به همت مرکز پژوهش‌های کاربردی برای اولین بار در کشور محقق شد:

تدوین استاندارد ملی مشخصه‌یابی نانومواد با روش ICP

عصر معدن- رئیس مرکز پژوهش‌های کاربردی از انتشار و چاپ اولین استاندارد ملی– تدوین روش ICP تحت عنوان "فناوری نانو- مشخصه‌یابی نانومواد با استفاده از روش پلاسمای جفت شدۀ القایی (ICP) روش آزمون" خبر داد و گفت: این طرح به شماره استاندارد ۱۵۵۲۴ براساس روش‌های آماده‌سازی و خوانش بومی‌سازی شده در آزمایشگاه ICP-MS مرکز پژوهش‌های کاربردی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور و همکاری بخش ICP این سازمان به چاپ رسید.;

تدوین استاندارد ملی مشخصه‌یابی نانومواد با روش ICP
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از مرکز پژوهش‌های کاربردی به گفته فریبرز قریب، آزمایشگاه ICP-MS این مرکز به عنوان اولین آزمایشگاه عملیاتی مرجع در عرصه آنالیز همزمان و سریع عناصر با حد تشخیص اندک و محدوده غلظتی وسیع، اقدام به توسعه و بومی‌سازی روش‌های آماده‌سازی و خوانش نانومواد کرده است.
    وی خاطرنشان کرد: بر این اساس و با استفاده از دانش فنی، تجربه عملیاتی و بهره‌گیری از مقالات و کتب تالیفی کارشناسان بخش ICP-MS، برای نخستین بار در کشور، مشخصه‌یابی نانومواد براساس روش ICP بهینه‌سازی و استاندارد شد.
    رئیس مرکز پژوهش‌های کاربردی افزود: تدوین استاندارد فوق، علاوه بر معرفی توان علمی و عملیاتی آزمایشگاه‌های سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، منجر به حذف استانداردهای ناکارآمد پیشین و یکسان‌سازی روش آماده‌سازی نانومواد در آزمایشگاه‌های نانوی کشور شده است.
    یادآور می‌شود،ICP-MS به عنوان یک فن حساس، قدرتمند و دقیق، امکان تعیین غلظت‌های اندک نانومواد در نمونه‌های مختلف را فراهم می‌کند. استفاده از پلاسمای جفت‌شده القایی جهت مشخصه‌یابی نانومواد، رویکرد تازه‌ای از این فناوری است که به دلیل وجود استانداردهای ملی ناکارآمد، غیرعلمی و نامفهوم مهجور مانده بود.
    بر همین اساس، آزمایشگاه ICP-MS مرکز پژوهش‌های کاربردی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معنی کشور  با مشارکت در تدوین استاندارد مشخصه‌یابی نانومواد به روش IC، ضمن ارائه روش‌های عملی آماده‌سازی، خوانش و پردازش داده، گام بزرگی در رفع نیازهای آنالیزی کشور در حوزه فناوری نانو برداشت.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر