معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت اعلام کرد:

افزایش ۱۰ درصدی تولید شمش فولاد در نیمه اول سال ۹۹

تولیدکنندگان شمش باید ۶۰ درصد تولید خود را در بورس کالا عرضه کنند

عصر معدن- معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: امسال بیش از ۳۰ میلیون تن شمش تولید می‌کنیم و در ۶ ماه گذشته میزان تولید شمش ۱۰ درصد افزایش داشته است، اما نوردکاران و ورق کاران و مصرف کنندگان مشکل دارند.;

افزایش ۱۰ درصدی تولید شمش فولاد در نیمه اول سال ۹۹
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از شاتا، داریوش اسماعیلی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، تولیدکنندگان شمش باید 60 درصد تولید خود را در بورس کالا عرضه کنند و بر این اساس، انجمن تولیدکنندگان فولاد از وزارت صمت اختیار سه ماه خواست و قول داد این عرضه را انجام دهد و وزارت صمت اجازه داد، اما این عرضه محقق نشد.

    وی با بیان اینکه وقتی شمش فولاد صادر می‌شود و دلار آن باز می‌گردد باید به نرخ نیمایی تبدیل شود، گفت: روز سه شنبه قیمت شمش معامله شده در بورس کالا 11 هزار و 500 تومان به ازای هر کیلوگرم و یک تن شمش 500 دلار با ارز نیمایی بود در حالی که قیمت فوب 403 دلار است و هزینه حمل و نقل از در کارخانه تا بورس نیز 25 دلار است.

    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: مهم نیست که تک تک تولیدکنندگان شمش، 60 درصد تولید خود را در داخل توزیع کنند بلکه باید انجمن تولیدکنندگان فولاد 60 درصد تولید را به هر شکلی که صلاح می‌داند در بورس کالا توزیع کند.

    معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت همچنین از کاهش قیمت شمش و میلگرد در آینده نزدیک خبر داد و افزود: اگر تولیدکنندگان شمش‌های فولادی، کف عرضه را رعایت نکنند محدودیت صادراتی خواهند داشت.

    وی گفت: پیشنهاد‌های جدیدی را به ستاد تنظیم بازار خواهیم داد که مبنای قیمت پایه شمش حدود 75 درصد درب کارخانه است و سقف معاملات را حداکثر با 95 درصد این عدد خواهیم بست.

    اسماعیلی افزود: مبنای محاسبه ارز نیمایی میانگین سه ماهه گذشته است.

    وی تصریح کرد: به جز معاملات باطل شده در بورس کالا، تولید کنندگان شمش از تعهد 60 درصدی خود دو میلیون تن عقب هستند.

    معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت افزود: بیش از چهار میلیون تن میلگرد تولید شده، اما شمش مورد نیاز آن در بورس کالا عرضه نشده است و تولید کنندگان شمش با عرضه کم در بورس کالا، قیمت را حتی بیشتر از قیمت جهانی افزایش داده اند تا بتوانند خارج از بورس با قیمت بالا شمش را به نوردکاران بفروشند.

    اسماعیلی گفت: بورس کالا خود قیمت پایه را تعریف می‌کند، چرا قیمت شمش 95 درصد فوب خلیج فارس باید تعیین شود.

    وی افزود: ارزبری کارخانه‌های فولاد به ازای هر تن تولید شمش؛ حداکثر 50 دلار است.

    اسماعیلی گفت: این که کشور‌های وارد کننده فولاد برای محصولات نهایی تعرفه گذاشته اند و شمش را بدون تعرفه وارد می‌کنند به این دلیل است که شمش محصول خام محسوب می‌شود.

    وی افزود: کشور‌های حاشیه خلیج فارس، کارخانه‌های تولید میلگرد ایجاد کرده اند و ماده خام شمش را از ما می‌گیرند که بر این اساس، به مرور بازار‌های جهانی میلگرد را از دست خواهیم داد.

    معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت با بیان این که همه ارز حاصل از صادرات محصولات در سبدی در قالب ایمیدرو به همه تولیدکنندگان توزیع می‌شود، گفت: از این جهت، کارخانه ذوب آهن اصفهان برای تأمین ارز خود مشکلی ندارد.

    اسماعیلی افزود: میزان عرضه شمش یک میلیون و 911 هزار و 640 تن در بورس کالا بوده که حدود یک میلیون و 500 هزار تن معامله شده است.

    وی گفت: یک میلیون و 131 هزار و 438 تن میلگرد نیز از ابتدای سال در بورس کالا عرضه شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر