۸ بهمن؛

برگزاری ششمین همایش بین المللی سنگ آهن ایران

عصر معدن- دبیر انجمن سنگ آهن ایران گفت: ششمین همایش بین المللی سنگ آهن، ۸ بهمن امسال در مرکز همایش‌های بین المللی اجلاس سران برگزار می‌شود.;

برگزاری ششمین همایش بین المللی سنگ آهن ایران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از صداوسیما، سعید عسکرزاده درخصوص این همایش افزود: این نشست بزرگترین تجمع معدنکاران و صنایع معدنی است که فرصت خوبی برای هم‌اندیشی بین همه حلقه‌های زنجیره فولاد و فعالیت‌های مربوط به حوزه کسب و کار سنگ آهن است.

    وی با بیان اینکه این همایش در 5 محور برگزار می‌شود، گفت: زیرساخت‌ها (شامل حمل و نقل، انرژی و آب)، بهبود و افزایش بهره‌وری و رقابت پذیر کردن بنگاه‌های فعال، نظام حکمرانی و مشکلات بخش معدن و صنایع معدنی، معدنکاری و مسائل مرتبط با فناوری‌های جدید و هوشمندسازی و محیط زیست و معدنکاری سبز، پنج محور اصلی همایش ملی سنگ آهن هستند.

    عسکرزاده افزود: در این همایش سه نشست تخصصی برگزار خواهیم کرد که نخستین نشست درباره افزایش بهره وری و تولید رقابت پذیر است، نشست بعدی درباره زیرساخت هاست که چالش (مشکل) اصلی بخش معدن و صنایع معدنی کشور است که نمود واضح آن را در بخش گاز می‌توانیم ببینیم.

    وی ادامه داد: در بخش انرژی نیز این موضوع را به طور کامل پیش رو داریم از جمله در بخش برق نیز همین مسئله است. در تابستان در پیک مصرف برق مشکل تأمین برق و در زمستان نیز مشکل گاز است. این مشکلات ناشی از نبود زیرساخت هاست و باعث می‌شود که تعطیلی‌ها در صنایع معدنی اتفاق بیفتد.

    عسکرزاده گفت: نشست سوم نیز درباره نظام حکمرانی است که در این نشست مباحث مربوط به نظام حکمرانی، قوانین و بخشنامه‌های مربوط به معدن و معدنکاری مورد بحث و گفتگو قرار خواهد گرفت.

    وی افزود: علاوه بر اینها، زیرساخت‌های دیگرمان نیز دچار اشکال است. بحث حمل و نقل یک معضل جدی شده به ویژه که حمل و نقل صرفاً متکی به بخش دولت است و ما در این نشست برنامه‌ای برای کمک به نظام حکمرانی ارائه خواهیم داد تا از ظرفیت‌های سرمایه گذاری بخش خصوصی بتوانند استفاده کنند.

    دبیر انجمن سنگ آهن ایران گفت: همچنین یکی از مواردی که در این همایش پیگیری و به دنبال آن هستیم مدل‌های مختلف سرمایه گذای است که دولت بتواند در بحث راه آهن و اسکله‌ها نیز در جذب سرمایه گذاری ورود کند.

    عسکرزاده افزود: در سال 1383 که نخستین طرح جامع فولاد را تهیه کردیم، مبنای ما برای رفتن به سمت سرمایه گذاری در فولاد، داشتن چند مزیت مانند دسترسی به گاز، دسترسی به آب‌های آزاد و داشتن مواد اولیه بود. اکنون سرمایه گذاری‌ها در این عرصه از این مزیت‌ها فاصله گرفته و اگر فکری به حال آن نکنیم و زیرساخت‌های مناسب صورت نگیرد، عملاً سرمایه گذاری کلانی در سطح کشور در این عرصه صورت نمی‌گیرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر