صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی بیش از ۸۵ درصد کمبود منابع دارد

عصر معدن- صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی به عنوان نهاد حاکمیتی در بخش معدن، اکنون تا افق ۱۴۰۰ بیش از ۸۵ درصد کمبود منابع دارد و انتظار می رود ظرف سه سال این کمبود برطرف شود، اما معادن در این مدت چشم انتظار پشتیبانی دولت از محل سایر منابع هستند.;

صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی بیش از ۸۵ درصد کمبود منابع دارد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایرنا، امروز برابر آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت افزون بر 9 هزار معدن در سطح کشور وجود که 60 تا 65 درصد آنها مصالح ساختمانی است و برابر آمار غیر رسمی افزون بر سه هزار و 500 معدن فعال در کشور وجود دارد که سالیانه حدود 400 میلیون تن مواد معدنی از آنها استخراج می شود.
    برآورد می شود که بیش از 3هزار معدن کشور در دست تجهیز قرار دارد و در عین حال شماری هم بدلیل اتمام ذخیره یا فرسودگی و نداشتن حداقل های استاندارد، راکد و تعطیل است.
    فرید دهقانی مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی به تازگی ضمن تایید ناکافی بودن منابع صندوق برای تامین نیاز معادن کوچک، گفته بود اکنون سرمایه این صندوق به رقم 143 میلیارد تومان رسیده است.
    به گفته وی، در شرایطی که اقتصاد معدن یکی از بخش‌های قابل اعتماد در بسیاری از کشورهای دارای ظرفیت ‌های معدنی است، توجه به جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی در واقع رمز بقای بخش معدن محسوب می شود.

     حداقل یک هزار میلیارد تومان منابع مورد نیاز
    بررسی متخصصان و مدیریت صندوق مزبور حاکی از آن است که صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی اکنون نیاز به یک هزار میلیارد تومان منابع دارد، اما انتظار نمی رود که زودتر از سال 1400 این منبع در اختیار صندوق قرار گیرد و اختلاف فعلی تا سه سال دیگر از نظر منابع کمبود 85.7 درصدی را نشان می دهد.
    اکنون که در قالب اقتصاد مقاومتی رویکرد به بخش معدن با مشخص درونزایی و برونگری است، به منظور شکست تحریم ها و اتکای به توانمندی داخلی باید بیش از هر زمان به بخش معدن توجه شود، یکی از ابزارهای حمایت از معادن کوچک با ویژگی اشتغالزایی، تامین مالی آنهاست.

    رشد 144 درصدی برای سال 98
    گزارش های مورد بررسی در ارتباط با تامین سرمایه صندوق یاد شده در سال 98 گویای آن است که سال آینده رشد 144 درصدی منابع برای آن پیش بینی شده و انتظار می رود در سومین سال از برنامه ششم توسعه (1400- 1396) منابع صندوق از 143 میلیارد تومان کنونی به 350 میلیارد تومان افزایش یابد.
    واقعیت اینکه منابع صندوق با محدودیت خود نقش چندانی در این عرصه نمی تواند، ایفا کند، اما این مهم نیز در شرایط فعلی برای واحد های معدنی کوچک می تواند اثرگذار باشد.

    تسهیلات 15 میلیارد تومانی در شرایط فعلی
    صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی امروز سقف 15 میلیارد تومان را برای تخصیص تسهیلات در دستور کار دارد، که این میزان فقط برای تخصیص به معادن کوچک و متوسط قابلیت اجرا دارد، بنابراین معادن بزرگ از این صندوق بهره ای نخواهند داشت و انتظار نمی رود در شرایط فعلی این رویکرد تغییری داشته باشد .
    این صندوق دوره بازپرداخت تسهیلات اعطایی را برای مدت سه تا پنج ساله پیش بینی کرده و معادنی که از فناوری های بالا «های تک» بهره گیری می کنند و علاوه برخوش حسابی، در نقاط مرزی کشور قرار گرفته باشند، به میزان 6 تا هشت درصد یارانه سود تسهیلات خواهند داشت.
    بنابراین معادنی که از مشخصه یاد شده برخوردار باشند، نرخ سود تسهیلات آنها بالغ بر 10 تا 12 درصد مورد محاسبه قرار می گیرد.

    اخبار امیدوار کننده صندوق معدن برای اکتشاف
    مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی به تازگی در ارتباط با خدمات صندوق بیمه در مراحل اکتشاف گفت: صندوق بیمه دو نوع خدمات ارایه می کند،نخست صدور بیمه نامه سرمایه‌گذاری اکتشاف که ریسک اکتشاف را پوشش می دهد و چنانچه به ماده معدنی دسترسی پیدا نشود، 80درصد سرمایه به متقاضی عودت داده می شود.
    به گفته دهقانی، در صورتی که سرمایه گذار منابع مالی کافی نداشته باشد، صندوق بیمه از محل وجوه اداره شده وزارت صنعت،معدن و تجارت تسهیلات لازم را در اختیار سرمایه گذار قرار می دهد.

    سهم 96 درصدی ایمیدرو در صندوق
    مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی خاطرنشان ساخت: این صندوق در واقع نهادی حاکمیتی در بخش معدن محسوب می شود و 96درصد سرمایه این صندوق متعلق به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) است و بقیه هم متعلق به شرکت های تحت پوشش این سازمان است.
    وی تصریح کرد: یکی از اصلی‌ترین رسالت صندوق که در سال 1380 شکل گرفت، پوشش ریسک اکتشاف بوده و به این ترتیب بهره برداران معادن کوچک و متوسط به این ترتیب تحت پوشش و حمایت قرار می گیرند.
    میزان ذخایر اکتشافی معدنی ایران پیش از این حدود 60 میلیارد تن برآورد شده بود که از این رقم حدود 40 میلیارد تن قطعی و بقیه احتمالی است .

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر