کدام استان‌ها بیشترین معدن فعال را دارند؟

عصر معدن- اتاق بازرگانی تهران در جدیدترین گزارش خود به بررسی وضعیت بهره برداری از معادن کشور پرداخته و از به صدا درآمدن یک زنگ خطر جدید در این حوزه خبر داده است.;

کدام استان‌ها بیشترین معدن فعال را دارند؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر معدن» به نقل از ایسنا، بر اساس براوردهای صورت گرفته، حدود 62 درصد از معادن در حال بهره برداری ایران در حوزه‌های سنگ آهن، سنگ مس، سرب، روی، زغال سنگ، شن، ماسه، سنگ‌های تزیینی، سنگ آهک و سنگ طلا فعال هستند. البته این آمار به استثنای معادن نفت، گاز، اورانیوم و خاک رس محاسبه شده است. این معادن 84 درصد از کل سطح اشتغال در معادن کشور و حدود 97 درصد از کل ارزش افزوده معادن ایران را شامل می‌شوند.

    آمارهای سال1399 نشان می‌دهد که معادن شن و ماسه با 1463 معدن فعال، بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند. در حوزه اشتغال نیز معادن سنگ آهن با حدود 30 هزار نفر، بیشترین سهم را در اختیار دارند. بیشترین ارزش افزوده تولید شده نیز مربوط به معادن سنگ آهن با 68 هزار میلیارد تومان بوده است.

    بررسی معادن استان‌ها بر حسب میزان فعالیت نیز نشان می‌دهد که حدود 46 درصد از معادن فعال ایران در استان‌های خراسان رضوی، فارس، کرمان، اصفهان، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، مرکزی و یزد قرار دارد. سهم معادن این استان‌ها از نظر اشتغال 68 درصد و از نظر ارزش افزوده حدود 91 درصد بوده است.

    در سال 1399، بیشترین معدن فعال در ایران به خراسان رضوی با 567 معدن اختصاص داشته و بیشترین تعداد شاغل و بالاترین ارزش افزوده نیز به معادن استان کرمان تعلق داشته است. 71 درصد از ارزش افزوده معادن کشور در دو استان کرمان و یزد به دست آمده است.

    میانگین رشد اشتغال در معادن کشور حدود 5.7 درصد بوده و به این ترتیب به شکل سالانه روند جذب نیروی کار جدید در معادن ایران افزایشی بوده است. به طور متوسط هر معدن کشور، حدود 21 شاغا دارد که در مقایسه با پنج سال قبل، افزایشی سه نفری را نشان می‌دهد.

    ارزش افزوده تولیدی در معادن ایران نیز به شکل مستمر افزایشی بوده است، هرچند ارزش افزوده واقعی نسبت به ارزش افزوده نسبی با سرعت کمتری افزایش یافته است. بر اساس سال پایه 1395، رشد ارزش افزوده معادن ایران از 104 در سال 94 به 532 در سال 99 رسیده است.

    با وجود اتفاقات مثبت رخ داده در این حوزه، روند سرمایه گذاری در معادن کشور افت کرده که زنگ خطری تازه در این بخش به شمار می‌رود.‌ سرمایه گذاری واقعی انجام شده در معادن در سال 1399، حدود هزار میلیارد تومان بوده که کمتر از عدد ثبت شده در سال 94 بوده است. میانگین سالانه رشد سرمایه گذاری در معادن نیز منفی 18 درصد تخمین زده می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر