در نشست «عصرمعدن» با تنی چند از هیات مدیره انجمن مس مطرح شد:

بانک اطلاعاتی معادن مس ایجاد می شود

عصر معدن- رییس، نایب رییس و عضو هیات مدیره انجمن مس ایران در نشستی صمیمی، مهمان پایگاه خبری «عصرمعدن» بودند. این نشست بیشتر به بحث تشکیل این انجمن و اهداف آن پرداخت.;

بانک اطلاعاتی معادن مس ایجاد می شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» دکتر بهرام شکوری رییس انجمن مس در ابتدا با اشاره به تشکیل این انجمن، اظهار کرد: پیش تر متولی مجموعه مس کشور شرکت ملی مس بود. پس از چند سال فعالان بخش خصوصی نیز وارد حوزه مس شدند و به حوزه استخراج و اکتشاف ورود پیدا کردند.
    وی ادامه داد: درواقع دست های زیادی وارد بخش مس شدند و هر تصمیمی می توانست بخش خصوصی را متاثر کند و جای بخش خصوصی در این تصمیم گیری ها خالی بود.
    شکوری افزود: خوشبختانه این جمع خصوصی در کنار هم آمدند و این علاقه مندی باعث شد تا انجمنی به نام انجمن مس شکل بگیرد. در نتیجه این کار انجمن مس ایران شکل گرفت اما انتخابات آن با کمی تاخیر انجام و در نهایت در اتاق بازرگانی ایران ثبت شد.
    رییس انجمن مس ایران ادامه داد: هفته گذشته نیز انتخابات ترمیمی این انجمن برگزار شد و برخی افراد در هیات مدیره جایگزین افرادی شدند که مشکلاتی داشتند.
    به گفته شکوری، از زمان شروع به کار انجمن تا برگزاری انتخابات ترمیمی حدود 1 سال زمان صرف شد.
    وی با اشاره به ثبت این انجمن در اتاق بازرگانی ایران، تصریح کرد: اتاق بازرگانی ایران به عنوان پارلمان بخش خصوصی دارای جایگاه بوده و مادر تشکل ها محسوب می شود.
    شکوری درباره وجود نمونه های بین المللی این تشکل اظهار کرد: در همه جای دنیا چنین تشکل هایی وجود دارد. به عنوان مثال می توان در شیلی انجمن مس را مشاهده کرد که بسیار قدرتمند عمل می کند.
    رییس انجمن مس درباره ترکیب هیات مدیره بیان کرد: هیات مدیره متشکل از 7 نفر است که شرکت ملی مس عضو همیشگی آن است.
    به گفته شکوری، روز به روز ذخایر مهمی از سوی بخش خصوصی در حال اکتشاف و استخراج است و این موضوع بر اهمیت شکل گیری چنین انجمنی می افزاید.
    وی با بیان اینکه شرکت ملی مس مانند یک قله است، تصریح کرد: این شرکت باید دامنه ای ایجاد کند که در آن بخش خصوصی قرار دارد.

    به دنبال بانک اطلاعاتی قابل اطمینان هستیم
    در ادامه کوروش شعبانی نایب رییس انجمن مس ایران بیان کرد: در اوایل سال 96، اساسنامه ای برای زنجیره ارزش مس نوشته شد.
    وی افزود: براساس این اساسنامه اعضای اصلی در 3 دسته معدن، صنعتی- معدنی و خدمات مرتبط با صنعت معدن ( استخراج، اکتشاف و بازرگانی) قرار می‌گیرند و دسته بازرگانی تکمیل کننده خواهد بود. درواقع برای عضویت در هیات مدیره دسته‌بندی‌هایی را ایجاد کرده‌ایم.
    شعبانی اضافه کرد: در کنار این دسته ها، گروه صنایع نیم ساخته مس و همچنین اعضای وابسته افتخاری و دانشگاهی نیز اضافه شده است. ما از نظرات اساتید دانشگاهی و فارغ التحصیلان استفاده خواهیم کرد و به عنوان عضو افتخاری در انجمن ما حضور خواهند داشت.
    به گفته نایب رییس انجمن مس ایران، این انجمن تا این لحظه 23 عضو ثابت و 16 عضو ثبت نامی دارد. وی معتقد است که به زودی به 150تا 200 عضو دست پیدا کنند.
    شعبانی در ادامه با اشاره به اهداف این انجمن بیان کرد: اولین هدف این انجمن ایجاد بانک داده ها است. درواقع ما به دنبال یک بانک اطلاعات قابل اطمینان و به روز هستیم. این موضوع تا به حال در بخش خصوصی رخ نداده است.
    وی بیان کرد: دومین هدف انجمن مس ایران بحث آمایش سرزمین براساس بانک اطلاعاتی برای ایجاد شهرک‌های مسی است. از دیگر اهداف انجمن موضوع آمایش سرزمین است. متاسفانه در ایران با مشکل عدم توانایی آموزش در دانشگاه ها همراه هستیم و باید این مشکل برطرف شود.
    به گفته شعبانی، آموزش نکته بسیار مهمی است و می‌تواند قیمت تمام شده را کاهش دهد. از سویی دیگر این انجمن در زمینه برند سازی نیز در تلاش است.
    جوانگرایی لازمه امروز صنعت است
    سید احمد مشکانی عضو هیات مدیره انجمن مس ایران نیز در این نشست گفت: صنعت مس یک صنعت پولساز است. از این رو با توجه به اهمیتش، نیازمند تشکیل انجمنی مختص آن بودیم.
    وی ادامه داد: در ایران شرکت‌هایی موفق هستند که یا فامیلند یا دوستی دیرینه باهم دارند مابقی آنها استیجاری هستند و باید تلاش شود تا این دست از شرکت‌ها پایدار باقی بمانند و به اهدافشان برسند.
    مشکانی در ادامه سخنانش درباره تشکل‌ها و جوانگرایی گفت: نیاز امروز جامعه ما جوانگرایی است و باید جوانان در کنار مدیران متخصص و خبره قرار بگیرند تا بتوانند نیروهای جوان را پرورش پیدا کنند.
    عضو هیات مدیره انجمن مس ایران ادامه داد: ما باید گذر مدیریتی داشته باشیم. برای مثال در امریکا، سناتورها همگی مراحل مختلف را از رده های پایین گذرانده اند و گام به گام به جایگاه بالا رسیده اند، اما در ایران اینگونه نیست.
    مشکانی افزود: انجمن سعی دارد تعاملات خود را با گروه های مختلف برقرار سازد.
    وی با اشاره به قدمت صنعت مس ایران، گفت: ایران 8هزار سال دیرینه مس دارد و ما می‌توانیم در میان 3 کشور اول تولیدکننده مس دنیا قرار بگیریم. در حال حاضر ایران در رتبه 13 جهانی قرار دارد.
    وی با بیان این مطلب افزود: ما می‌توانیم بخش نفت را حذف کنیم اما چون هیچ وقت این صنعت قدرت نگرفته، جای کار بسیاری برای قوی شدن صنعت مس وجود دارد. در واقع ایران می‌تواند بعد از شیلی رتبه بالایی در صنعت مس را به خود اختصاص دهد اما این مهم نیازمند مدت زمانی شاید حدود 50سال باشد.
    به گفته وی، صنعت مس، صنعتی پولساز است. به عنوان مثال سنگ‌آهن تا 10 سال پیش آنگونه که امروز مورد توجه است، نبود اما اکنون قدرتمند شده است.
    مشکانی ادامه داد: یکی از مقوله‌های انجمن مس ایران، عضوگیری دانشجویی است و نکته قابل توجه این است که تاکنون در هیچ یک از انجمن‌ها این اقدام انجام نشده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر