روایت احتمالی از بازار سنگ آهن در سال ۲۰۲۲

عصر معدن- بازار جهانی سنگ آهن در سال ۲۰۲۱ نوسانات شدیدی را تجربه کرد و در برهه ای به اوج ۲۳۷ دلار در هر تن رسید سپس در نوامبر تا ۸۵ دلار سقوط کرد که به دلیل محدودیت های چین برای کاهش تولید فولاد بود. در ماه نوامبر موسسه فیچ تخمین زده بود روند صعودی بازار سنگ آهن دیگر تکرار نشود ولی با این حال هفته های اخیر بازار باز هم تا ۵۰ درصد رشد قیمت را تجربه کرد. تحلیلگران معتقدند این بی ثباتی و نوسانات سال ۲۰۲۲ نیز ادامه دارد و سال آینده بازار جهانی سنگ آهن با طوفان های زیادی روبرو خواهد شد.;

روایت احتمالی از بازار سنگ آهن در سال ۲۰۲۲
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از معدن24، چین پیش از المپیک زمستانی 2022 پکن به کاهش تولید فولاد ادامه می دهد، از این رو انتظار می‌رود تولید فولاد برای دومین سال متوالی کاهش یابد، در حالی که بخش املاک چین نیز مملو از بدهی است و این بر مصرف فولاد و رشد بیشتر بازار فشار می‌آورد. از این رو تقاضای سنگ آهن روند نزولی تدریجی و گسترده ای خواهد داشت.

    بازار مسکن چین نسبتا ضعیف است، از این رو مصرف فولاد احتمالا در تنگنا می ماند و از طرفی کارخانه های بیشتری از قراضه استفاده می کنند تا انتشار گازهای گلخانه ای کمتر شود.

    شرکت خدمات مالی یو بی اس سوییس نیز پیش بینی کرده که سنگ آهن به طور متوسط در سال 2022 به 85 دلار در هر تن برسد، در حالی که سیتی گروپ 96 دلار را پیش بینی می کند. برخی دیگر نیز 70 دلار را برای قیمت سنگ آهن تا پایان سال آینده پیش بینی کرده اند.

    فیچ در گزارشی اظهار داشته که در مورد قیمت‌ سنگ‌آهن در کوتاه‌مدت با توجه به سقوطی که در نیمه دوم سال 2021 مشاهده شده، نظر ممتنعی دارد. با این حال، قیمت‌ را در اواخر سال 2022 نزولی می بیند و میانگین 90 دلار  را برای سال آینده پیش بینی کرده است.

    از جمله خوش بینی ها برای بازار سنگ آهن می توان به محرک های مالی بالقوه در چین، تسهیل سیاست های پولی و حمایت بیشتر از بازار مسکن آن اشاره کرد، در حالی که تولید فولاد نیز ممکن است با برداشته شدن محدودیت ها پس از بازی های المپیک دوباره افزایش یابد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر