از سوی جعفری طهرانی صورت گرفت؛

بررسی مزایای واقعی شدن سنگ آهن برای صنعت فولاد کشور

عصر معدن- تحلیل گر ارشد بین المللی صنعت فولاد و سنگ آهن معتقد است برنامه ریزی اشتباه در سال های اخیر علاقمندی سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در حوزه معدن و صنایع معدنی را کم کرده است.;

بررسی مزایای واقعی شدن سنگ آهن برای صنعت فولاد کشور
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از فولادبان، کیوان جعفری طهرانی می گوید: فاصله نرخ سنگ آهن در داخل با نرخ جهانی بیش از دو برابر است و این فاصله نسبتا بالا علاقمندی به سرمایه گذاری را به شدت کاهش داده است و احتمالا کمبود مواد اولیه بالادستی دامن همه را در چند سال آینده می گیرد. به اعتقاد وی، رشد سرمایه گذاری در بخش معدن به سود صنعت فولاد کشور و تامین نیاز مواد اولیه این صنعت خواهد بود.

     کیوان جعفری طهرانی تحلیل گر ارشد بین المللی صنعت فولاد و سنگ آهن با اشاره به رشد 30 درصدی قیمت پایه سنگ آهن در بورس کالا، گفت: ما نباید این مسئله را از یاد ببریم که به علت برنامه ریزی اشتباه طی سالهای گذشته علاقه مندی به سرمایه گذاری در حوزه معدن و صنایع معدنی و مخصوصا سنگ آهن به شدت کاهش پیدا کرد.

    وی ادامه داد: عوارض صادراتی 30 درصدی برای گندله و 40 درصدی برای کنسانتره که حدود 5-6 سال قبل وضع شد، علاقه به سرمایه گذاری در حوزه فراوری و تولید محصول با ارزش افزوده بالا، بویژه در بخش کنسانتره سازی را به شدت کاهش داد و طبیعتا مشکل اساسی کمبود کنسانتره که امروز با آن دست و پنجه نرم می کنیم نتیجه چنین اقدامی است، چرا که این کمبود در واقع در حوزه سنگ آهن به وجود آمده و باعث فرار سرمایه ها از این بخش شده است.

    تحلیل گر ارشد بین المللی صنعت فولاد و سنگ آهن با بیان اینکه در سال جاری گندله سازان با کسری حدود 3 میلیون تنی خوراک رو به رو هستند؛ تصریح کرد: کمبود خوراک گندله سازی نتیجه سیاست ها و اقدامات نادرستی است که در سال های گذشته اتخاذ شده است.

    جعفری طهرانی با تاکید بر دیربازده بودن فعالیت معدنی افزود: فعالیت معدنی، یک فعالیت دیربازده بوده که با ریسک فراوانی نیز در حوزه اکتشاف همراه است. همین علتی است برای عدم توجه سرمایه گذاران به این بخش تا جایی که شرایط کمبود ذخایر سنگ آهن در حال حاضر به وجود آمده است.

    وی با اشاره به توسعه وادغام عمودی (Merging) معدنی های بزرگ و توجه به تولید فولاد؛ گفت: برای کاهش علاقه مندی معدنی ها به تولید فولاد و ایجاد توجه سرمایه گذاران به بخش معدن باید محصولات بالادستی نظیر کنسانتره و سنگ آهن به قیمت های واقعی تر و نزدیک به فروش برسند.

    تحلیل گر ارشد بین المللی صنعت فولاد و سنگ آهن با بیان اینکه فاصله نرخ سنگ آهن در داخل با نرخ جهانی بیش از دو برابر است؛ تاکید کرد: ما به دلیل دارا بودن ذخایر سنگ آهن باید امتیازاتی را برای فولادسازان کشور قائل باشیم اما در حال حاضر این فاصله قیمتی آنقدر زیاد است که علاقه مندی به سرمایه گذاری را به شدت کاهش داده است و سرمایه گذاران بدون توجه به اینکه احتمالا کمبود مواد اولیه بالادستی دامن همه را در چند سال آینده بگیرد به دنبال تولید محصولات میانی و پایین دستی هستند.

    جعفری طهرانی در ادامه تاکید کرد: افزایش نرخ مواد اولیه و به خصوص سنگ آهن یک نیاز اساسی بوده و به طور قطعی باید این اتفاق رخ دهد.

    تحلیل گر ارشد بین المللی صنعت فولاد و سنگ آهن با اشاره به حذف تیک صادراتی گفت: تیک صادراتی و امضای طلایی همواره یک سوال بوده و باعث شده تا برخی از مشتقات مانند سنگ آهن و کنسانتره هماتیت که مصرفی در داخل در فرآیند تولید گندله کشور ندارند، دچار مشکل صادراتی باشند و برخی از تولید کننده ها باید ماه ها منتظر این تیک صادراتی باشند.

    وی با تاکید بر درستی حذف تیک صادراتی افزود: این اتفاق خوبی خواهد بود به شرطی که اعدادی که برای عوارض صادراتی تعیین می شود؛ اعداد درست و منطقی باشد.

    جعفری طهرانی با بیان اینکه نرخ های مورد استفاده در گمرک برای تعیین عوارض برای سال های قبل است و به روز رسانی نشده؛ تاکید کرد: در بحث عوارض دو بحث درصد عوارض و تعیین قیمت مبناء برای عوارض مطرح است که موضوع دوم از اهمیت بیشتری برخوردار است.

    تحلیل گر ارشد بین المللی صنعت فولاد و سنگ آهن با اشاره به ارزیابی های غیر دقیق در گمرک گفت: باید ارزیابی های قیمت سنگ آهن حداقل هر ماه به روز رسانی شده چرا که در حال حاضر تغییرات قیمت در بازارهای جهانی تقریبا روزانه است و امکان دارد که برخی از ارزیابی ها پایین تر از قیمت واقعی و برخی بالاتر از نرخ جهانی انجام شود.

    کارشناس ارشد بین المللی صنعت  فولاد و سنگ آهن عوارض 60 تا 70 درصدی را برابر عدم اجازه دولت برای صادرات دانست و افزود: مدیر کل محترم دفتر صنایع معدنی وزارت صمت این اعداد را برای سنگ آهن مگنتیت بیان کردند که با توجه به نیاز داخلی تولید کنندگان کنسانتره تا حدی طبیعی و قابل توجیه است.

    وی ادامه داد: عملا با این اعداد صادرات از معادن سنگ آهن مگنتیت کم عیار در برخی از استان های نزدیک به بنادر، مثل بندر چابهار که فاصله بسیار زیادی با داخل کشور دارند و کنسانتره سازان به علت هزینه بالای حمل زمینی، قیمت بسیار نازلی برای خرید پیشنهاد می نمایند که عملا توجیه اقتصادی برای تولید را از معادن می گیرد، زیان آور است.

    جعفری تهرانی تصریح کرد: توصیه علمی، فنی و کاربردی می نمایم که در فاز اول، برای معادنی که در شعاع زیر 250 کیلومتری بنادر دریایی کشور قرار دارند، یک تخفیفات بیشتری روی عوارض صادراتی اعمال شود تا این معادن جانی دوباره بگیرند.

    کارشناس ارشد بین المللی صنعت  فولاد و سنگ آهن  در تبیین توصیه خود تشریح کرد: در طول 20 سال گذشته نیز مشابه این اقدامات تشویقی را سایر کشورهای جهان به 4 صورت ذیل برای توسعه معادن سنگ آهن خود انجام داده اند:

    1-  تخفیف بر روی عوارض صادراتی مشابه هند.

    2- دادن جایزه صادراتی مشابه آفریقای جنوبی و در برهه ایی از زمان ایران.

    3- تخفیف بر روی مالیات عملکرد مشابه چین.

    4- معافیت از مالیات برای یک دوره خاص برای سرمایه گذاران خارجی: مشابه کانادا برای شرکت آرسلورمیتال و قزاقستان برای شرکت ایسپات کارمت.

    وی در پایان گفت: برای تعیین عوارض باید اعداد ارزیابی گمرک برای عیارهای مختلف سنگ آهن اصلاح شده و به نظر من برای فاصله هر بازه از عیارهای سنگ آهن یک درصدی را در نظر بگیرند و که این مسئله مستلزم استفاده از مشورت انجمن سنگ آهن ایران به عنوان متولی اصلی است چرا که بدون اصلاح نرخ های ارزیابی گمرکی امکان دارد این مسئله نتیجه مطلوب را در پی نداشته باشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر