بهرام سبحانی در جلسه کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی:

جنگ اقتصادی دنیا، جنگ فولاد است

عصر معدن- جلسه کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس شورای اسلامی به فولاد اختصاص داشت. این جلسه با حضور نمایندگان مجلس، مدیران کارخانه‌های بزرگ فولاد، انجمن فولاد، ایمیدرو، بورس کالا و سندیکای لوله و پروفیل و نیز معاون معدن و صنایع معدنی وزارت صمت برگزار شد.;

جنگ اقتصادی دنیا، جنگ فولاد است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از خانه ملت، بهرام سبحانی، مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان با اشاره به شرایط حاکم بر صنعت فولاد در سطح جهانی گفت: جنگ دنیا، جنگ فولاد است و سلاح دفاعی کشورها در این جنگ، تعرفه است که در ایران در حداقل ممکن قرار دارد.
    وی ادامه داد: قیمت‌های داخلی در همه جای دنیا بالاتر از قیمت‌های جهانی است، اما در ایران برعکس است.
    مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان گفت: برخی تصمیمات اخیر به جای توسعه صادرات و ارزآوری فولاد در شرایط تحریم، منجر به محدودیت صادرات فولاد می‌شود.
    وی همچنین گفت: اینکه سهمیه‌ای برای عرضه داخلی فولادسازان تعیین شود و اسم آن را «تعهد» بگذارند و صادرات را هم منوط به انجام این عرضه‌ها کنند با هیچ اصل اقتصادی سازگار نیست. وی در ادامه تأکید کرد: فولاد مبارکه کل تولید خود را در تالار اصلی بورس یا به صورت مچینگ عرضه می‌کند و به واسطه نمی‌فروشد.
    سبحانی ادامه داد: عرضه ورق فولاد مبارکه در بهار 97 در بورس کالا 23 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشت.

    انبار خریداران محصولات فولادی رصد می‌شود
    حمیدرضا فولادگر، در خصوص نشست کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و اصل 44 مجلس شورای اسلامی با حضور فعالان بخش فولاد، اظهارکرد: در این نشست، دلیل افزایش نرخ پیگیری شد و تولیدکنندگان فولاد مطالبی را ارائه کردند.
    وی با بیان اینکه تولیدکنندگان داخلی میتوانند علاوه بر تأمین نیاز بازار داخلی، صادرات نیز داشته باشند، تصریح کرد: درحال‌حاضر سیاست جدید ارزی ابلاغ شده و باید صادرکنندگان و واردکنندگان به نرخ توافقی ارز دست پیدا کنند و مبنا دیگر ارز 4 هزار و 200 تومانی نیست.
    فولادگر با بیان اینکه رصد موجودی انبار خریداران محصولات فولادی آغاز شده و باید تداوم داشته باشد تا احتکار صورت نگیرد، گفت: از سامانه‌های بهین یاب یا سامانه‌های ارزش افزوده استفاده کنند تا تقاضای واقعی تولیدکنندگان رصد شود و تقاضای کاذب نداشته باشیم؛ زیرا احتمال دارد موجب حرکت نقدینگی مخرب به سمت فولاد شود.
    وی با اشاره به اینکه بورس کالا باید ممنوعیت بازفروش محصولات خریداری شده در بورس را اعمال کند، اضافه کرد: در بحث تحریم‌ها باید به دنبال حل مشکلات احتمالی حمل‌ونقل دریایی، بیمه و صادرات شرکت‌ها باشیم.

    نرخ‌های دستوری به فساد اقتصادی منجر می‌شود
    محمدرضا پورابراهیمی گفت: باید در شرایط تحریم به تولیدکنندگان کمک کرد تا بتوانند به موضوع تولید و صادرات توجه جدی کنند؛ اما در این مسیر باید از هرگونه رانت و فساد اقتصادی جلوگیری شود.
    رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید همزمان به میزان میانگین صادرات سالانه در بخش فولاد در شرایط تحریم افزود و به عرضهداخل نیز توجه شود؛ بنابراین در این راستا باید برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات لازم انجام شود.
    وی تصریح کرد: با توجه به اصلاح نرخ ارز در بازار ثانویه و اینکه شرکت‌های تولیدی بخشی از محصول خود را صادر می‌کنند، نباید از این موضوع غافل شد که زمانی نرخ دستوری در داخل پذیرفته می‌شود که مصرف‌کننده نهایی از نرخ دستوری محصولات منتفع شود؛ به عبارتی عدم انتفاع مصرف‌کننده نهایی از نرخ دستوری برای محصولات بیانگر وجود رانت و فساد در اقتصاد است.
    پورابراهیمی گفت: عرضه محصولات فولادی با نرخ دستوری رانت و فساد اقتصادی در پی دارد و علاوه بر اینکه مانعی بر سر راه صادرات محسوب می‌شود، به افزایش هزینه شرکت‌ها منجر می‌شود؛این در حالی است که در شرایط تحریم نباید بخش تولید و صادرات با مانع روبه رو شود.

    سندیکای لوله و پروفیل گران‌فروشی می‌کند
    نادر قاضی‌پور نیز در خصوص ادعاهای مطرح شده از سوی سندیکای لوله و پروفیل به عملکرد فولاد مبارکه، گفت: در جلسه‌ای که اخیرا با حضور مسئولان وزارت صنعت، مدیرعامل فولاد مبارکه، سندیکاهای لوله و پروفیل و بورس کالا در مجلس برگزار شد، موضوع بازار ورق و لوله و پروفیل کاملا بررسی و مشخص شد که سندیکای لوله و پروفیل در این میان هم اضافه سود بردند و هم اضافه اعتراض می‌کنند؛ زیرا تعدادی از پروفیل سازان ورق را از بورس کالا با نرخ بسیار پایینی خریداری می‌کنند و بدون فاکتور به فروشندگان و توزیع‌کنندگان پروفیل با نرخ بالایی می‌فروشند.
    وی افزود: این در حالی است که من همان روز پروفیل را به نرخ کیلویی 7 هزار تومان از بازارخریداری کردم؛ درصورتی که در بورس کالا ورق فولاد با نرخ بسیار ارزان تر به فروش رفته بود؛ بنابراین کسانی که ورق خریداری کرده و لوله پروفیل تولید کردند، باید اعلام کنند به چه قیمتی محصول را می‌خرند و می‌فروشند؛ زیرا من از کسانی هستم که به عینه پروفیل را به نرخ کیلویی 7 هزار تومان خریدم.
    این نماینده مجلس اضافه کرد: اعضای سندیکای لوله و پروفیل، ورق را از فولاد مبارکه خریداری می‌کنند و بعد از تبدیل کردن به لوله و پروفیل با سود هنگفتی محصولات شان را میفروشند؛ بنابراین اعضای سندیکا هم توزیع‌شان خارج از شبکه است و هم گران فروشی می‌کنند.
    به گفته این نماینده مجلس، هدف سندیکای لوله و پروفیل از این شلوغ کاری‌ها این است که می‌خواهند گران فروشی خودشان مشخص نشود؛ این در حالی است که بر اساس قوانین تعزیرات حکومتی، جرائم سنگینی برای آنها وضع می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر