اثر قیمت گذاری دستوری وزارت صمت بر صنعت فولاد و بازار سرمایه

عصر معدن- کارشناسان بازار سرمایه اثر قیمت گذاری دستوری وزارت صمت بر صنعت فولاد و بازار سرمایه را بررسی کردند.;

اثر قیمت گذاری دستوری وزارت صمت بر صنعت فولاد و بازار سرمایه
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از تسنیم، در سالهای اخیر زبانه های آتش قیمت گذاری دستوری صرفا دامن گیر بازارهای کالایی نشده بلکه سهامداران صنایع مختلف فعال در بورس اوراق بهادار مانند صنایع فولاد، سنگ آهن، پتروشیمی، خودرو هم از آن متاثر شده اند.حالا در تازه ترین رویداد،وزارت صمت اقدام به قیمت گذاری فولاد و به نوعی دستکاری در صنعت فولاد کشور کرده است.اقدامی که به اعتقاد کارشناسان آینده صنعت فولاد را با مشکل جدی مواجه خواهد کرد.در پی این رخداد دو کارشناس بازار سرمایه نسبت به آن واکنش نشان دادند.

    قیمت گذاری دستوری تجربه ای شکست خورده

    همایون دارابی، تحلیل گر و کارشناس بازار سرمایه در این باره گفت:تجربه قیمت گذاری دستوری به طور کلی شکست خورده است و ما این موضوع را به وضوح در صنعت خودروسازی خودمان شاهد هستیم، یعنی جایی که قیمت مصوب موجب ضرر و زیان صنعتی به بزرگی صنعت خودرو شده است. صنعت تولید فولاد در ایران هم از این منظر با صنعت خودروسازی قابل قیاس است.

    دارابی افزود: تا 10 سال پیش، ما واردکننده فولاد بودیم اما به برکت شفافیتی که در بورس کالا ایجاد شده و برای صنعت فولاد سوآوری به همراه داشته است، حالا ما یک صادرکننده بزرگ فولاد هستیم. به این ترتیب، تلاش مجدد برای دستوری کردن قیمت ها در صنعتی که ده ها هزار فعال و دست اندر کار دارد، قطعاً راه به جایی نمی برد و نه فقط برای این صنعت، که برای کلیت اقتصاد ایران هم نگران کننده است.

    قیمت ها باید در فضای رقابتی تعیین شود

    کارشناس دیگر بازار سرمایه نیز با اشاره به بحث قیمت گذاری دستوری فولاد توسط وزارت صمت گفت: صنعت فولاد بخش بزرگی از معاملات بازار سهام و بورس کالا را شکل می‌دهد و این بخش از معاملات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار باشد. در این میان تجربه نشان داده که قیمت گذاری کالاهای استراتژیک توسط وزارت صمت نمی‌تواند موفقیت آمیز باشد و به رانت در آن بخش می‌انجامد.

    فردین آقابزرگی با بیان اینکه اقدامات اشتباه در وزارت صمت باعث ایجاد بحران در آینده صنعت فولاد خواهد شد،گفت: متاسفانه دخالت وزارت صمت در قیمت انواع محصولات فولادی باعث شده تا انگیزه شرکت‌ها برای عرضه هاى پرحجم و مستمر در بورس کالا کاهش یابد.

    وی در ادامه اظهار کرد: شرکت‌های فولادی خواهان عرضه در بورس کالا هستند. بورسی که شفافیت معاملات را بالا برده است.

    این کارشناس بازار سرمایه افزود: قیمت‌گذاری دستوری که تاکنون باعث شده عرضه فولاد در بورس کالا با افت و خیزهای زیادی همراه باشد، باید کنار گذاشته شود و قیمت‌ها در یک فضای رقابتی و بر اساس مکانیزم عرضه و تفاضا تعیین شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر