مدیر بازاریابی گروه صنعتی فولاد یزد مطرح کرد:

ضرروت عرضه کل محصولات زنجیره فولاد در بورس کالا

عصر معدن- مدیر بازاریابی گروه صنعتی فولاد یزد با اشاره به اینکه ریشه اصلی رانت در زنجیره فولاد، نبودن تعادل اقتصادی در کشور است، گفت: باید با ایجاد تعادل و توازن در قیمت‌های داخلی و صادراتی ریشه رانت را خشکاند که در این زمینه عرضه کلیه محصولات زنجیره فولاد در بورس کالا می‌تواند مسئله مثبتی باشد به شرط اینکه روش اجرای آن بر اساس ماهیت واقعی بورس صورت بگیرد یعنی قیمت‌ها بر اساس میزان عرضه و تقاضا مشخص شود و از قیمت‌گذاری دستوری پرهیز شود.;

ضرروت عرضه کل محصولات زنجیره فولاد در بورس کالا
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از کالاخبر، حمیدرضا ریحانی در رابطه با عرضه محصولات فولادی در بورس کالا گفت: عرضه کلیه محصولات زنجیره فولاد در بورس کالا می‌تواند مسئله مثبتی باشد به شرط اینکه روش اجرای آن بر اساس ماهیت واقعی بورس صورت بگیرد یعنی قیمت‌ها بر اساس میزان عرضه و تقاضا مشخص شود و از قیمت‌گذاری دستوری پرهیز شود.

    وی تصریح کرد: البته، عرضه کلیه محصولات فولادی در بورس کالا مشکلات خاص خود را دارد. به عنوان مثال، محصولات معدنی تولیدکنندگان و مشتریان محدودی دارند و می‌توانند رقابت‌پذیری کمی را در بورس داشته باشند و محصولات صنعتی نیز بیشتر در این دسته قرار می‌گیرند.

    مدیر بازاریابی گروه صنعتی فولاد یزد با اشاره به اینکه عدم تعادل اقتصادی، علت اصلی رانت در زنحیره فولاد است، افزود: اگر تعادل در قیمت مواد اولیه و محصولات نهایی وجود داشته باشد، در قیمت‌های داخلی و صادراتی محصولات داشته باشیم و یا توازن در میزان تولید زنجیره فولاد وجود داشته باشد، بسیاری از مشکلات فساد و رانت در زنجیره فولاد حل خواهد شد؛ البته منظور از تعادل، پویایی قیمت‌ها و نه سرکوب آن‌هاست.

    ریحانی تأکید کرد: سرکوب قیمتی در تولید، کاهش سرمایه‌گذاری ایجاد می‌کند و علت آن بالا رفتن ریسک است. تجربه همیشه ثابت کرده است که سرکوب قیمتی در بلندمدت مصرف‌کننده نهایی و واقعی منتفع نمی‌شود و در این میان، تنها دلالان از وضعیت بازار سود خواهند برد.

    وی درباره تغییر ساختار زنجیره فولاد تصریح کرد: اگر نیم‌نگاهی به طرح جامع فولاد و چشم‌انداز 1404 کشور داشته باشیم، مشاهده می‌کنیم که نیاز به توازن نسبی زنجیره فولاد و در کنار آن، کنترل و هدفمند کردن مجوزهای صادرات در زنجیره داریم. علاوه بر آن نیاز به تولید محصولات با ارزش افزوده بالا داریم و این راه باید پیموده شود.

    مدیر بازاریابی گروه صنعتی فولاد یزد با تأکید بر اینکه مشکل اساسی زنجیره فولاد در مواد معدنی دیده می‌شود، گفت: در حال حاضر ما مشکل تولید محصول نداریم و باید بیشتر تمرکز خود را روی صنایع بالادستی و مواد معدنی بگذاریم. آنگونه که اعلام شده است، میزان حفاری صورت گرفته در ایران در طول 8 سال، برابر حفاری یک سال کشورهای توسعه‌یافته است و اگر ما چشم‌انداز سال 1404 را در نظر بگیریم، نیاز به استخراج سالیانه 166 میلیون تن سنگ آهن داریم.

    ریحانی اضافه کرد: اگر قصد داریم به استخراج سالیانه 166 میلیون تن سنگ آهن برسیم، بیشتر از 13 سال بعد از سال 1404 نمی‌توانیم از ذخایر سنگ آهن خود استفاده کنیم و این مسئله نشان می‌دهد که ما باید روی اکتشاف، استخراج و توسعه معادن بیشتر کار کنیم یعنی سرمایه‌گذاری بیشتری را روی این بخش متمرکز کنیم.

    وی با تأکید بر توسعه حمل و نقل ریلی و دریایی در زنجیره فولاد گفت: حدود 20 میلیون تن از فولاد تولید شده در کشور باید صادر شود که این صادرات نیز نیازمند توسعه اسکله‌ها و انواع حمل و نقل کالاست. علاوه بر این، باید تأمین انرژی را نیز برای تولید 44 میلیون تن فولاد خام در نظر بگیریم تا به اهداف مورد نظر در زنجیره فولاد برسیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر