استخراج عناصر نادر از زباله های الکترونیکی

عصر معدن- پژوهشگران دولت ایالات‌متحده، عناصر نایاب را از زباله الکترونیک بازیابی می‌کنند.;

استخراج عناصر نادر از زباله های الکترونیکی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن»، محققان در وزارت انرژی، فرآیندی را برای استخراج عناصر نادر خاکی از آهن سخت استفاده‌ شده و منابع دیگر اختراع کرده‌اند و با همکاران آزمایشگاه ملی Oak Ridge  برای افزایش فرآیند و تولید دسته‌های تجاری از اکسیده‌ای کمیاب زمین کار می‌کنند.
    دانشمندان برای استخراج REE ، آهنرباها را در اسید نیتریک حل می کنند و به طور مداوم محلول را از طریق ماژول پشتیبانی از غشاهای پلیمری تغذیه می کنند. این غشاها حاوی الیاف توخالی متخلخل با یک ماده استخراجی هستند که یک سد انتخابی ایجاد کرده و اجازه می دهد فقط عناصر کمیاب خاکی از آن عبور کنند. محلول غنی از خاک نادر که از طرف دیگر جمع آوری شده است ، بیشتر برای تولید اکسیدهای خاکی کمیاب در خلوص های بالاتر از 99.5درصد پردازش می شود.
    به طور معمول ، 70درصد آهنربای دائمی از آهن است که یک عنصر خاکی کمیاب نیست. با این حال ، با فرآیند جدید، می توان کاملا اجزای آهن را از بین برد و فقط عناصر کمیاب را بازیابی کرد. این بدان معناست که در مقایسه با سایر سازوکارهای با هدف تولید نتایج مشابه، زباله کمتری ایجاد می شود.
    Ramesh ، مخترع آزمایشگاه ملی در یک بیانیه رسانه‌ای گفت: " ما یک فرآیند مناسب مقرون‌به‌صرفه، و سازگار با محیط‌ زیست برای بازیابی مواد حیاتی با ارزش بالا را توسعه داده‌ایم. این یک بهبود در فرآیندهای سنتی است که نیازمند امکانات با مساحت زیاد، سرمایه بالا و هزینه‌های عملیاتی و مقدار زیادی زباله تولید شده هستند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر