معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت:

شروط دریافت تسهیلات برای معادن کوچک متفاوت است

عصر معدن- هفته گذشته نخستین همایش رونق تولید با احیا، توسعه و فعال سازی معادن کوچک با حضور معاونان وزیر صنعت، معدن و تجارت و همچنین جمعی از فعالان بخش خصوصی برگزار شد.;

شروط دریافت تسهیلات برای معادن کوچک متفاوت است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن»، در این مراسم که قرار بود با حضور رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شود، اما جلسه مهمی مانع از حضور وی در این همایش شد . این در حالی بود که پیش تر اعلام شد مراسم افتتاحیه در فولاد مبارکه به دلیل تداخل زمانی لغو و وزیر به همایش می آید.
    با این حال معاونان وزیر از جمله جعفر سرقینی، خداداد غریب پور و سعید زرندی در این مراسم حضور داشتند تا اهمیت این اتفاق به نمایش گذاشته شود.
    فعال سازی معادن متروکه و غیرفعال از مهم ترین موضوعات بخش معدن در یک سال اخیر بوده است که شرکت تهیه و تولید مواد معدنی به عنوان مجری، این مهم را به دست گرفته است. البته در این میان نباید از اقدامات وزارت صنعت، معدن و تجارت و به دنبال آن سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران ( ایمیدرو) غافل ماند زیرا این طرح با جدیت وزارت خانه و پیگیری های ایمیدرو به مرحله اجرا رسید و قرار است براساس آن 150 معدن در سال جاری فعال شوند که بخش عمده آن معادن فلزی خواهند بود.
    بی تردید بخش زیادی از معادن غیر فعال به دلیل مشکلات مالی و نبود تجهیزات غیرفعال شده اند. درواقع ارائه تسهیلات می تواند خون را در رگ های این معادن جاری سازد.
    آنچه که امروز معادن کوچک نیازمند آن هستند حمایت های دولت است تا بتوانند معادن فعال شوند و تولید اقتصادی داشته باشند. درنتیجه سرمایه گذاری اولیه برای اجرای این طرح می تواند یکی از موضوعات مهم باشد که در دستور کاردولت قرار بگیرد.
    در این باره خداداد غریب پور رییس هیات عامل ایمیدرو در پاسخ به «عصرمعدن»، اظهار کرد: میزان تسهیلات به روش های مختلف انجام می شود. به عنوان مثال برای سال جاری موضوع افزایش سرمایه صندوق بیمه فعالیت های معدنی در دستور کار قرار دارد و با بانک صنعت و معدن نیز توافقاتی داشته ایم.
    وی ادامه داد: باید طرح توجیهی این معادن بررسی شود و براساس ظرفیتی که ایجاد می شود از سرمایه یاد شده استفاده کنند. درواقع میزان تسهیلات لازم برای هر معدن با توجه به موقعیت و نوع ماده معدنی آن متفاوت است.
    اما از سویی دیگر فعال سازی معادن کوچک مقیاس می تواند در ایجاد اشتغال نیز نقش آفرین باشد. در این باره معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: هدف ما امسال ایجاد 3  هزار شغل در بخش معادن کوچک است. فعال سازی معادن کوچک به تازگی آغاز شده و براساس آخرین آمار 113 نفر در این معادن مشغول بکار شده اند. بدون شک با رونق این معادن آمار یاد شده روز به روز بالاتر خواهد رفت.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر