رییس انجمن سنگ‌آهن ایران مطرح کرد:

حمایت از معدن و سهامداران معدنی با واقعی‌سازی قیمت سنگ‌آهن

عصر معدن- رییس انجمن سنگ‌آهن ایران، گفت: یکی از جمله عواملی که طی ماه‌های گذشته زمینه زیان سهامداران بورس را فراهم کرد، «قیمت‌گذاری دستوری» از سوی نهادهای مختلف بوده است که این بار موضوع خروج قیمت‌گذاری سنگ‌آهن برای احیای شرکت‌های این حوزه و حمایت از سهامداران معدنی کشور مطرح شد. در این راستا، سنگ‌آهن از دی ماه سال گذشته در بورس کالای ایران عرضه شد تا رفته رفته از نظام قیمت‌گذاری دستوری خارج و به نرخ های واقعی نزدیک شود که خبرهای از این دست طی روزهای گذشته مورد توجه سهامداران شرکت‌های معدنی واقع شده است.;

حمایت از معدن و سهامداران معدنی با واقعی‌سازی قیمت سنگ‌آهن
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از بورس پرس، مهرداد اکبریان رییس انجمن سنگ‌آهن ایران، اظهار داشت: امروزه حمایت از بخش معدن نیاز صنعت فولاد کشور محسوب می‌شود. در این راستا مسئولان باید همان طور که فولاد را مورد حمایت قرار می‌دهند، از معدن و سهامداران آن نیز پشتیبانی کنند تا از قافله عقب نمانند.

    وی با اشاره به عرضه سنگ‌آهن در بورس کالا و آغاز روند اصلاحی قیمت، افزود: بورس کالا به دلیل آنکه ذاتا مکانی برای شفافیت در معاملات و کشف عادلانه قیمت‌ها محسوب می‎‌شود، همیشه مورد استقبال و حمایت سنگ‌آهنی‌ها و فولادی‌ها واقع شده است. البته نباید دخالت‌های بیرونی در روند قیمت کالاها در بورس شکل گیرد.

    رییس انجمن سنگ‌آهن ایران با بیان اینکه سنگ‌آهنی‌ها به دنبال یک بازار رقابتی و سالم هستند، گفت: تاکنون عرضه سنگ‌آهن معادن کوچک و متوسط در اولویت عرضه در بورس نبودند و معادن بزرگ چون می‌توانند تعهد تناژ و زمان و عرضه مستمر بدهند امکان عرضه داشته‌اند البته  اگر فضایی برای مناسبات حضور و عرضه معادن کوچک و متوسط وجود داشته باشد، می‌توان امیدوار بود که از خرداد ماه شاهد عرضه این معادن در بورس نیز باشیم.

    اکبرییان ادامه داد: از آنجای که معادن سنگ‌آهن از صادرات و درآمدهای ارزی منع شده‌اند دخالت‌های دولت در این حوزه بسیار چشمگیر است که اگر از این دخالت‌های دستوری تا حد قابل توجه‌ای کاسته شود بسیاری از مشکلات میان فولادی‌ها و سنگ‌آهنی حل خواهد شد.

    وی افزود: هیچ تمهیدات و اراده‌ای برای اکتشاف از سوی مسئولان در بالادست اندیشیده نشده است و تنها همه از نبود ماده اولیه ابراز نگرانی می‌کنند. در این میان سرمایه‌گذاری در معدن طی سالیان گذشته به دو علت توسعه نیافته است. نخست به دلیل عدم دسترسی به سرمایه‌گذاری خارجی و تسهیلات بانکی و موسسات مالی که سبب شده سرمایه‌گذاران به این بخش ورود پیدا نکنند و دوم بخشنامه‌های متعدد معدندار طی سالیان اخیر قادر به پس‌انداز و سرمایه‌گذاری در اکتشافات نبوده است.

    رییس انجمن سنگ‌آهن ایران عنوان کرد: معدنکاران باید حمایت شوند و یکی از راهکارهای حمایت، حذف قیمت‌گذاری دستوری است و ما موافق قیمت‌های عادلانه هستیم. نسبت‌ها و ضرایب سنگ‌آهن و شمش در جهان تغییر کرده درحالی که در ایران قیمت ها مبنایی از قیمت‌های سرکوب شده شمش فولاد است. در این میان قیمت‌های کشف شده در بورس کالا برای سنگ‌آهن هنوز هم با قیمت‌های جهانی فاصله زیادی دارد.

    اکبرییان تاکید کرد: حمایت از بخش معدن نیاز امروز صنعت فولاد بوده و بهتر است مسئولان حمایتی را که در حوزه فولاد انجام داده‌اند اکنون برای بخش معدن انجام دهند تا از قافله عقب نمانیم، و برای توسعه بخش معدن کشور، مسئولان و فولادی‌ها در قیمت‌گذاری و تعیین نرخ‌ها کمی سعه صدر داشته باشند.

    اکبریان در پایان خاطرنشان کرد: مقرر شده شورای آهن و فولاد متشکل از اعضای مشترک انجمن فولاد و سنگ آهن تشکیل شود تا مسائل این حوزه قبل از ارجاع به مسئولان در این جلسه مطرح شود و در این صورت تصمیمات این شورا ضمانت اجرایی پیدا خواهد کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر