مدیرکل صمت استان گلستان اعلام کرد؛

وجود معادن در گلستان باعث اشتغال ۲۰۰۰ نفر شد

عصر معدن- مدیرکل صمت استان گلستان با اشاره به اینکه ۱۵ درصد ذغال سنگ کشور در استان تولید می‌شود، گفت: وجود معادن در استان توانسته اشتغال هزار و ۸۰۰ تا دو هزار نفر را فراهم کند.;

وجود معادن در گلستان باعث اشتغال ۲۰۰۰ نفر شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از روابط عمومی اداره کل صمت استان گلستان، «درویشعلی حسن‌زاده» مدیرکل صمت استان گلستان، اظهار کرد: در دنیا تنها 8 کشور به منابع تولید ید دسترسی دارند که یکی از آنها کشور ایران است و تولید انحصاری ید در کشور نیز در استان گلستان انجام می‌شود.

    وی افزود: ضمن قطع وابستگی کشور به واردات این محصول استراتژیک، طی سالیان گذشته صادرات این محصول برای کشور ارز آوری نیز داشته است.

    مدیرکل صمت استان گلستان با اشاره به اینکه 15 درصد ذغال سنگ کشور در استان تولید می‌شود، گفت: وجود معادن در استان توانسته اشتغال هزار و 800 تا دو هزار نفر را فراهم کند.

    وی یادآور شد: وجود معادن صدف کوهی با درصد خلوص بالای کربنات کلسیم که در تولید محصولات متعددی در حوزه خوراک دام و طیور، داروسازی، مواد آرایشی و بهداشتی، رنگ سازی، کلید و پریز، ظروف ملامین و عایق‌های رطوبتی، صنایع پی وی سی، تهیه کود و غیره کاربرد دارد.

    حسن‌زاده ادامه داد: در حال حاضر 25 درصد سموم کشاورزی کشور، 10 درصد خوراک دام و طیور کشور، 15 درصد روغن خام کشور در استان گلستان تولید می‌شود.

    به گفته وی، وجود واحدهای تولید داروهای ضد سرطان، تولید 30 درصد نئوپان و محصولات وابسته در استان و وجود واحدهای تولیدی دانش بنیان در حوزه مواد ضدعفونی و تجهیزات پزشکی از دیگر ظرفیت‌های استان محسوب می‌شوند.

    مدیرکل صمت استان گلستان با بیان اینکه گلستان رتبه دوم در تولید گندم را دارد، خاطرنشان کرد: استان دارای کارخانه‌های آرد با تکنولوژی روز دنیا است.

    وی در ادامه یادآور شد: بهره‌مندی از حدود 130 کیلومتر نوار ساحلی و دسترسی به پهنه آبی خلیج گرگان و دریای خزر فرصت مناسب توجه و استفاده از ظرفیت‌های حوزه آبزی‌پروری و اجرای طرح‌های گوناگون پرورش انواع آبزیان است.

    حسن‌زاده همچنین گفت: اجرای طرح‌های متنوعی مانند پرورش ماهی در قفس و پِن، ایجاد مزارع پرورش میگو و استخرهای پرورش ماهی خاویار در سال‌های اخیر در گلستان مورد توجه قرار گرفته و توسعه آن با شتاب در حال انجام است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر