عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

واقعی‌ شدن قیمت‌ها با ورود کل زنجیره فولاد به بورس کالا

عصر معدن- عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خبر داد،‌ به زودی کل محصولات و زنجیره تولید فولاد راهی بورس کالا می‌شود.;

واقعی‌ شدن قیمت‌ها با ورود کل زنجیره فولاد به بورس کالا
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از فارس،‌ انجمن فولاد به تازگی نسبت به واقعی شدن قیمت مواد اولیه معدنی اعتراض کرده است، در حالی که فولادسازان همواره محصولاتشان را با نرخ‌های جهانی می‌فروشند، اما به واقعی سازی قیمت در سایر حلقه‌های زنجیره تولید فولاد معترض هستند.

    در این زمینه علی اکبرکریمی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اعلام کرد: این زیاده خواهی از سوی برخی فولادسازان با رویکرد وزارت صمت و همراهی مجلس کنار خواهد رفت و کل زنجیره با ورود به بورس به طور متوازن رشد خواهد کرد.

    عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره اعتراض فولادسازان به واقعی سازی قیمت مواد اولیه گفت: اینکه یک حلقه از زنجیره تلاش می‌کند تا بازار را در شرایط خاص در دست بگیرد و قیمت را به نفع خود افزایش دهد، منطقی و منصفانه نیست و نیاز است که پایش و کنترل لازم در این زمینه اعمال شود و سود حاصل از تولید و فروش در همه زنجیره فولاد به صورت منطقی و منصفانه توزیع شود.

    علی اکبرکریمی گفت: طرحی در این زمینه در مجلس تهیه شده است که ناظر بر ورود کل زنجیره فولاد شامل معدن و مواد معدنی و نهایتا شمش فولاد، محصولات فولادی، انواع ورق، لوله و مقاطع فولادی در بورس است، زیرا از گذشته تا کنون این مشکل وجود داشته است که برخی بخش‌ها در زنجیره تولید و صنعت فولاد سودهای قابل توجهی به دست می‌آورند، اما بخش‌های دیگر از حلقه‌های زنجیره یا سود کمی دارند یا حتی ممکن است، زیان کنند.

    وی افزود: بنابراین نیاز است که پایش و کنترل لازم در این زمینه اعمال شود و سود در همه زنجیره فولاد تا بخش‌های مختلف زنجیره به صورت منطقی و منصفانه توزیع شود که این موضوع در طرحی که در مجلس مطرح شده است، پیگیری می شود و صنایع هم این بخش را دنبال می‌کنند، بنابراین اینکه یک حلقه از این زنجیره تلاش می‌کند، عموما با خرید مواد اولیه ارزان و دولتی به فروش محصولاتش با نرخ‌های جهانی بپردازد، منطقی و منصفانه نیست.

    عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: یکی از نکات مهمی که در این طرح تاکید شده این است که اولویت با تامین واحدهای تولیدی داخلی باشد به طوری که از نظر مواد اولیه در هر حلقه‌ای از زنجیره تولید و تا زمانی که نیاز داخل تامین نشود، نباید اجازه صادرات داده شود، زیرا به طور منطقی صادرات مازاد تولیدی است که در کشور وجود دارد، ولی وقتی که واحدهای فولادی به مواد اولیه همچون سنگ آهن، آهن اسفنجی یا شمش فولادی نیاز دارند، این محصولات نباید صادر شود.

    کریمی خاطرنشان کرد: بنابراین باید توجه شود که براساس رویکرد وزارت صمت و همراهی مجلس، همه شرکتها ملزم هستند که محصولات خود را ابتدا در بورس عرضه کنند و در صورتی که خریداری نبود، مجازند که آن را صادر کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر