مدیرعامل فولاد هرمزگان در نشستی با حضور معاون اول رئیس جمهور مطرح کرد؛

عرضه فولاد در بورس کالا به منزله حمایت از شفافیت است

عصر معدن- مدیرعامل فولاد هرمزگان در جلسه اقتصاد مقاومتی استان هرمزگان که با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، بورس کالای ایران را محل مناسبی برای کشف قیمت های محصولات فولادی خواند و گفت: حمایت از بورس کالا به منزله حمایت از شفافیت است و ضروری است قیمت ها براساس قانون عرضه و تقاضا در بورس کالا کشف و براساس آن قیمت های زنجیره فولاد تعیین گردد.;

عرضه فولاد در بورس کالا به منزله حمایت از شفافیت است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از کالاخبر، مدیرعامل فولاد هرمزگان در جلسه اقتصاد مقاومتی استان که با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و همتی استاندار استان هرمزگان برگزار شد با اشاره به بورس کالا و نحوه قیمت گذاری محصولات فولادی اظهار داشت: بورس کالا محل بسیار مناسبی جهت کشف قیمت های محصولات فولادی می باشد و از شفافیت لازم برخوردار است.

    فرزاد ارزانی مدیرعامل فولاد هرمزگان عصر روز گذشته در جلسه اقتصاد مقاومتی استان ضمن تشکر از حضور معاون اول رئیس جمهور در جمع فعالان صنایع استان و قدردانی از کمک و همکاری های استاندار هرمزگان، با اشاره به تحریم های ظالمانه آمریکا گفت: بیشترین حجم این تحریم ها بعد از صنایع نفت و گاز، شرکت های فولادی از جمله فولاد مبارکه، هرمزگان و ... را هدف قرار داد و با وجود تمام این محدودیت ها ایران با افزایش تولید در رده دهم کشورهای تولیدکننده فولاد جهان قرار گرفت.

    ارزانی در ادامه گفت: با توجه به برنامه توسعه فولاد کشور و تولید 55 میلیون تن فولاد در افق 1404، با وجود زیرساخت های مطمئن، مجاورت با آب های نیلگون خلیج فارس و عدم وجود مشکل آب در استان هرمزگان، می توان در منطقه ویژه اقتصادی و صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس حداقل 10 میلیون تن فولاد تولید نمود.

    ارزانی با اشاره  به تاثیر این رویداد بر توسعه پایدار منطقه گفت: در حال حاضر 4 میلیون تن فولاد در منطقه ویژه تولید می شود و برای تحقق تولید 10 میلیون تن فولاد ، نیاز است بین 6 الی 7 میلیون تن به ظرفیت تولید فولاد در استان اضافه شود  و به این ترتیب استان هرمزگان به دومین قطب صنعت فولاد کشور تبدیل خواهد شد.

    ارزانی با اشاره به این موضوع که در کشور بیش از 30 میلیون تن فولاد تولید می شود و حدود 15 میلیون تن آن مصرف در داخل کشور دارد گفت: نیمی از تولید فولاد کشور بایستی صادر گردد و صادرات انتخاب نیست بلکه اجبار است، در غیر اینصورت واحدهای فولادی دچار کاهش تولید خواهند شد. ولی متأسفانه در پنج ماهه اول سال 99 نسبت به 98 با افت حدود 40 درصدی صادرات مواجه هستیم. وی ایجاد مشوق های اقتصادی از جمله تسهیلات کم بهره و غیره را بخشی از راه حل جهت افزایش صادرات و ارزآوری عنوان کرد.

    مدیرعامل فولاد هرمزگان همچنین با اشاره به عدم وجود زیرساخت مناسب بین مناطق ویژه اقتصادی و سیستم بانکی کشور و عدم اتصال گمرک منطقه ویژه به سیستم بانکی و بانک مرکزی ، کمک در رفع تعهد ارزی شرکت های مستقر در منطقه ویژه اقتصادی و صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس  را خواستار شد و گفت: تعهدات ارزی در مناطق ویژه همواره انرژی زیادی از شرکت ها به دلیل بوروکراسی کاغذی فراوان آن می گیرد و شرکت های مستقر در مناطق ویژه با مشکلات عدیده ای در جهت رفع تعهدات ارزی مواجه هستند. در این رابطه ضروری است جهت مناطق ویژه درصد پرونده های رفع تعهد ارزی نشده از ٢۰ درصد به حداقل ٤۰ درصد اقزایش یابد تا این شرکت ها بتوانند ثبت سفارشات خود را به موقع انجام دهند. بدیهی است که این شرکت ها نسبت به رفع تعهدات ارزی خود به صورت کامل متعهد می باشند.

    وی همچنین به زنجیره تامین مواد اولیه اشاره کرد و گفت: از مهمترین موارد در جهت افزایش تولید و تحقق اقتصاد مقاومتی، تأمین به موقع و پایدار مواد اولیه معدنی مورد نیاز صنایع فولاد کشور می باشد. در این راستا ضروری است رابطه منطقی و برد - برد بین صنایع معدنی و تولید کنندگان فولاد ایجاد گردد و رقابت در بین آنها به شراکت تبدیل شود.

    مدیرعامل فولاد هرمزگان در بخش دیگری از سخنان خود به بورس کالا و نحوه قیمت گذاری محصولات فولادی اشاره کرد و اظهار داشت: بورس کالا محل بسیار مناسبی جهت کشف قیمت های محصولات فولادی می باشد و از شفافیت لازم برخوردار است. حمایت از بورس کالا به منزله حمایت از شفافیت است و ضروری است قیمت ها بر اساس قانون عرضه وتقاضا در بورس کالا کشف و بر اساس آن قیمت های زنجیره فولاد  تعیین گردد.

    ارزانی با اشاره به برنامه های توسعه ای فولاد هرمزگان از جمله افزایش تولید در زیر سقف 1،5 به 2 میلیون تن و ایجاد یک واحد احیاء مستقیم 900 هزار تنی و ایجاد یک واحد خط ورق عریض (پلیت میل) به ظرفیت حدود 1،2 میلیون تن در سال، یاری و کمک دولت را در جهت تحقق این طرح ها خواستار شد.

    مدیر عامل شرکت فولاد هرمزگان با اشاره به مسئولیت های اجتماعی این شرکت گفت: شرکت فولاد هرمزگان در راستای تعاملات ارزش افزا و کسب رضایت جامعه در تمامی حوزه های عمرانی، پزشکی، آموزشی، فرهنگی و مذهبی و غیره به صورت فعال مشارکت داشته است و یکی از  شرکت های پیشرو در حوزه مسئولیت های اجتماعی استان هرمزگان به شمار می رود.

    ارزانی تاکید کرد: بیش از 90 درصد نیروهای شاغل در فولاد هرمزگان بومی این استان هستند.

    وی تصریح کرد: یکی از مهمترین اقدامات در حوزه مسئولیت های اجتماعی مسئله اشتغال زایی هست که این مهم با جذب سرمایه گذاری های هرچه بیشتر و ایجاد طرح های توسعه و ظرفیت های جدید تولید امکان پذیر خواهد بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر