۹ میلیارد دلار صادرات محصولات معدنی داشتیم

عصر معدن- ​رضا رحمانی وزیر صنعت معدن و تجارت، با ارایه گزارشی به مناسبت دهه فجر، از صادرات ۹ میلیارد دلاری بخش معدن و صنایع معدنی در ۱۰ ماه امسال خبر داد.;

۹ میلیارد دلار صادرات محصولات معدنی داشتیم
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل ایمیدرو، رحمانی شب گذشته با حضور در شبکه و ارایه گزارش عملکرد این حوزه در 40 سال گذشته، اظهار داشت: ذخایر سنگ آهن ایران، حداقل دوبرابر شده است که این دستاورد، حاصل اکتشافات جدیدی است که انجام داده ایم.

    وی با بیان اینکه اکتشافات مواد معدنی،‌ مسیر دستیابی به هدف 55 میلیون تنی فولاد را همواره می کند، تصریح کرد:‌ معادن مگاسایز به زودی به معادن کشور اضافه می شوند.

    وزیر صنعت معدن و تجارت تاکید کرد: راه اندازی واحدهای جدید فرآوری مواد معدنی به ویژه در بخش سنگ آهن، علاوه بر اینکه مانع خام فروشی می شود، رشد اشتغال و درآمد را به همراه دارد.

    رحمانی درباره عملکرد صادرات این بخش گفت: در 10 ماه 97 ارزش صادرات معدن و صنایع معدنی از 9 میلیارد دلار عبور کرد.

    وی ادامه داد: از سال گذشته بیش از 20درصد از صادرات کل کشور در اختیار معدن و صنایع معدنی بوده است.

    رحمانی درباره ایجاد توازن در زنجیره تولید اظهار داشت: برنامه متوازن سازی زنجیره های تولید در بخش معدن از جمله اقدامات ویژه ای است که توسط وزارت صنعت معدن و تجارت پیگیری می شود.

    وزیر صنعت معدن و تجارت به جایگاه بخش معدن در اقتصاد اشاره کرد و گفت: بخش معدن کم ترین آسیب را در دوران تحریم متحمل شده است.

    220 میلیون تن زنجیره تولید فولاد

    به گفته وزیر صنعت معدن و تجارت، حوزه فولاد رشد قابل توجهی داشته است، از 2.4 میلیون تن زنجیره فولاد در اول انقلاب به 220 میلیون تن رسیده ایم.

    وی یاددآور شد: در آغاز انقلاب 500 هزار تن ظرفیت تولید فولاد خام داشتیم، در حالی که امروز این رقم به 33 میلیون تن رسیده است.

    رحمانی در بخش دیگری از سخنانش به دستاوردهای 4 دهه اخیر اشاره کرد و گفت: تعداد بنگاه های معدنی سال 57 برابر با 195 واحد بوده است و امروز این رقم به 6386 رسیده است.

    وی همچنین افزود: کل واحدهای معدنی، حدود 10 هزار واحد هستند که رشد آنها نسبت به ابتدای پیروزی انقلاب 32 برابر شده است.

    رشد در استخراج معادن، تولید آلومینیوم، ‌سیمان،‌ مس و کاشی و سرامیک

    به گفته وی، در حوزه معدن هم ظرفیت استخراج بیانگر نمود فعالیت ما است. وی اشاره به ظرفیت های تولید کرد و گفت: در آغاز انقلاب 19.6 میلیون تن ظرفیت استخراج داشتیم و اکنون 735 میلیون تن سالانه ظرفیت استخراج معدن داریم.

    به گفته وی، ظرفیت استخراج این بخش 37 برابر شده در حالی که دارای 68 نوع ماده معدنی شناخته شده است.

    رحمانی گفت: سیمان به عنوان یکی از اقلام عمده، دارای تولید 7 میلیون و 100 هزار تن بوده و هم اکنون به 86.5 میلیون تن رسیده است .

    وی ادامه داد: تولید آلومینیوم 45 هزار تن بوده و فقط در سال جاری میزان تولید 8 ماهه به 457 هزار تن رسیده است.

    به گفته رحمانی، در سال 57، در حوزه مس، تولید نداشتیم، امسال حدود 250 هزار تن تولید مس داشتیم که با تمام مشکلات، در این زمینه رکورد زدیم.

    وی اظهار داشت: پیش از انقلاب اسلامی در صنعت شیشه 160 هزار تن تولید داشته ایم که امروز 1885 هزار تن و 12 برابر شده است.

    رحمانی گفت: کاشی سرامیک هم یکی از ظرفیت های ملی است که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی 12 میلیون متر مربع تولید داشتیم و هم اکنون از 600 میلیون متر مربع عبور کرده و تا سه سال آینده به بالای یک میلیارد متر مربع می رسد.

    وی ادامه داد: در واقع ظرفیت ما در 40 سال گذشته به 50 برابر رسیده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر