منتظر اقدام تلافی جویانه متحدان امریکا برای تعرفه باشید

عصر معدن- متحدان ایالات متحده به تعرفه های فولادی و آلومینیومی واشنگتن بازگشتند;

منتظر اقدام تلافی جویانه متحدان امریکا برای تعرفه باشید
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۹:۰۰

    کانادا و مکزیک در روز پنج شنبه پس از اینکه واشنگتن واکنش خود را نسبت به واردات فولاد و آلومینیوم اعلام کرد، اتحادیه اروپا نیز گفت: اقدامات خود را برای جلوگیری از جنگ جهانی تجاری اجرایی می کند.
    وزیر اقتصاد آلمان نیز در اوایل روز جمعه گفت: اتحادیه اروپا ممکن است به دنبال هماهنگ کردن واکنش خود با کانادا و مکزیک باشد.
    تعرفه‌های گمرکی که توسط « ویلبر راس» دبیر بازرگانی اعلام شد، ماه‌ها عدم اطمینان در مورد معافیت بالقوه این کشورها  را به پایان داد و پیشنهاد کرد که رویکرد آمریکا برای مذاکرات تجاری کاهش یابد.
    اقداماتی که توسط دونالد ترامپ در ماه مارس مطرح شد، محکومیت قانونگذاران جمهوری خواه و گروه اصلی لابیگری تجاری کشور را محکوم کرد.
    بر این اساس، میانگین صنعتی داوجونز یک درصد و "اس اند پی 500" به میزان 0.69 درصد کاهش یافت. ارزش سهام غول‌هایی مانند بوئینگ و کاترپیلار نیز به ترتیب 1.7 درصد و 2.3 درصد سقوط کرد.
    راس به خبرنگاران گفت:  تعرفه‌های گمرکی 25 درصد بر واردات فولاد و 10 درصد آلومینیوم براتحادیه اروپا، کانادا و مکزیک از روز جمعه اعمال می شود.
    وی گفت : " ما مشتاقانه منتظر ادامه مذاکرات هم با کانادا و هم مکزیک هستیم   و با کمیسیون اروپا نیز همینطور، زیرا مسائل دیگری نیز وجود دارند که باید حل شوند ."
    اکنون کانادا و مکزیک، درگیر مذاکرات با ایالات متحده برای نوسازی توافقنامه تجارت آزاد آمریکای شمالی (NAFTA)، هستند و به سرعت به آن پاسخ دادند.پیتر آلتایمر، وزیر اقتصاد آلمان نیز گفته است که اتحادیه اروپا ممکن است با آنها همکاری کند.
    وی همچنین به تلویزیون آلمان گفت : " ما خواهان بازارهای آزاد، بازارهای آزاد هستیم ، اما باید دولت آمریکا را قانع کنیم.
    او گفت : " ما سعی کردیم این کار را از طریق مذاکره انجام دهیم و اکنون این کار را با ایستادن کنار یکدیگر و فرموله کردن
    پاسخ مشترک اروپایی انجام می‌دهیم که احتمالا هم‌کاری نزدیکی با مکزیک و کانادا دارد. از طرفی  امیدوار است این کار باعث تجدید نظر ترامپ شود.
    Chrystia freeland ، وزیر امور خارجه  گفت که کانادا، بزرگ‌ترین تامین‌کننده فولاد در ایالات‌متحده، تعرفه‌های 12.8 میلیارد دلار  برای واردات از ایالات‌متحده از جمله ویسکی، آب‌پرتقال، فولاد،آلومینیوم و محصولات دیگر را اعمال خواهد کرد.
    جاستین Trudeau، نخست وزیرکانادا نیز، گفت: "دولت آمریکا امروز تصمیم گرفته است که ما متاسف باشیم و بدیهی است که اقدامات تلافی جویانه را انجام خواهیم داد.
    رویترز نوشت: اواخر روز پنج شنبه ترامپ بیانیه‌ای در مورد مذاکرات NAFTA را منتشر کرد و گفت: روزهایی که آمریکا از تجارت سود می‌برد پایان‌یافته است.
    ترامپ گفت : " ایالات‌متحده با قرارداد منصفانه موافقت خواهد کرد ، یا اصلا توافقی وجود نخواهد داشت. "
    وزارت اقتصاد مکزیک گفت: اقداماتی که پایه های گوشت خوک، سیب، انگور و پنیر و همچنین فولاد و سایر محصولات را هدف قرار می دهد، تا زمانی که دولت ایالات متحده تعرفه های خود را از بین ببرد، در دسترس خواهد بود.

    عکس العمل اروپایی ها

    اتحادیه اروپانیز قصد دارد  تعرفه‌های موتور هارلی دیویدسون و bourbon را مورد تهدید قرار دهد و اقداماتی را با هدف پایه‌های سیاسی قانون گذاران جمهوری خواه ایالات‌متحده اجرایی کند.

    سهام شرکت هارلی - داویدسون 2 / 2 درصد و شرکت براون -Forman، سازنده دوران اولیه و سایر برندها، 2.1 درصد کاهش یافت. اعضای اتحادیه اروپا نیز حمایت گسترده‌ای از برنامه کمیسیون اروپا برای تنظیم عوارض بر روی 2.8 میلیارد یورو ( 3.4 میلیارد دلار) برای صادرات آمریکا در صورتی که واشنگتن معافیت تعرفه‌ای را به پایان برساند ، داده‌اند.  صادرات اتحادیه اروپا به طور بالقوه بالغ بر 6.4 میلیارد یورو (7.5 میلیارد دلار ) است.
    برونو Le، وزیر دارایی فرانسه پس از دیدار با راس روز پنج شنبه گفت: " این کاملا به مقامات آمریکا بستگی دارد که می‌خواهند وارد یک درگیری تجاری با بزرگ‌ترین شریک خود یعنی اروپا شوند . "
    رئیس اتاق بازرگانی ایالات‌متحده ، تام Donohue ، در نامه‌ای به هیات‌مدیره این هیات هشدار داد که سیاست‌های فعلی تجاری می‌تواند " پیشرفت اقتصادی " را تهدید کند و باعث از بین رفتن بیش از 2 میلیون شغل در ایالت‌های که به ترامپ و نامزدهای جمهوری‌خواه رای داده‌اندف منجر شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر