کشف سفره آب زیرزمینی در سیستان و بلوچستان صحت علمی ندارد

عصر معدن- مشاور رئیس این سازمان در امور آب و عضو کارگروه آب‌های ژرف کشور درباره خبر منتشر شده مبنی بر کشف سفره آب زیرزمینی در سیستان گفت: این خبر صحت علمی ندارد و این موضوع با ابهامات زیادی مواجه است.;

کشف سفره آب زیرزمینی در سیستان و بلوچستان صحت علمی ندارد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن»، مشاور رئیس این سازمان در امور آب  و عضو کارگروه آب‌های ژرف کشور درباره خبر منتشر شده مبنی بر کشف سفره آب زیرزمینی در سیستان گفت: این خبر صحت علمی ندارد و این موضوع با ابهامات زیادی مواجه است.
    مسعود مرسلی در پاسخ به سئوالی مبنی این‌که در فضای مجازی اذعان شده که این آب قادر است تا 173 سال آب شرب کشور را تامین کند، افزود: به طور مشخص باید بگویم این خبر صحت ندارد و تنها یک چاه اکتشافی در محدوده زهک زابل حفر شده که هنوز هم به اتمام نرسیده  و این در حالیست که در رابطه با شرایط آب های ژرف کشور هم بحث وجود دارد.
    وی درباره اینکه آیا از نظر علمی می‌توان به طور دقیق وجود یا عدم وجود چنین منبعی را تایید کرد، خاطرنشان کرد: با حفر یک چاه فارغ از اینکه نتایج آن امیدبخش باشد یا خیر، اصلا نمی‌توان این اعداد و ارقام را به دست آورد، مثل این که برای احداث سد بزرگی تنها یک گمانه اکتشافی حفر شود و نتیجه‌گیری شود که کل منطقه نفوذپذیری کمی دارد.
    مشاور رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در امور آب درباره بازتاب گسترده این خبر در فضای مجازی گفت: این خاصیت فضای مجازی است که باعث می‌شود اخباری که به ظاهر جذاب هستند سریع منتشر شوند که بر همین اساس موضوع آب و کم آبی نیز در حال حاضر فکر بسیاری را مشغول کرده است.
    مرسلی ادامه داد: باید توجه کرد که حتی ادبیات این خبر نیز علمی و فنی نیست و هر کسی که با ادبیات آب‌های زیرزمینی آشنا است، متوجه است که 1000 میلیارد متر مکعب با توجه به تخلخل و ضریب ذخیره چه ابعاد قابل توجهی دارد و چگونه می توان با انجام کارهای مقدماتی به چنین نتایجی رسید.
    عضو کارگروه آب‌های ژرف کشور درباره ادامه مطالعات و امید به دستیابی به منابع قابل توجهی از آبهای ژرف در کشور تصریح کرد: از نظر زمین‌شناسی و هیدروژیولوژی احتمال وجود آبهای ژرف در ایران وجود دارد، اما مسائل بسیاری در این زمینه دخیل هستند.
    وی با بیان این‌که برای مثال تجدیدپذیر یا تجدیدناپذیر بودن آن برای آبهای ژرف بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: بطور کلی با ادامه مطالعات احتمال اینکه در مناطقی از کشور بتوان به این نوع آب دست یافت وجود دارد.
    مرسلی تاکید کرد: اما این منابع نمی‌توانند مشکلات آب کشور را حل کنند و تنها به صورت مقطعی و در مناطقی کوچک شاید بتوان در آینده در مورد آنها برنامه‌ریزی کرد که آن هم فعلا مشخص نیست لذا انتشار چنین خبری نه تنها به بدنه آب کشور، بلکه به مطالعاتی که هم اکنون نیز شروع شده است لطمه می‌زند.
    مشاور رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در امور آب خاطرنشان کرد: امیدواریم کسانی که دانسته یا ندانسته یک ادعا را به عنوان یک نتیجه منتشر می‌کنند، متوجه عواقب منفی آن باشند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر