تزریق ۱۷۰ مگاوات برق نیروگاه فولاد مبارکه به شبکه سراسری

عصر معدن- ۱۷۰ مگاوات برق تولید شده در نیروگاه فولادمبارکه به شبکه سراسری تزریق شد.;

تزریق ۱۷۰ مگاوات برق نیروگاه فولاد مبارکه به شبکه سراسری
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن»، مدیر ناحیه انرژی و سیالات فولاد مبارکه ضمن اعلام این خبر گفت: شرکت فولاد مبارکه با اجرای پروژه‌های متعدد در بخش‌های مختلف شرکت به یکی از نمونه‌های موفق کاهش مصرف برق و مدیریت پیک بار در استان اصفهان مبدل شده است. به نحوی که در این راستا با برنامه ریزی‌های مدون توانسته است نه تنها میزان مصرف خود را در زمان اوج مصرف کاهش دهد، بلکه با تولید برق در نیروگاه‌های داخلی، شبکۀ سراسری برق کشور را نیز با تزریق برق خود یاری کرده است.

    عباس اکبری محمدی در همین راستا افزود: فولاد مبارکه به عنوان بزرگترین فولادساز کشور، برای حفظ مزیت رقابتی خود و در راستای عمل به مسئولیت‌های اجتماعی، مدیریت انرژی را به عنوان یک اصل، همیشه در اولویت قرار داده است. به نحوی که علاوه بر کاهش 50 درصدی مصرف برق در خطوط تولید در ساعات اوج بار، تولید نیروگاه بخار 200 مگاواتی شرکت را در زمان اوج مصرف، در اختیار شبکۀ سراسری و شهروندان محترم قرار داده است و بدین ترتیب موجبات کاهش قطعی برق را در سطح شهر فراهم کرده است.
    وی در ادامه افزود: پروژه‌های بازیافت انرژی ازجمله راه های کنتــرل مصــرف انرژی در کارخـانه های فولادی است که تاکنون نمونه های موفقی از آن در فولاد مبارکه اجرا شده است.
    مدیر بخش انرژی و سیالات فولاد مبارکه در ادامه به وجود دو نیروگاه گازی و بخار در فولاد مبارکه اشاره کرد و گفت: طرح پیوسته کردن این دو نیروگاه به منظور افزایش بازدهی و توان خروجی آنها در مراحل پایانی است و تا پاییز سال جاری به بهره برداری خواهد رسید.
    اکبری خاطرنشان کرد: در این طرح، حرارت خروجی نیروگاه گازی در نیروگاه بخاری به کار گرفته می شود که در صورت اجرا شدن این طرح و با اعمال برنامه های اقتصادی تولید برق، بازدهی این دو نیروگاه از 29 و 31 درصد به متوسط 40 درصد می رسد که با این اقدام یک بویلر از مدار خارج می شود و نیازی به روشن کردن آن نیست.
    وی توان نیروگاه گازی را 100 مگاوات و توان نیروگاه بخاری را 250 مگاوات عنوان کرد و ادامه داد: صرفه جویی در مصرف گاز، پایداری تولید انرژی و کاهش مصرف آب ازجمله نتایج این طرح است.
    مدیر انرژی و سیالات فولاد مبارکه در خصوص سایر طرحهای مربوط به بهینه سازی و کاهش مصرف برق در این شرکت اعلام داشت: انجام تعمیرات در خطوط تولید، در زمان های اوج مصرف برق، بهینه سازی فرایندهای تولید، به روزرسانی موتورها و تجهیزات و حذف قسمتهای پرمصرف ازجمله طرحهایی است که مصرف ویژۀ برق به منظور تولید هر تن فولاد را کاهش داده است.
    اکبری ادامه داد: انجام اصلاحات در درایوهای خط نورد گرم، بهبود فرایندها در واحد فولادسازی و پروژۀ هات شارژ در واحد نورد گرم ازجملۀ این طرح ها بود که مصرف ویژۀ انرژی را کاهش داده است.
    وی در تشریح مصرف ویژه تصریح کرد: مصرف ویژه به معنای میزان انرژی موردنیاز برای تولید هر تن محصول نهایی است که میزان آن در واحد فولادسازی شرکت برابر با 8.84  گیگاژول به ازای هر تن تولید است.
    مدیر انرژی و سیالات فولاد مبارکه در خصوص میزان تقاضای برق این مجتمع خاطرنشان کرد: میزان تقاضای برق فولاد مبارکه در اوج مصرف برابر با هزار و 200 مگاوات است که با توجه به شرایط کمبود برق در کشور، تلاش ویژهای برای کاهش تقاضا در ساعات اوج بار شده و عدد آن به 600 مگاوات در ساعات اوج بار کاهش یافته است.
    اکبری در خصوص راهکارهای اجراشده برای کاهش 50 درصدی مصرف برق در ساعات اوج بار مصرف اظهار داشت: توقف های بلندمدت خطوط تولید در فاصله بین 15 خرداد تا 15 شهریور برنامه ریزی شده تا از وارد آمدن فشار به شبکۀ برق سراسری پیشگیری شود.
    وی ادامه داد: برنامۀ تعمیرات روزانه نیز در ساعات اوج بار مصرف تنظیم شده و با وجود مشکلاتی که برای تولید ایجاد میشود، تلاش شده حتی المقدور، مصرف انرژی در این ساعات کاهش یابد.
    او خاطرنشان کرد: فولاد مبارکه در راستای اجرای مسئولیتهای اجتماعی خود نه تنها مصرف برق خطوط تولید در ساعات اوج بار را 50 درصد کاهش داده، بلکه نیروگاه بخاری خود را در این ساعات در اختیار شبکه سراسری قرار داده است.
    وی گفت: تزریق برق به شبکۀ سراسری از سوی فولاد مبارکه از ابتدای تیرماه عملیاتی شده است و این کار تا زمانی که شبکه نیاز به کمک داشته باشد، ادامه خواهد یافت.
    مدیر انرژی و سیالات فولاد مبارکه در خصوص برنامه های آتی فولاد مبارکه در حوزۀ انرژی اذعان کرد: تولید برق در این شرکت در دو بخش انرژی های تجدیدپذیر و تجدیدناپذیر توسعه خواهد یافت و شرکت در نظر دارد یک نیروگاه خورشیدی 10 مگاواتی در محل کارخانه احداث کند. احداث نیروگاه بزرگ مقیاس سیکل ترکیبی نیز در مراحل اولیه مطالعاتی قرار دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر