رییس هیات عامل ایمیدرو:

ایجاد صندوق جسورانه با همکارى سازمان بورس در دست انجام است

عصر معدن- رییس هیات عامل ایمیدرو گفت: خوشبختانه مرکز یونیدرو با بودجه ٥ میلیارد تومان تاسیس شد و یکى از اقدامات آن تعامل بین دانشگاه و صنعت است.;

ایجاد صندوق جسورانه با همکارى سازمان بورس در دست انجام است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» مهدی کرباسیان در نخستین جشنواره ایده های ارزش افرین معدن و صنایع معدنى اظهار کرد: یکى از مشکلات کشور آن است که در حوزه پژوهش و تحقیق آن طور که باید توجه نشده است.

    به گفته وی، یکى از دلایل این موضوع سایه افکنى نفت بر اقتصاد بوده اما امروز دولت ها می گویند وابستگى کم شده اما باز هم محرک اقتصاد است. اما بدتر از آن حاکم شدن سیاست بر اقتصاد بود. این موارد سابقه تاریخى بسیار دارد اما تصمیم خوب آن بود که تعدادى از دانشگاه ها در این حوزه فعال شدند و در این میان دانشگاه تهران پیشتاز ارتباط با صنعت بوده تا بتوان نیازهاى کشور را از سوى دانشگاه تامین کرد.

    کرباسیان ادامه داد: ایمیدرو توجه جدى به حوزه پژوهش داشته است. امروز اگر نگاهى به دانشگاه هاى دنیا داشته باشیم خواهیم دید از نظر بودجه ای وابستگى به دولت ندارند اما در ایران این موضوع صادق نیست و دولت بودجه را تامین مى کند در نتیجه در فعالیت ها نظر مى دهد.

    وی افزود: نکته مهم آن است که در حوزه فناوری و نوآورى از دنیا عقب مانده ایم. وقتی چین به اقتصاد ملى و مردم خود توجه کرد چند اتفاق رخ داد، اول آنکه فهمید از نظر تکنولوژى عقب ماندگى دارد درنتیجه جذب سرمایه خارجى را با حفظ منافع ملى اولویت داد.

    کرباسیان در ادامه تاکید کرد: امروز تمام برندهای معتبر خودرو جهان در چین تولید مى شود، در معدن نیز در ٢٢ سال قبل میزان تولید مواد معدنی و صنایع معدنی در برخی حوزه ها ٨درصد دنیا بود اما امروز این رقم در تولید و مصرف به ٥۰ درصد رسیده است. این در حالی است که در سال ٢۰١٥ وقتی چین مصرف فولاد خود را تغییر داد بازار جهان افت کرد.

    رییس هیات عامل ایمیدرو اظهار کرد: درواقع چین متوجه شد که نیازمند منابع مالی و بروزرسانى تکنولوژى است به همین دلیل ظرف ٢۰ سال گذشته بیشترین جذب سرمایه‌گذار خارجى را داشت و از سوی دیگر دانشجویان خود را در معتبر ترین دانشگاه دنیا بورسیه کردند.

    وی گفت: باید پذیرفت در حوزه فناوری باید از ظرفیت ها استفاده کرد اما نکته مهم آن است که از ایده های برگزیده حمایت کرد در غیر این صورت این افراد سرخورده می شوند. البته بخشى از این موضوع به مسائل اقتصادى باز می گردد.

    وی ادامه داد: بخش خصوصى در ایران چندان قوى نیست اما توجه این بخش به حوزه تحقیق هم کمرنگ است. ما به عنوان ایمیدرو وظیفه تکریم و حمایت از این ایده ها داریم و حتى اگر نیاز باشد این طرح ها را به بخش تولید معرفى خواهیم کرد.
    کرباسیان ادامه داد: خوشبختانه یک کار خوب ایجاد صندوق جسورانه با همکارى سازمان بورس در دست انجام است. این صندوق نیز می تواند حامى این ایده ها باشد. البته ایمیدرو مکلف است ٢٥ درصد از سود خود در حوزه پژوهش هزینه کند.

    کرباسیان ادامه داد: اقتصاد کشور بیشتر به دست دولت است البته خصولتى ها هم فعال شدند اما نه ضوابط دولت را اجرا می کنند و نه اقدامات بخش خصوصی را دارند. اما اساسا در این حوزه میازمند کارى جسورانه هستیم. 

    وی افزود: در اولین گام باید عقب ماندگى در حوزه فناورى را پذیرفت و به سمت حمایت بیشتر از دانشجویان و اساتید پیش رفت. ما به عنوان ایمیدرو در این زمینه اعلام آمادگى می کنیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر