در سه ماه نخست امسال انجام شد؛

عرضه ۸۱۰ هزار تن شمش فولادی در بورس کالا

عصر معدن- اعضای هیات مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران اعلام کردند: امسال در دوره سه ماهه نخست حدود ۸۱۰ هزار تن شمش فولادی مورد نیاز واحدهای نوردی در بورس کالا عرضه شد که یک پنجم ظرفیت تولید کارخانه‌های این بخش محسوب می‌شود.;

عرضه ۸۱۰ هزار تن شمش فولادی در بورس کالا
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از انجمن نوردکاران فولادی ایران، در نشست اعضای هیات مدیره این انجمن با «سعید عمرانی» معاون قضایی دادستان کل کشور و از اعضای ستاد تنظیم بازار تصریح شد که شمش مورد نیاز واحدهای نوردی ماهانه یک میلیون تن است و در بورس کالا باید از ابتدای امسال تا کنون بیش از چهار میلیون تن شمش فولاد در بورس کالا عرضه می‌شد، اما حدود 810 هزار تن عرضه شد.

    بنابراین گزارش، کارخانه‌های نوردی امسال با شرایط یاد شده با 20 درصد ظرفیت فعالیت داشتند و این امر در روند صادرات نیز موثر است.

    در دوره سه ماهه  امسال 810 هزار و 244 تن شمش فولادی صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال 43 درصد کاهش دارد.

    برپایه این گزارش اکنون اختلاف آماری موجود گویای آن است که در سه ماهه ابتدایی امسال 2.4 میلیون تن شمش فولاد سازان در بورس عرضه نشده و به بازارهای صادراتی نیز راه نیافته است.

    براساس این گزارش، همزمان با افزایش قیمت ارز و به تبع آن رشد نرخ فولاد خام( شمش، بیلت و اسلب) عرضه این فلز راهبردی در بورس کالا کاهش یافته است و براورد می شود تاخیر در عرضه فولاد ، امکان فروش با قیمت بالاتر و سود بیشتر را به همراه داشته باشد.

    همچنین تشدید تفاوت نرخ فولاد ، برخی معاملات به دلیل بالا بودن نرخ بورس در بازار، ابطال شده و این وضعیت تقاضای بیشتری در بازار دامن زده است و به افزایش نرخ کمک می کند.

    اکنون 63 کارخانه و واحد تولیدی در انجمن مزبور عضویت دارند که ظرفیت آنها حدود 16 میلیون تن است و در واقع 91 درصد تولید مقاطع فولادی کل کشور را دراختیار دارند.

    اعضای هیات مدیره انجمن یاد شده، براین اعتقادند که تداوم وضعیت مزبور خطر تعطیلی و تعدیل نیروی انسانی این واحد ها را به دنبال خواهد داشت و این امر به زیان صنایع پایین دستی تمام خواهد شد.

    آنها معتقدند: مشکلات صنایع فولادی ارتباطی به تحریم ها و افزایش نرخ ارز در کشور ندارد، بلکه عواملی نظیر مصوبه های بدون ضمانت اجرایی و بخشنامه های یک شبه و ضعف مدیریتهاست.

    هیات مدیره نوردکاران تصریح کردند: تصمیم گیری های غیر اصولی پیامد رکود و تورم را به دنبال  دارد و 85 درصد اشتغال در صنایع پایین دستی را به مخاطره می افکند و به کند شدن صادرات نیز می انجامد.

    نوردکاران خاظرنشان ساختند: امروز بیش از دو برابر نیاز کشور تولید فولاد انجام می شود و عرضه نامتناسب آن در بازار، پیامد رقابت کاذب و گرانی و حباب قیمت در بازار شده و ابطال معاملات بورس نیز اعمال نفوذ صنایع بالادستی و رانت جدید را به دنبال دارد.

    اکنون هرتن قیمت اغلب مقاطع فولادی مانند ورق سرد در بورس کالا 22 هزار تومان، ورق گرم 15 هزار تومان و میلگرد 10 هزار تومان است و با دلار 22 هزار تومانی همخوانی ندارد.

    براساس این گزارش، معاونت قضایی دادستان کل کشور از معاون اول رییس جمهوری درخواست رسیدگی به موضوع عرضه نشدن شمش فولادی به میزان نیاز در بورس کالا شده است.

    به گزارش ایرنا، ایران اکنون در بین 10 فولاد ساز شاخص جهان جای گرفته است و پارسال حدود 28 میلیون تن تولید فولاد ثبت شد.انتظار می رود امسال نیز 28 تا 30 میلیون تن فولاد تولید شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر