روند کاهشی قیمت مس در بازار‌های جهانی

عصر معدن- کارشناس بازار سرمایه گفت: بررسی قیمت کامودیتی‌ها در سال ۲۰۲۳، ادامه روند سال گذشته بوده و باعث شده انواع کالا‌ها نتوانند روند مثبت و مستمری را در حوزه بازدهی داشته باشند.;

روند کاهشی قیمت مس در بازار‌های جهانی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۷:۰۰

    به گزارش پگاه خبری «عصر معدن» به نقل از صداوسیما، طاهرخانی گفت: یکی از دلایل کاهش این مسئله، سیاست‌های فدرال رزرو بوده که باعث شده نرخ بهره در اقتصاد آمریکا به بالای محدوده 5 درصد برسد؛ خروجی این سیاست، کاهش تقاضا برای انواع کالا‌ها و همین طور رکود اقتصادی است که بزرگترین ضربه را به کامودیتی‌ها می‌زند.

    وی افزود: دلیل دیگر، سیاست‌های ضعیف چین به عنوان یکی از بازیگران بزرگ مس در دنیاست که چین نتوانسته پس از کرونا احیای خوبی را در حوزه زیرساخت و همین طور بخش مسکن خودش داشته باشد. آمار‌های 5 ماهه 2023 نشان می‌دهد که این کشور کاهش بسیار محسوسی را در حوزه واردات مس داشته و موجب ثبت مازاد عرضه 140 هزار تنی مس تا پایان سال 2023 شود.

    این کارشناس بازار سرمایه گفت: و، اما دلیل سوم، به سیاست‌های کنگره آمریکا در حوزه افزایش سقف بدهی‌های این کشور برمی گردد. در صورت عملیاتی شدن این موضوع در کنگره آمریکا و افزایش سقف بدهی آمریکا به محدوده 40 هزار میلیارد دلار، می‌توانیم بگوییم خبر خوبی برای کامودیتی‌ها در بازار‌های جهانی محسوب می‌شود، چرا که باعث کمتر شدن ریسک‌های رکود اقتصادی و در نهایت افزایش تقاضا برای کالا‌ها در بازار‌های جهان شود.

    طاهرخانی در ادامه گفت: به نظر نمی‌رسد که تا زمانی که سیاست‌های فدرال رزرو و سیاست‌های چین تغییری داشته باشند، تغییری با اهمیتی را در خصوص کامودیتی‌ها و فلز مس شاهد باشیم.

    این کارشناس تصریح کرد: اخیرا رویترز نظرسنجی را از 25 تحلیگر این بازار انجام داده که معتقدند تا پایان 2023 می‌توانیم مس 8800 دلاری، یعنی حدود 5 درصد بازدهی را شاهد باشیم.

    طاهرخانی گفت: برای شرکت‌های فعال در بازار سرمایه نیز با توجه به اینکه صرفا یک نماد در این حوزه وجود دارد، لذا هر آنچه اتفاق مثبت در حوزه جهانی رخ دهد، می‌تواند برای فروش محصولات این شرکت در بازار سرمایه خبر مهمی باشد.

    این کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت: با توجه به اینکه فلز مس یکی از فلزات بسیار گرانبها در حوزه اقتصاد و انرژی‌های پاک به حساب می‌آید، چشم انداز صعودی بسیار خوبی را برای این فلز پیش بینی می‌کنیم که در کنار فلز لیتیوم می‌تواند یکی از پیشقراولان حوزه انرژی‌های پاک و همین طور سرمایه گذاری در خصوص کامودیتی‌ها محسوب شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر