بازار منتظر آتش‌بس جنگ تجاری در اجلاس گروه ۲۰

عصر معدن- دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا و شی جین پینگ، همتای چینی وی هفته جاری در اجلاس سران گروه ۲۰ (جی ۲۰) بوینوس آیرس دیدار خواهند کرد اما به نظر می‌رسد هیچ کدام بنای آشتی با یکدیگر را ندارند.;

بازار منتظر آتش‌بس جنگ تجاری در اجلاس گروه ۲۰
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایسنا، عمده توجه‌ها در نشست گروه جی 20 در آرژانتین، به‌جای رویدادهای اصلی، روی حاشیه‌ها خواهد بود. در حاشیه این نشست پس از این‌که سران کشورهای عضو جی 20 در مقابل دوربین‌ها دست داده و لبخند زدند، ترامپ و شی جین پینگ درخصوص اختلافات تجاری که هر روز شدت پیدا می‌کند، به گفت‌وگو خواهند نشست.

    هرچند اندک اما این امیدواری وجود دارد که دیدار میان این دو نفر در بوینوس آیرس، به آرام کردن تنش‌هایی منتهی شود که تاکنون به به ریزش سنگین بازارهای سهام به خصوص سهام فناوری آمریکا منجر شده است.

    با تلاش ترامپ برای عمل به وعده‌اش برای اشتغالزایی بیشتر صنعت تولیدی آمریکا، جنگ تعرفه‌ای آمریکا و چین با یکدیگر ماه‌هاست که ادامه دارد. این تعرفه‌ها عامل ضعیف شدن بخش تولیدی چین شمرده شده‌اند. آمریکا تاکنون سه دور افزایش تعرفه برای واردات کالاهای چینی اعلام کرده و چین نیز روی واردات 110 میلیارد دلار کالای آمریکایی تعرفه جدید وضع کرده است. ترامپ تهدید کرده اگر اختلافات تجاری حل نشود، روی 500 میلیارد دلار دیگر واردات کالاهای چینی به آمریکا تعرفه وضع خواهد کرد.

    احتمال حل شدن این بن بست به رشد قیمت‌های سهام کمک کرده است اما هفته گذشته دورنمای رفع اختلافات تجاری این دو غول اقتصادی جهان چندان مثبت نبود. رابرت لایتیزر، نماینده تجاری آمریکا پس از این که رهبران کشورهای آسیا اقیانوسیه نتوانستند اختلافات تجاری خود را حل کنند و برای نخستین بار اجلاس APEC در پاپوا گینه نو بدون صدور بیانیه مشترک رسمی، به کار خود پایان داد اظهار کرد: چین رفتارهای غیرمنصفانه، غیرمنطقی و مختل کننده بازار را کنار نگذاشته است.

    مایک پنس، معاون رییس جمهور آمریکا نیز اظهار کرد ترامپ آماده است تا تعرفه‌ها علیه کالاهای چینی را دو برابر کند و استراتژی آمریکا در قبال چین تا زمانی که پکن رفتار خود را تغییر ندهد، تغییر نخواهد کرد. هم‌چنین لری کودلاو، مشاور اقتصادی کاخ سفید هفته گذشته اظهار کرد که انتظار دارد در نشست جی 20، رویارویی مستقیمی میان آمریکا و چین درخصوص تجارت روی دهد. این اظهارات پس از لغو سفر یک هیات چینی به واشنگتن برای مذاکرات تجاری مطرح شد.

    بر اساس گزارش گاردین، مفسران می‌گویند هر گونه حرکت مثبتی حتی اگر ادامه مذاکرات باشد، به کاستن تنش در بازار و ریسک پذیر ماندن سرمایه‌گذاران کمک خواهد کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر