یزدی زاده اعلام کرد؛

موافقت ذوب آهن با عرضه سنگ آهن در بورس کالا

قیمت های فعلی سهام انصاف نیست و به آینده خوش بین هستیم

عصر معدن- منصور یزدی زاده مدیرعامل ذوب آهن اصفهان با بیان اینکه این شرکت موافق عرضه سنگ آهن در بورس کالاست به بازار سهام اشاره کرد و گفت: قیمت های فعلی سهام بسیاری از شرکت ها به خصوص در حوزه صنعتی و معدنی انصاف نیست که با توجه به برنامه های سازمان بورس به بازگشت اعتماد مردم و بهبود شرایط بازار سهام و سهامداران خوش بین هستیم.;

موافقت ذوب آهن با عرضه سنگ آهن در بورس کالا
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از کالاخبر، یزدی زاده به عرضه کل زنجیره فولاد به خصوص سنگ آهن در بورس کالا اشاره کرد و اظهار داشت: انجام معاملات تمامی زنجیره فولاد در بورس کالا دیر یا زود در راستای شفاف سازی و بهبود تامین نیاز واحدها در شرایط رقابتی باید اتفاق بیافتد و از این رو از ورود سنگ آهن به بورس کالا استقبال می کنیم.

    مدیرعامل ذوب آهن اصفهان افزود: نخستین عرضه سنگ آهن در بورس کالا در فرآیند تالار حراج باز به تازگی عملیاتی شد که ذوب آهن نیز به عنوان خریدار در این معامله شرکت کرد که استمرار این عرضه ها به تامین بدون دغدغه نیاز مصرف کنندگان منجر می شود.

    وی گفت: یکی از حساسیت های مهم درمورد عرضه سنگ آهن در بورس کالا این است که تنها مصرف کننده سنگ آهن دانه بندی ذوب آهن است و مابقی واحدهای فولادی نیاز به این نوع سنگ آهن ندارند در نتیجه نباید اجازه داد یکسری افراد از این موضوع برای سیگنال دهی به قیمت کنسانتره استفاده کنند و شایعه پراکنی نمایند.

    یزدی زاده خاطرنشان کرد: امروز کشور با مازاد عرضه فولاد مواجه است اما این مازاد در مورد سنگ آهن، کنسانتره و گندله نیز صدق می کند؟ پاسخ واضح است در یک بخش از زنجیره نظیر سنگ آهن به واسطه کمبود و عدم سرمایه گذاری کافی و حضور واحدهای مربوطه در پایین دست و غافل شدن از اکتشافات، شاهد تقاضای زیادی هستیم و به این ترتیب در حوزه تنظیم بازار سنگ آهن، کنسانتره، گندله و سایر محصولات باید با حساسیت و دقت بالا عمل کرد.

    مدیرعامل ذوب آهن مطرح کرد: در طرف مقابل در انتهای زنجیره فولاد مازاد عرضه دیده می شود و در نتیجه رقابت این بخش نمی تواند مانند ابتدای زنجیره باشد در همین رابطه پیشنهاد ما به معاون معدنی وزیر صمت این بود که یک میزان حداقلی سنگ آهن به عنوان سهمیه مصرف واحدها تعریف و مابقی به عنوان مازاد بر سهمیه واحدها در بورس کالا عرضه شود و درصورت نبود مشتری، صادرات صورت گیرد. اگرچه به عقیده من صادرات مواد اولیه اصلا منطقی نیست و ذخایر باید حفظ شود تا حجم سرمایه گذاری های سنگینی که در حوزه فولاد شده به پیشتوانه این مواد حفظ گردد.

    برخی ها از شفافیت فرار می کنند

    وی در ادامه درباره عدم عرضه مکفی محصولات برخی واحدهای پایین دست در بورس کالا اظهار داشت: موضوع اساسی در این حوزه، شفافیت است و شرکت هایی که بهانه های مختلف عرضه کافی و مستمر در بورس کالا ندارند، شفافیت را به نفع خود نمی بینند.

    یزدی زاده تنها راهکار برای افزایش عرضه این واحدها را تکلیف آن ها برای شفاف بودن عنوان کرد و گفت: راهکاری که وزارت صمت در این خصوص در پیش گرفته و خریداران شمش را مکلف به عرضه محصول در بورس کرده است راهکار بسیار مناسبی برای نظارت و افزایش عرضه ها است.

    وی ادامه داد: پیشنهاد ما در یک دوره ای این بود که شرکت های پایین دست فولاد در ابتدا محصول خود را در بورس کالا به فروش برسانند سپس با شفاف شدن میزان فروش آن ها، هفته بعد در روندی بدون دغدغه از بورس کالا شمش خریداری کنند که البته در آن برهه همدلی ملی برای اجرای این شیوه شکل نگرفت.

    مدیرعامل ذوب آهن اصفهان اعلام کرد: باید واحدها در زنجیره تولید فولاد به سود منطقی خود قانع باشند تا قیمت های واقعی در بازار حاکم شود تا علاوه بر حمایت از مصرف کنندگان، سهامداران نیز از سرمایه گذاری خود و خرید سهام شرکت ها ناامید نشده و از سود منطقی بی بهره نمانند.

    خوش‌بینی به بازگشت اعتماد سهامداران

    وی در پایان درباره چشم انداز بازار سهام نیز گفت: به آینده سهام امیدوار هستیم، اگرچه بی اعتمادی در بازار شکل گرفته است اما برنامه هایی در دستور کار رییس جدید سازمان بورس از جمله تشکیل میز تخصصی صنایع معدنی و فلزی قرار دارد که می تواند در بازگشت اعتماد سهامداران به بازار کمک ویژه ای کند؛ علاوه بر این قیمت های فعلی سهام بسیاری از شرکت ها به خصوص در حوزه صنعتی و معدنی انصاف نبوده و این موضوع نیز به معنای ارزندگی سهام شرکت ها و نزدیک بودن بهبود شرایط است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر