این نقشه تفکیک شده و سازمان زمین شناسی پیجویی و اکتشاف را برعهده گرفته است و کار را تا جایی انجام می‌دهد که بخش خصوصی ابراز علاقه برای ورود کندو پس از آن ادامه کار به آنها واگذار شود.
    لک تصریح کرد: این نقشه از نظر ما اکنون اجرایی شده و برای بودجه سال 98چندین مورد پیشنهاد شده که امید است مورد پذیرش قرار بگیرد.

    وی در پایان افزود: موفق شدیم اعتبار 20میلیارد تومان در سال 96 از حقوق دولتی را برای تهیه نقشه های زمین شناسی اکتشاف و.. از وزارتخانه دریافت کنیم و در راستای اکتشاف و خرید فناوری های جدید استفاده کنیم. درواقع امروز می توان گفت، فرصت‌های خوبی برای سازمان زمین شناسی وجود دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر