نقش رسانه ها در بخش معدن چیست؟

عصر معدن- سهراب حسینی کارشناس بخش معدن در یادداشتی برای «عصرمعدن» نوشت:;

نقش رسانه ها در بخش معدن چیست؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۰:۰۰

    امروز با توجه به وجود رسانه ها، جریان آزاد اطلاعات، انتقال آسان اخبار در رسانه های آنلاین،نوشتاری و همچنین صدا و تصویر به راستی جهان را می توان مشابه یک دهکده جهانی دانست.
    اتفاقی در صدها کیلومتر آن طرفتر رخ می دهد، ثانیه ای بعد در خبرگزاری ها منتشر می شود.
    آنچه مسلم است امروز رسانه ها می توانند با قدرت خود تغییر و تحول اساسی را در سیاست های خرد وکلان یک کشور به وجود آورند.
    با وجود اینکه ایران جزو اولین تمدن های باستانی است که در آن معدنکاری رواج داشته و حتی یکی از سه رشته تحصیلی که امیرکبیر فقید تاسیس کرد، مهندسی معدن یکی از  این سه رشته بوده اما این بخش در تمام طول قدمت خود هیچگاه از توجه مناسبی از سوی دولتمردان بر خوردار نبوده است.
    رسانه می تواند معدن و بخش معدن را با تمامی جزئیات و رخدادها ،اولا در بین فعالین این بخش اطلاع رسانی کند و ثانیا رسالت خود را در بین عموم جامعه به اجرا بگذارد. این بخش همواره نیازمند رسانه ای فراجناحی ، مستقل و بدون وابستگی به هیچ‌ جریان ، گروه و نهاد دولتی و خصوصی می باشد.
    نقش رسانه در بخش معدن را می توان در پنج بخش این چنین تقسیم کرد:
    1-اطلاع رسانی
    اطلاع رسانی رسانه های مرتبط با بخش معدن نیز خود دو گونه است، اطلاع رسانی بین معدنکاران و افراد مرتبط با معدن و صنایع معدنی و همچنین اطلاع رسانی بین کلیه آحاد مردم جامعه در خصوص بخش معدن.
    رسانه در بخش معدن نقش کلیدی دارد زیرا هر روزه بااخبار روز و یادداشت های تحلیلی به معدنکاران اطلاع رسانی کرده و از سوی دیگر به آنها، جهت اخذ تصمیم گیری  کمک می کند.
      2-ارزیابی
    رسانه مستقل معدنی با نقد بی پرده از سیاست های کلی بخش دولتی و خصوصی ، با ارزیابی عملکرد اتحادیه ها و انجمن های صنفی، نظام های مهندسی و شرکت های دولتی توسعه دهنده بخش معدن همانند میزان یا خط کش عمل کنند. رسانه به عنوان ناظر همیشه می تواند با دریافت نظرات مخاطبان خود و استفاده از تحلیلگران این بخش قوانین و بخشنامه ها، چالش ها و راهکارها را مورد پالایش ، بررسی و ارزیابی قرار دهد.
    3-برندسازی
    بین اهالی معدن ، لزوم اهمیت رسانه ها هنوز ملموس نگشته است.اهالی معدن درک نکرده اند که ابزار اصلی جهت برند سازی رسانه است.
    معادن و شرکت ها برای مطرح شدن در   بخش معدن داخل و خارج و یافتن مشتری های خوب ، معرفی توانمندی ها و فروش محصول خود نیازمند رسانه ها هستند.
    4- تصمیم سازی
    از سوی دیگر ، رسانه نقش اصلی را در تصمیم سازی های دولت و مجلس دارد.
    بخش های مختلف کشور هر چقدر از رسانه قدرتمند، مستقل و واقع بین بهره می برد در عرصه تصمیم سازی نیز بهتر عمل می کند. رسانه می تواند نقاط قوت معدن،لزوم و اهمیت معدنکاری،بهره مالی و معنوی ، نقش آن در اقتصاد را موازی باچالش ها و موانع پیش روی معدنکاری به گوش عمده مردم برساند و همانگونه که حادثه ای در معدن زیر زمینی اندونزی در کشور بازتاب می یابد ،بخش معدن کشور بین مردم نیز بازتاب گسترده داشته باشد.
    هیئت دولت و نمایندگان مجلس و نمایندگان محلی نسبت به مزایا و ارز آوری معدن آگاه شده و سعی در رفع موانع و چالش ها داشته باشند.
    5-آگاه سازی
    رسانه با اطلاع رسانی به کلیه آحاد مردم بامقیاس گسترده ، می تواند آگاهی را افزایش داده ، مشکلات زیست محیطی را به درستی منتشر کند.از عوام فریبی و ناآگاهی همچون کلیپ خاک فروشی جلوگیری کند و زمینه ساز سرمایه گذاری در بخش معدن شود.
    بخش معدن در کشور مغفول مانده و تنها رسانه است که می تواند ، بخش معدن را به ظرفیت واقعی خود ارتقا دهد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر