تاثیرات آب و هوایی بر قله دماوند

عصر معدن- عضو هیات علمی پژوهشکده علوم‌زمین از اجرای طرح پایش آتشفشان دماوند و تهیه نقشه یک‌بیست‌وپنج هزارم این منطقه خبر داد و گفت: این طرح از چند سال پیش در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور آغاز شده ولی با توجه به موقعیت خاص آتشفشان دماوند و امکان فعالیت در چند ماه از سال و همچنین ارتفاع بلند دماوند و دسترسی مشکل به قله، مطالعات بسیار سخت و با سرعت پایین پیش می‌رود.;

تاثیرات آب و هوایی بر قله دماوند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» جلیل قلمقاش با بیان این‌که تا پایان شهریور ماه امسال آخرین مرحله از برداشت‌های زمین‌شناسی جهت تهیه نقشه آتشفشان  دماوند به پایان خواهد رسید، خاطرنشان کرد:  همیشه در علم زمین‌شناسی "گذشته، کلید حل مسائل آینده است" که بر همین اساس برای پیش‌بینی رفتار آتشفشان دماوند در آینده باید تاریخچه تشکیل آن را به دقت مطالعه کنیم  و نقشه زمین‌شناسی منطقه را در اختیار داشته باشیم.
    وی  با تاکید بر اینکه برای  پیش‌بینی رفتار آتشفشان دماوند سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در حال تهیه نقشه زمین‌شناسی یک بیست و پنج هزارم آتشفشان دماوند است، گفت: در این طرح بخش‌های مختلف این آتشفشان از نزدیک مطالعه و نمونه‌برداری می‌شود تا با انجام مطالعات آزمایشگاهی و سن‌سنجی و تعیین دقیق رفتار آن در گذشته نسبت به پیش‌بینی فعالیت آن در آینده اقدام کنیم.
    این کارشناس ارشد زمین‌شناسی، در رابطه با شایعاتی مبنی بر فعال شدن آتشفشان دماوند و سیلابی شدن مناطق اطراف آن که چندی پیش افکار عمومی جامعه را درگیر کرد، خاطر نشان کرد:  دماوند دارای یخچال‌های همیشگی در ارتفاع  بالای 4000 متر است که حجم آنها در زمستان با بارش برف بیشتر شده و در طول تابستان به دلیل گرمای هوا بخش زیادی از یخچال‌ها ذوب می‌شوند.
    قلمقاش ادامه داد: امسال  به دلیل  گرمای  بی‌سابقه در مرداد ماه حجم قابل‌توجهی از یخچال‌های طبیعی دماوند ذوب شد و همین امر باعث شد که برخی از اهالی منطقه و کارشناسان، فعال و گرم شدن آتشفشان دماوند را دلیل ذوب یخچال‌های  دائمی فرض کنند‌.
    دانشیار پژوهشکده علوم زمین با بیان این‌که هیچ داده مستندی در رابطه حرکت ماگما در اعماق دماوند و گرما شدن مخروط آتشفشانی ارائه  نشده، تصریح کرد:  پس از ارسال این خبر ضمن بررسی داده‌های سازمان هواشناسی مشاهده شد که منطقه دماوند  در تابستان امسال تقریبا 50 الی 60 روز دمای بالاتر از میانگین بیشینه و کمینه سال‌های گذشته را داشته  و تدوام روزهای گرم تابستان جاری باعث ذوب یخچال‌های دماوند شده است‌.
    این استاد دانشگاه ضمن اشاره به  مذاکرات سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با سازمان هواشناسی استان مازندران افزود:  بر اساس داده‌های موجود استان مازندران و منطقه دماوند سه‌ونیم درجه سانتیگراد به طور متوسط از سال‌های قبل گرم‌تر بوده و این بالا رفتن دمای هوا در طول تابستان، و ذوب یخچال‌های دائمی آتشفشان دماوند باعث بروز سیل در برخی مناطق اطراف شده است.
    قلمقاش تاکید کرد: امسال دمای قله دماوند به بالای 7 درجه سانتیگراد رسید که این دما تاکنون برای این منطقه سابقه نداشته و با توجه به گرم شدن کلی دما  در بیشتر مناطق کشور و ذوب یخچال‌های طبیعی این قله شاهد سیلابی شدن مناطق اطراف آتشفشان دماوند بودیم.
    وی ضمن اشاره به اظهارات دیگر کارشناسان و  کوهنوردان مبنی بر آب شدن یخچال‌های طبیعی در ارتفاعات توچال و دنا،  تصریح کرد:  این ارتفاعات آتشفشانی نیستند اما با این وجود ذوب یخچال‌های طبیعی  در این مناطق نیز به دلیل گرم شدن کلی هوا  مشاهده و ثبت شده است.
    این کارشناس ارشد زمین‌شناسی با بیان اینکه برای فعال شدن آتشفشان دماوند چندین پارامتر را باید مورد بررسی و توجه قرار داد، خاطرنشان کرد: مواردی از جمله تغییرات سطح زمین،  افزایش دمای آب چشمه‌ها،  افزایش خروج گاز از دهانه آتشفشان و رخداد زمین‌لرزه مرتبط با آن به کارشناسان فعال شدن آتشفشان را هشدار می‌دهد که خوشبختانه تاکنون هیچکدام از این عوامل در آتشفشان دماوند مشاهده و ثبت نشده است.
    عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم زمین خاطرنشان کرد: همه  اطلاعات موجود  درباره آتشفشان دماوند به کارشناسان نشان می‌دهد در حال حاضر هیچ خطری وجود ندارد و وضعیت این آتشفشان بر اساس مطالعات  سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور همانند سال‌های گذشته است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر