استراتژی MME بومی سازی تکنولوژی است

عصر معدن- شرکت MME با ارائه تکنولوژی «پرد» توانست گامی مهم در بومی سازی دانش فنی بردارد و امروز آماده ارائه این دانش به کشورهای دیگر است. درواقع این تکنولوژی توانست در ۴ پروژه فولاد استانی سربلند شود. در همین رابطه با مرتضی آقاجانی مدیرعامل سابق شرکت MME آلمان به گفت وگو نشستیم که در ادامه مشروح آن را می خوانید:;

استراتژی MME بومی سازی تکنولوژی است
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۸:۰۰

    درباره آخرین وضعیت شرکت MME توضیح دهید.
    اکنون شرکت MME، 5 پروژه اصلی دارد که از این تعداد 4 پروژه «پرد» شامل شادگان، نی‌ریز، میانه و بافت بوده است. فولاد شادگان، میانه و نی‌ریز تکمیل شده و یک سال و نیم است که فعالیت می‌کنند. البته باید اشاره شود که بعد از راه اندازی این پروژه ها، هم تجربه ما افزایش پیدا کرده و هم تکنولوژی مورد ارزیابی قرار گرفته است که براساس آن نقاط ضعف و قوت شناسایی شد و اکنون روبه بهبود و بهتر شدن پیش می رود؛ به گونه ای که اکنون هر 3پروژه با ظرفیت اسمی خود در حال فعالیت هستند و مشتریان نیز راضی هستند. از سوی دیگر با تغییر و تحولات قیمتی که در بازار فولاد و آهن اسفنجی رخ داده، جای خرسندی است که واحدهای اسفنجی به درآمدزایی رسیدند و می‌توانند فعالیت خود را ادامه دهند و توسعه پیدا کنند.
    در واقع برای 3واحدی که به آن اشاره شد در زمینه تکنولوژیکی، تجهیزاتی و ... برای بهره‌برداری درازمدت آنها سرمایه و وقت صرف شده تا این فناوری نوپا در این واحدها که ریسک آن را پذیرفتند، قابل استفاده و مثمر ثمر باشد.
    شرکت MME در زمینه احیای مستقیم صاحب تکنولوژی است و به عنوان یک فناوری ثبت شده در دنیا بوده و آماده است که آن را به جهان عرضه کند.


    آیا پروژه‌ای به جز «پرد» برای شرکت MME تعریف شده است؟
    ورودی اصل  فناوری «پرد» گاز طبیعی است و کشورهای دارای گاز طبیعی و نیازمند واحد احیا تعداد اندکی هستند که می‌توان در این زمینه به کشورهای خلیج‌فارس و دریای خزر اشاره کرد. ما برای اینکه بتوانیم این تکنولوژی را دنیا پیاده‌سازی کنیم به دنبال جایگزین برای گاز ورودی آن رفته ایم و کاری تحقیقاتی و اجرایی را با یک شرکت چینی آغاز کردیم. در این زمینه پروژه ای 300 هزارتنی با شرکت CSTM آغاز شده است. در واقع این شرکت تکنولوژی فیلترینگ گاز را می‌آورد و از گاز کک که خروجی با مشخصات گاز طبیعی که مورد نیاز پرد است را گرفته و مورد استفاده قرار می دهد. البته مدتی این پروژه از سوی چینی ها متوقف شده بود و اکنون دوباره کار خود را شروع کرده است و سهم ما هم بخش مهندسی و تامین برخی تجهیزات بوده که انجام شده و آماده حمل به اسکله برای ارسال به چین است. امید است بعد از ارسال این تجهیزات و نصب آنها تا اواسط سال آینده پروژه را فعال کنیم، زیرا ما با پروژه «پرد» مشکلی نداشیم و از آن نتیجه گرفتیم، اما در کنار این سیستم، تصمیم گرفتیم که تکنولوژی جدیدی را عرضه کنیم که برای آن با چینی ها وارد همکاری شدیم. در واقع گاز کک تقریبا در همه دنیا خواهان دارد و این بحث به عنوان «تولید فولاد پاک» شناخته می‌شود که میزان آلودگی تولید فولاد با این گاز به کمترین میزان ممکن می رسد. از سوی دیگر اروپایی ها نیز بسیاری از واحدهای فولادسازی را تعطیل کرده و آن دسته از فولادسازان که با کوره بلند کار می‌کنند، تولیدشان محدود شده است. در این میان برخی از شرکت‌های فولادی نیز هزینه های سنگینی پرداختند و کوره بلندهای خود را با استفاده از فیلترینگ های بسیار مجهز، مورد قبول از محیط زیستشان باشد تجهیز کرده اند. در این میان اگر تکنولوژی پرد با ترکیب گازی که مد نظرماست انجام شود و اروپایی ها نیز بتوانند با این سیستم کار کنند، تکنولوژی جدید ما به شدت مورد استقبال قرار خواهدگرفت. امید است این پروژه در چین به نتیجه برسد و به عنوان یک نمونه موفق آن را عرضه کنیم.
    ما به عنوان یک شرکت مهندسی می‌توانستیم در رساندن این کار به نتیجه نهایی و اثبات آن انجام دادیم و همه باید همکاری و کمک کنند.

    درباره تکنولوژی فولادسازی و ریخته گری شرکت MMEتوضیح دهید.
    تکنولوژی دومی که شرکتMME  روی آن کار کرده در زمینه فولادسازی و ریخته‌گری است که در 2مورد از طرح های استانی یعنی 2 پروژه نی‌ریز و فولاد سفید دشت چهارمحال و بختیاری استفاده شده است. فولاد نی‌ریز در زمینه تولید بیلت و فولاد سفید دشت نیز در زمینه تولید اسلب بوده و با تغییراتی که در فاینانس ها به وجود آمد، فولاد نی‌ریز به شرکت چینی MCC  منتقل شده اما فولاد سفید دشت نیز کماکان با فناوری و تامین و تجهیزات برای کنسرسیومی که MMEبخشی از سهام آن را دارد، باقی مانده است.
    در زمینه توسعه نیز باید اشاره کنم با توجه به 4 واحد فولادی که با تکنولوژی پرد است، اکنون فناوری برای تولید واحدهای فولادی در ظرفیت های 800 هزار تا یک میلیون تن از همین تکنولوژی استفاده خواهیم کرد، اما درباره تکنولوژی مگامدول و ظرفیت بالا باید نسبت به طراحی و تغییر تجهیزات اقدام و بر اساس ظرفیت بالا از آن استفاده کرد. در این زمینه نیز آماده‌سازی برای مگامدول انجام شده و منتظرآغاز یک پروژه با استفاده از این روش هستیم. در این زمینه نیز ما امیدوار بودیم که برای پروژه فولاد خوزستان به توافق برسیم که این اتفاق رخ نداد. البته ما پیشنهادی به شرکت‌ها دادیم که یک واحد مگامدول در بندرعباس احداث کنیم و محصول تولیدی آن را در صورت نیاز فولادسازان داخلی در اختیار این افراد بگذاریم، در غیر این صورت آن را صادر کنیم.
    همچنین روی مگامدول های تا یک میلیون تن مشکلی نداشته و به نوعی در اختیار و انحصار ماست. در این رابطه وزیر صمت وقت( دکتر شریعتمداری) نامه‌ای به همه فولادسازی نوشتند مبنی بر اینکه تا سقف تولید یک میلیون تن فقط از تکنولوژی ما استفاده شود و در سایه همین حمایت با 4 واحد وارد همکاری شدیم. در فولاد کردستان 2 مورد مگامدول مورد استفاده قرارگرفته و توافقاتی نیز با آنها انجام شده است. با فولاد بافت و فولاد سبزوار نیز مذاکراتی انجام دادیم و امید است که در ادامه کاربتوانیم با آنها وارد همکاری شویم.
    همچنین شرکت MME با پوسکو تفاهم نامه هایی امضا کرده که آنها از پرد استفاده کنند.
    در تحریم های کنونی بانک ها  با ابهام مواجه اند که در آینده چه خواهد شد و راهکار مالی باید پیدا کرد. اکنون دردوره گذار هستیم.
    MME در زمینه پروژه بوکسیت گینه به عنوان مشاور ایمیدرو بوده و اسناد مناقصه نیز تهیه و ارسال شده و بعد از ارائه پیشنهادات، اگر مورد موافقت ایمیدرو قرار گیرد کار انجام خواهد شد. در واقع این پروژه شامل 3 بخش اصلی یعنی استخراج معدن، انتقال مواد و اسکله و تاسیسات آن برای بارگیری است. در واقع شرکت‌کنندگان در مناقصه باید توانایی انجام کار در هر 3 بخش را داشته باشند. در این پروژه برخی از کشورهای اروپایی مانند فرانسه ایتالیا نیز اعلام آمادگی کردند اما باید دید در شرایط جدید چه اتفاقی می افتد. استراتژی ما پروژه های داخلی و ایرانی بوده و نقطه قوت ما در ایران است و پروژه چین هم که اجرایی شود می توان به دیگر کشورها نیز ورود کرد.


    تاثیر تحریم ها را بر صنعت فولاد چگونه ارزیابی می کنید؟
    اکنون با توجه به محدودیت های ایجاد شده اولویت با طر‌ح‌هایی است که از قبل تعریف شده و باید بهینه سازی انجام شود. ما آماده‌ایم تا خدمات تکنولوژی در فولادسازی را ارائه کنیم. در حال حاضر اگر قرار است از منابع بین‌المللی استفاده کنیم خود ما نیز باید بخشی از فناوری را داشته باشیم و بتوانیم با دیگر کشورها وارد همکاری شویم. چراکه اکنون شرکت‌های خارجی به ایران نمی‌آیند و MME می‌تواند این نقش را ایفا کند و نماینده ایران در دیگر کشورها باشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر