در ۹ ماه امسال،

صادرات فولاد ایران از مرز ۹ میلیون تُن گذشت

عصر معدن- آخرین گزارش انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران حکایت از آن دارد که حجم صادرات فولاد ایران در ۹ ماه سال جاری از مرز ۹ میلیون تُن گذشته است که رکورد جدیدی در این زمینه محسوب می‌شود.;

صادرات فولاد ایران از مرز ۹ میلیون تُن گذشت
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۸ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایرنا، بر اساس اعلام «انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران» 9 ماه امسال، صادرات محصولات فولاد میانی رُشد 7.6 درصدی و صادرات محصولات فولادی رشد 4 درصدی داشت و میزان صادرات کنسانتره شامل گُندله سنگ آهن و آهن اسفنجی به ترتیب 92.7 و 97 درصد رشد داشت.

    صادرات آهن اسفنجی در نه ماهه سال 1402 با ثبت رکورد جدید به یک میلیون و 214 هزار تُن رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل، افزایش 92.7 درصدی را نشان می دهد، همچنین صادرات گندله نیز به هفت میلیون و 244 هزار تن رسید که برای نخستین بار رُشد 97 درصدی را تجربه کرد.

    پیش از این بیشترین سطح تولید و صادرات در 9 ماه نخست سال، در سال‌های اخیر مربوط به سال 1400 بود که امسال با صادرات بیش از 9 میلیون تُن محصولات زنجیره آهن و فولاد در 9 ماه منتهی به دی رکورد سال های گذشته شکسته شد.

    مجموع صادرات فولاد ایران شامل فولاد میانی و محصولات فولادی در 9 ماهه سال جاری، هشت میلیون و 98 هزار تن بود که با احتساب صادرات یک میلیون و 214 هزار تُن آهن اسفنجی، صادرات آهن و فولاد ایران به بیش از 9 میلیون تُن رسید.

    کارشناسان صنعت فولاد بر این باورند، علاوه بر افزایش تولید فولاد در ابتدای امسال از دیگر عوامل رشد صادرات 9 ماه نخست سال جاری، کاهش صادرات سال گذشته به واسطه وضع عوارض صادراتی در آن سال است.

    آخرین گزارش انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نشان می‌دهد بیش از نیمی از ارزش صادرات آهن و فولاد ایران به شمش و اسلب اختصاص دارد که لزوم توجه بیشتر به تولید محصولات نورد شده را یادآور می شود.

    در گزارش «انجمن فولاد ایران» صادرات فولاد میانی کشور، پنج میلیون و 621 هزار تُن اعلام شده است که این رقم افزایش 7.6 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد که نشانه ای از وضعیت مطلوب صادرات فولاد میانی در 9 ماهه سال جاری است.

    بررسی آمار صادرات فولاد میانی نشان می‌دهد سهم صادرات «بیلت» و «بلوم» در 9 ماهه سال 1402، سه میلیون و 951 هزار تن و سهم صادرات «تختال» (اسلب)، یک میلیون و 670 هزار تن بوده است که بر این اساس صادرات اسلب افزایش 46.6 درصدی را تجربه کرده و صادرات بیلت و بلوم 3.3 درصد کاهش یافته است.

    وضعیت صادرات محصولات فولادی

    گزارش آماری «انجمن فولاد ایران» برای 9 ماه سالجاری نیز حکایت از آن دارد که کل صادرات محصولات فولادی کشور در 9 ماهه سال 1402، 2 میلیون 477 هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، افزایش 4 درصدی را نشان می‌دهد.

    سهم صادرات مقاطع طویل فولادی از میان محصولات فولادی، 2 میلیون و 477 هزار تُن بود و صادرات این مقاطع در 9 ماهه سال جاری، 0.8 درصد افزایش یافته است.

    ادامه روند کاهش صادرات میلگرد که از چهار ماه پیش آغاز شده است و ادامه‌دار شدن کاهش صادرات ورق های سرد و پوشش‌دار از نکاتی است که با بررسی میزان و ارزش صادرات محصولات زنجیره آهن و فولاد در 9 ماه 1402 می‌توان به آن پی بُرد.

    بر اساس گزارش «انجمن فولاد ایران» صادرات میلگرد در این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل 3 درصد کاهش یافته و به 1 میلیون و 839 هزار تن رسیده است.

    صادرات مقاطع تخت فولادی نیز با افزایش 4.4 درصدی به 334 هزار تُن رسید که عمده آن را صادرات ورق گرم تشکیل می دهد.

    وضعیت واردات محصولات فولادی

    گزارش آماری «انجمن فولاد ایران» برای 9 ماه سالجاری نشان می دهد واردات مقاطع طویل فولادی به 73 هزار تُن رسید که کاهش 35 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می دهد.

    واردات کل مقاطع تخت فولادی نیز در 9 ماه 1402 به یک میلیون و 16 هزار تُن رسید که رشد 83.4 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می دهد.

    به گزارش ایرنا، جمهوری اسلامی ایران اکنون در بین 63 کشور عضو انجمن جهانی فولاد، رتبه دهمین فولاد ساز را به خود اختصاص داده و پیش بینی شده با دستیابی به ظرفیت 55 میلیون تنی در سال 1404 به جایگاه هفتمین فولاد ساز جهان برسد.

    استان اصفهان با تولید بیش از 40 درصد فولاد کشور، قُطب تولید فولاد ایران است و چُدن، آهن و فولاد بیشترین صادرات این استان را تشکیل می دهد و حتی محصولات تولیدی از آهن و چُدن نیز رتبه سوم، در بین اقلام صادراتی استان را دارد.

     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر