عضو هیات علمی موسسه تحقیقات خاک و آب:

منعی برای صادرات خاک‌های معدنی غیر زیست‌‎پذیر وجود ندارد

عصر معدن- عضو هیات علمی موسسه تحقیقات خاک و آب کشور با اشاره به اینکه مانعی برای صادرات خاک‌های معدنی غیر زیست‌‎پذیر وجود ندارند، گفت: صادر کردن خاک‌های مولد، حاصل‌خیز و زیست‌پذیر اکیدا ممنوع است و در قانون جامع خاک هم که در سال گذشته تصویب شده بر این امر تاکید شده است.;

منعی برای صادرات خاک‌های معدنی غیر زیست‌‎پذیر وجود ندارد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایسنا، حمید قیومی‌محمدی 10 آذرماه در سومین همایش خاک چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: خاک جزء مهم‌ترین سرمایه‌های هر سرزمینی است که این منابع در مقیاس سن بشر به وجود نیامده بلکه هزاران سال طول کشیده تا همه فرایندهای خاک ساختی طی شود.

    وی افزود: سالهاست مخاطرات بسیار جدی و فلج کننده‌ای خاک‌های کشور و حتی سیاره زمین را تهدید می‌کند برخی مخاطرات متاثر از بارگذاری‌های آمایش نشده و ناپایداری است که انجام شده است.

    عضو هیات علمی موسسه تحقیقات خاک و آب بیان کرد: متاسفانه در کشور فعالیت‌های صنعتی بدون مطالعه‌ای جانمایی می‌شود که این عوامل تهدیدات جدی را برای خاک کشور به وجود آورده است، همچنین انجام برخی فعالیت‌های کشاورزی پتانسیل تولیدی خاک‌های کشور را تهدید می‌کند.

    قیومی‌محمدی افزایش شوری خاک‌ها به علت استفاده بی رویه از آن‌ها، تغییر اقلیم، کاهش بنیه غذایی خاک، فقیر شدن خاک‌ها و تغییر کاربری اراضی کشاورزی به ویژه در اطراف کلان‌شهرها و سکونتگاه‌های بزرگ را از دیگر مخاطراتی دانست که خاک‌های کشور را تهدید می‌کند.

    عضو انجمن علوم خاک ایران گفت: لازم است نقشه‌های خاک در مقیاس مدیریت‌پذیر یک بیست‌وپنج هزارم تهیه و در اختیار بهره‌برداران قرار گیرد، همچنین آموزش جدی به تمام بهره‌برداران کشور ارائه شود تا بدانند جایگاه خاک فراتر از صحبت‌هایی است که گاها بیان می‌شود، زمانی که صحبت از خاک می‌شود منظور خاک گلدان نیست، بلکه منظور خاک‌های در یک حوضه آبریز است.

    وی افزود: باید فعالیت منابع طبیعی در چهارمحال و بختیاری که بخشی از زاگرس میانی است در اولویت باشد بنابراین باید در جانمایی هرگونه فعالیت کاربری به سبقه منابع طبیعی تلاش کرد.

    قیومی‌محمدی با اشاره به اینکه متاسفانه در زمینه خاک‌های کشور غفلت ملی صورت گرفته که باید این امر جبران شود، گفت: مادر خاک‌های کشور زاگرس و البرز است، بنابراین خاک‌ها از کوهستان‌ها، جنگل‌ها و مراتع زاییده می‌شوند، هر جایی کوهستان و بارش وجود داشته باشد زمینه شکل‌گیری، تکامل و شکوفایی خاک‌ها وجود دارد.

    وی تاکید کرد: بهترین خاک‌ها در تراس‌های آبرفتی رودخانه‌های کشور همچون زاینده‌رود، کارون و سفید رود وجود دارد.

    عضو انجمن علوم خاک ایران با اشاره به اینکه مانعی برای صادرات خاک‌های معدنی غیر زیست‌‎پذیر وجود ندارند، تصریح کرد: صادر کردن خاک‌های مولد، حاصل‌خیز و زیست‌پذیر اکیدا ممنوع است و در قانون جامع خاک هم که در سال گذشته تصویب شده بر این امر تاکید شده است.

    محمدی‌قیومی با اشاره به اینکه چهارمحال و بختیاری نیوزیلند ایران است، گفت: به کادرهای وزارت کشور که در این استان حضور داند، توصیه می‌شود نیروهای جوانی که برای بخشداری‌ها، فرمانداری‌ها و برنامه‌ریزی‌‎ها انتخاب می‌شوند از متخصصان منابع طبیعی باشند، زیرا مهم ترین مسئله برنامه‌ریزی و افق آینده این استان، توسعه و گسترش منابع طبیعی است، مبادا نسبت به خاک‌های استان بی توجهی شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر